News
15

We are Belgium!

Van sport en muziek, tot film en cultuur tot zelfs ruimtevaart –  of herinner je je België’s eerste astronaut Dirk Frimout die in 1992 op Spaceshuttlemissie vertrok niet? – België scheert op verschillende terreinen al meer dan vijftien jaar lang hoge toppen. Dat positieve, Belgische imago zien we ook in het bedrijfsleven tot uiting komen, iets waar je hieronder meer over kan lezen.

Aan de vooravond van 21 juli beseffen we dat we veel hebben om trots op te zijn. Want al zijn we dan misschien maar een klein landje, we zijn er wel één dat elke dag opnieuw bewijst dat het meer dan meetelt op internationaal niveau.

Nieuwsbrieven

  • België kraait victorie!

    De belgitude. Deze term werd in 2012 opgenomen in de Franse encyclopedie, La Petit Larousse illustré, en kan je op heel wat verschillende manieren verklaren. De meest voor de hand liggende definitie is dat belgitude onze Belgische ziel en identiteit uitdrukt. Het is een houding, een denkwijze, een manier van leven, een uiting en analyse van emoties die eigen is aan ons Belgen. Wij keken daarom eens dieper naar hoe deze belgitude binnen het bedrijfsleven tot uiting komt.

    Als Belgen zijn we ons er zelf niet altijd bewust van, maar een heel aantal Belgische bedrijven hebben wereldwijd een positief imago omwille van hun Belgische identiteit. Deze tendens merken we het duidelijkst op in de gastronomie. Brusselse spruiten en wafels, koekjes, chocolade en bier worden massaal naar het buitenland geëxporteerd in hoeveelheden die jaarlijks blijven stijgen. Dankzij Neuhaus, Godiva, Guylain, Leonidas, Marcolini, … is België volgens het jaarlijkse handelsrapport van de WTO (Wereldhandelsorganisatie) dan ook de kampioen in chocolade-export. Maar ook onze gouden nationale trots, de Belgische friet, blijft populair en representatief voor ons land. Ook al hebben de Amerikanen het slechte idee gehad om deze tot “French Fries” om te dopen.

    Belgische economische succesverhalen

    Wanneer we dieper inzoomen op het jaarlijkse handelsrapport van de WTO, zien we dat ons land ook ’s werelds grootste exporteur van medicatie is en meedingt met de grootste internationale exporteurs van snoep, eieren en niet-alcoholische dranken. Dankzij Antwerpen heeft België ook het belangrijkste diamantcentrum ter wereld (90% van de ruwe diamanten wereldwijd wordt vanuit Antwerpen verhandeld en gedistribueerd) en het op één na grootste petrochemische centrum. De haven van Antwerpen is qua tonnage dan ook de zesde grootste haven ter wereld en wanneer we Azië buiten beschouwing laten, doet enkel Rotterdam het nog beter. In Europa alleen is Antwerpen de op twee na grootste haven voor containerverkeer. We zijn dan wel een klein land, we hebben wel sterke commerciële banden met reuzen zoals India, waarvoor België samen met het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste handelspartner is wanneer het over staal en diamanten gaat.

    Sommige Belgische merken pakken haast letterlijk de wereld in. Op het gebied van mode hebben we Natan en Delvaux. Wanneer we naar onze uitgeverijen kijken springen Lombard en Dupuis er met kop en schouders bovenuit. Voor ons bier is er Interbrew (nu AB Inbev), voor water is er Spa. Dan is er ook nog Solvay voor chemie en farmaceutica of Van Cool, de fabrikant van vrachtwagens, touringcars en bussen.

    Belgitude in het bedrijfsleven, wat is dat juist? Het THB-voorbeeld: The Huggy’s Bar

    Een recent Belgisch succesverhaal is dat van The Huggy’s Bar. Dit jonge bedrijf werd in 2012 door twee pas afgestudeerden opgericht. Na een road trip door de Verenigde Staten beseften de twee dat er in Luik nog geen hamburgerrestaurant met een typische, Amerikaanse, sportbar-sfeer bestond. Nu, zes jaar later, heeft The Huggy’s Bar reeds 200 banen gecreëerd, een omzet van 10 miljoen euro geboekt en staat de huidige teller op 7 restaurants. Binnenkort opent er een achtste vestiging in Sprimont, snel gevolgd door nog een nieuwe opening in Charleroi.

    “We kunnen ons succes in een notendop samenvatten: kwaliteit, uitstekende service en onze onmiskenbare belgitude. We gaan er prat op dat we volledig Belgisch zijn”, vertelt Thomas Meurlin, CEO en medeoprichter van The Huggy’s Bar. “Ik zie onze belgitude terugkomen in de sympathieke en coole houding die elk van onze werknemers hanteert. We zien dat echt als ons handelsmerk. Vanaf het prille begin beseften we dat het belangrijk was om in onze eigen kaarten te spelen, onze Belgische identiteit volledig te benutten. Het is daarom belangrijk voor ons dat elk van onze medewerkers gezinsvriendelijk, sympathiek en goedlachs is. Een vriendschappelijke houding maakt deel uit van onze bedrijfscultuur. We hopen dat we dit te allen tijde weerspiegelen in de manier waarop we onze klanten verwelkomen.”

