News
21

Kleine aanpassingen, grote effecten

Groen zijn, is hip. Vandaag ontwikkelen tal van bedrijven biologische, eco-verantwoordelijke en planeetvriendelijke producten. En dat heeft effect. Net zoals dat het bewustzijn rond groen welzijn groeit in de grote steden van België.

Ook ‘groene’ communicatie is trendy. Hoewel de intentie hiervan positief is en de acties vaak spectaculaire resultaten hebben, spreken milieudeskundigen toch eerder van een marketingeffect dan een diepe, ecologische betrokkenheid.

Toch kan iedereen, zelfs op kleine schaal, verandering teweegbrengen. Zo kan je bijvoorbeeld herbruikbare drinkbussen gebruiken in plaats van plastic bekers of voor duurzame elektriciteit kiezen. Er bestaan tal van oplossingen voor zij die milieuvriendelijker willen zijn. En het goede nieuws is dat je dit ook kan doen op de werkplek.

Nieuwsbrieven

  • 4 redenen om eco-verantwoordelijk te worden én 7 tips om het waar te maken

    Al 15 jaar proberen bedrijven om hun eco-verantwoordelijkheid te tonen. Ze nemen maatregelen en ondertekenen interne handvesten. In België zijn er geen concrete cijfers over het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met milieuverantwoordelijkheid, maar volgens specialisten zou een goede helft van de Belgische bedrijven op de een of andere manier een groene weg zijn ingeslagen. Dat is natuurlijk alleen maar positief en gelukkig is het niet zo ingewikkeld om die weg zelf te vinden.

    Heeft u met uw bedrijf nog niet durven starten aan een ecologisch verantwoorde aanpak? Uw concurrentie is er misschien wel al mee bezig. En misschien wel al een tijdje. Gelukkig maakt dat niet uit, want het is nooit te laat om te beginnen. De redenen die een ecologische aanpak stimuleren zijn dan ook talrijk.

    • Als eerste reden is er natuurlijk het imago. Consumenten zijn tegenwoordig erg alert op de producten die ze kopen en zullen eerder geneigd zijn om uw producten of diensten te kopen als ze weten dat uw bedrijf zich zorgen maakt over de impact ervan op het milieu.
    • Ten tweede zorgen concrete ecologische acties (recycleren, duurzaam energieverbruik, …) ervoor dat u op termijn geld gaat besparen.
    • De derde reden is dat duurzame ontwikkeling en acties om het energieverbruik te optimaliseren en de milieu-impact te verminderen, vandaag de dag belangrijke criteria zijn bij de beoordeling van bedrijven. Veel investeerders, zoals de bank HSBC bijvoorbeeld, financieren alleen nog projecten waarbij de impact op het milieu zo minimaal mogelijk is.
    • Ten slotte zijn ook nog toekomstige werknemers een reden. Zij zullen zich veel sneller engageren voor een bedrijf met een sterke ecologische reputatie. Met andere woorden: wie nieuw talent wil aantrekken, moet een groene duim hebben.

     

    Hoe word je ecologisch verantwoordelijk?

    Er zijn heel wat manieren om eco-verantwoordelijk te worden zonder dat er nood is aan hoge investeringen. Kleine, concrete zaken kunnen de ‘groene’ impact van een bedrijf snel en radicaal veranderen.

    • Een eerste tip is het verbruik van papier en inkt verminderen. We hebben allemaal al eens grote documenten of e-mails geprint die we uiteindelijk toch niet gebruiken. Dat is een immense verspilling.
    • De tweede tip is sorteren. Dit wil zeggen het scheiden en recycleren van papierafval, restafval, plastic afval, organisch afval en gevaarlijk afval.
    • Als derde tip kan u op het waterverbruik letten. In bedrijven kan je bijvoorbeeld zorgen voor sensoren in de kranen zodat het water enkel stroomt als er een persoon aanwezig is.
    • De vierde tip is de aankoop van gerecycleerde materialen.
    • De vijfde essentiële tip is duurzaam omgaan met verlichting. Soms zien we dat kantoren ’s avonds nog verlicht zijn. Door te werken met sensoren of klokken met een tijdschema waarop de lichten automatisch worden gedoofd kan u dit voorkomen.
    • Zesde tip: gebruik duurzame en hernieuwbare energie (zonnepanelen, windenergie, biogas of aardwarmte). Ook op het gebied van mobiliteit zijn er veel mogelijkheden om groener te worden in het bedrijfsleven. U kunt bijvoorbeeld telewerkdagen invoeren die niet alleen tijd besparen op het gebied van reizen, maar ook de ecologische impact verminderen.
    • Tot slot nog deze laatste tip: zorg voor een schone lucht op de werkvloer door planten de lucht te laten zuiveren en schadelijke stoffen (zoals Benzeen en trichloorethyleen) te laten absorberen.