    De lokale kaart spelen

    Wanneer je de Belgische kaart wil uitspelen, moet dit ook merkbaar zijn in het aanbod voor je klanten. “Iets dat ons ook kenmerkt is de flexibiliteit die we tentoonstellen wanneer het gaat om het grijpen van kansen. Of, het zelf creëren van nieuwe mogelijkheden. Zo bieden we tegenwoordig onze eigen bieren aan die we hebben ontwikkeld in functie van onze hamburgers. We leggen onszelf ook op om enkel met Belgische producten en producenten te werken zodat we onze ecologische voetafdruk minimaliseren en lokale handelaars steunen. Daarnaast proberen we met die producten steeds een originele toets op het bord te brengen, een Belgische toets. Zo hebben we bijvoorbeeld gerechten waarin we speculaas of Luikse siroop gebruiken”, legt Thomas verder uit. De ambitie van The Huggy’s Bar is duidelijk: de omzet in de komende vijf jaar verdubbelen en restaurants openen voorbij de Belgische grens. “We dromen ervan om ooit een restaurant te openen in de Verenigde Staten, The Burger Country. Daar hebben we zes jaar geleden zelf besloten om met ons concept te starten, dus dat zou voor ons de ultieme kers op de taart zijn”, besluit Thomas.

    www.huggysbar.com

     

Inspiratie

  • De Belgen en de zelfspot...

    Belgitude, dat is ook wel het talent om jezelf niet al te serieus te nemen en de nodige zelfspot te hanteren. Het ideale voorbeeld hiervan kon je zien tijdens het zojuist afgelopen Wereldkampioenschap voetbal.

    Toen onze Michy Batshuayi het doelpunt van de Rode Duivels tegen Engeland wilde vieren, schoot hij de voetbal immers niet op doel, maar wel recht op de paal. Het hilarische filmpje waarop de bal tegen zijn gezicht botst, deelde Batshuayi nadien zelf massaal op sociale media. Om te kijken, herbekijken en dan toch nog maar eens te bekijken!

  • 10 redenen waarom we ons trots mogen voelen om Belg te zijn :)

    In België heeft elke gemeente, elke stad en ieder dorp zijn eigen tradities. Van een carnaval of een stoet tot een lokaal biertje. Maar naast deze specifieke, regionale kenmerken zijn er ook zaken die ons als Belgen op grotere schaal verbinden. Zaken waar we terecht trots op mogen zijn.

    Op de blog La Vie en Plus Joli kan je 10 redenen lezen waarom we ons trots mogen voelen om Belg te zijn. Dit zijn de toppers die wij alvast onthouden: onze stripverhalen, de Belgische friet, onze pintjes, de festivals en de uitvinding van het wereldwijde web (geef toe, die laatste wist je nog niet!).

    10 Redenen waarom we ons trots mogen voelen om Belg te zijn

    1. Het talent om onszelf niet al te serieus te nemen.

    In België lachen we veel en graag, ook om onszelf. We hebben de nodige zelfspot en lachen met plezier om onze eigen stommiteiten en gebreken.

    2. Onze gezellige keuken.

    De Belgische keuken is er één waar je gezamenlijk van moet genieten. Bij een Belgische maaltijd draait het erom dat je proeft met een lach, geniet van een levendig gesprek en af en toe verrast wordt door last minute tafelgenoten.

    3. Ons bier.

    Onze pintjes maken een groot deel uit van onze Belgische reputatie. De laatste jaren is de interesse voor onze kleine en grote, lokale producties enkel toegenomen, iets waar we terecht trots op mogen zijn. Op deze knowhow zijn velen jaloers!

    4. Onze stripverhalen.

    In de lijst van Belgische successen krijgen strips een ereplaats. We kunnen immers onmogelijk over stripverhalen praten zonder Kuifje, Robbedoes of de Smurfen te noemen, we zijn dan ook fier op onze auteurs, hun talent en hun faam.

    5. De schilderkunst.

    Als we het over schilders hebben kunnen we deze Belgische kunstenaars niet over het hoofd zien: Van Eyck, Van Dyck, Bruegel, Ensor, Delvaux, Magritte, Folon… Dit is slechts een greep uit de lijst van beroemde, Belgische kunstschilders, we zouden makkelijk nog enkele uren kunnen doorgaan!

    6. Onze beroemdheden.

    Om er slechts enkele te noemen: Benoit Poelvoorde, David Goffin, Kim Clijsters, ons hockeyteam, de Rode Duivels, Stromae, Brel, Selah Sue, …

    7. Onze festivals.

    We hebben ondertussen enkele festivals die van internationale faam genieten: Tomorrowland, Rock Werchter, Dour, Pukkelpop, … Maar daarnaast hebben we natuurlijk ook nog honderden lokale initiatieven die vasthouden aan gezelligheid en een Belgische sfeer.

    8. Onze modehuizen.

    Op modevlak blinkt België uit met getalenteerde en inspirerende ontwerpers: Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Raf Simons, Elvis Pompilio, Jean-Paul Lespagnard… Deze namen behoren in de modewereld tot de absolute wereldklasse en enkele van deze Belgische ontwerpers staan zelfs aan het hoofd van internationale modehuizen. België heeft stijl!

    9. De uitvinders van het wereldwijde web? Dat zijn wij!

    Robert Cailliau, geboren in Tongeren, is een Belgische informaticus. Samen met Tim Berners-Lee is hij een van de uitvinders en grondleggers van het wereldwijde web.

    10. Omdat we simpelweg in een prachtig land wonen 🙂

     


    Bron

Wist je dat?

  • 85%

    52% van de Belgen zegt gelukkig te zijn, 33% zegt dat ze heel gelukkig zijn.