     

    Een fiscale motivatie

    Het is belangrijk om te benadrukken dat eco-verantwoordelijk worden een collectieve inspanning is voor het bedrijf en geen individueel doel van de algemene manager. In de afgelopen jaren heeft de Belgische staat stimuleringsmaatregelen ingevoerd om de milieuverantwoordelijkheid van bedrijven aan te moedigen. Een bedrijf kan dus fiscale voordelen aanbieden aan zijn werknemers die een invloed hebben op hun ecologisch gedrag. Dit is het geval voor ecocheques, de volledige of deelse vergoeding van ecologische of collectieve verplaatsingen (abonnement openbaar vervoer, fietsvergoeding, …) of de jaarlijkse bijdrage voor werknemers die een elektrische of hybride auto gebruiken. Maar, zelfs wanneer er geen belastingvoordeel is, kunnen sommige bedrijven creatief zijn. Bijvoorbeeld het geven van bonussen aan werknemers of groepen van werknemers die op het gebied van ecologie inspirerend zijn geweest of innovatieve ideeën in de praktijk hebben gebracht.

     

Inspiratie

  • Kleine beekjes maken grote rivieren

    Ook al hebben we water gevonden op Mars, er is (voorlopig) geen planeet B waar we naar kunnen verhuizen als we onze aarde hebben opgemaakt. Hier is een geweldige kans om te beseffen dat elk klein individueel bewustzijn telt en dus een verschil kan maken...

    Sommigen vatten het samen als een cheque, aangeboden door de werkgever, voor de aankoop van ecologische goederen en diensten. Maar los van het enorme belastingvoordeel, is de ecocheque ook de meest concrete manier om het bewustzijn voor een eco-verantwoordelijke houding te vergoten.

    Uiteraard betekent ecologisch verantwoord gedrag niet dat u uw boodschappen doet in geitenwollen sokken-modus en sandalen. Zie het wel als de mogelijkheid om uw consumptiepatroon enigszins aan te passen. De ecocheque maakt het mogelijk om te beseffen dat onze manier van consumeren van invloed kan zijn. Over mobiliteitskeuzes, duurzame vrijetijdsbesteding, hergebruik, recyclage, afvalpreventie of inkoop van lokale producten. Ten slotte is het een kans om te beseffen dat elk klein individueel bewustzijn telt en dus een verschil kan maken.

     

  • "Tijm building"

    Dit fenomeen is niet nieuw, maar het is wel steeds meer aanwezig. Veel bedrijven kweken tegenwoordig een moestuin in het hart van hun bedrijf. Dat is bijvoorbeeld het geval bij IBA in Louvain-La-Neuve, de Louvain School of Management, of recenter, bij Engie.

    Het doel van deze moestuin is niet om winst te genereren. Het is immers niet dankzij enkele tomaten en wortels dat de bedrijven hun omzet zien stijgen. Dit soort initiatieven maakt werknemers echter wel bewust van onze planeet, het ecologisch systeem en het is een schitterend project om samenwerking binnen het bedrijf te stimuleren. Door werknemers te laten samenwerken aan projecten naast hun dagdagelijkse taken, wordt ook de stress in het bedrijf verminderd.

     

    Bron

Wist je dat?

  • 17%

    Momenteel is bijna 17% van de werknemers in België telewerkend. De meeste dat is 12%, werken gemiddeld 1 dag per week van thuis uit. Gevolgd door bijna 4% die 2 dagen per week telewerken. Deze 17% van de telewerkers vermijdt 5% van het woon-werkverkeer.