nspiratie

  • De Belgen en de zelfspot...

    Belgitude, dat is ook wel het talent om jezelf niet al te serieus te nemen en de nodige zelfspot te hanteren. Het ideale voorbeeld hiervan kon je zien tijdens het zojuist afgelopen Wereldkampioenschap voetbal.

    Toen onze Michy Batshuayi het doelpunt van de Rode Duivels tegen Engeland wilde vieren, schoot hij de voetbal immers niet op doel, maar wel recht op de paal. Het hilarische filmpje waarop de bal tegen zijn gezicht botst, deelde Batshuayi nadien zelf massaal op sociale media. Om te kijken, herbekijken en dan toch nog maar eens te bekijken!

  • 10 redenen waarom we ons trots mogen voelen om Belg te zijn :)

    In België heeft elke gemeente, elke stad en ieder dorp zijn eigen tradities. Van een carnaval of een stoet tot een lokaal biertje. Maar naast deze specifieke, regionale kenmerken zijn er ook zaken die ons als Belgen op grotere schaal verbinden. Zaken waar we terecht trots op mogen zijn.

    Op de blog La Vie en Plus Joli kan je 10 redenen lezen waarom we ons trots mogen voelen om Belg te zijn. Dit zijn de toppers die wij alvast onthouden: onze stripverhalen, de Belgische friet, onze pintjes, de festivals en de uitvinding van het wereldwijde web (geef toe, die laatste wist je nog niet!).

    10 Redenen waarom we ons trots mogen voelen om Belg te zijn

    1. Het talent om onszelf niet al te serieus te nemen.

    In België lachen we veel en graag, ook om onszelf. We hebben de nodige zelfspot en lachen met plezier om onze eigen stommiteiten en gebreken.

    2. Onze gezellige keuken.

    De Belgische keuken is er één waar je gezamenlijk van moet genieten. Bij een Belgische maaltijd draait het erom dat je proeft met een lach, geniet van een levendig gesprek en af en toe verrast wordt door last minute tafelgenoten.

    3. Ons bier.

    Onze pintjes maken een groot deel uit van onze Belgische reputatie. De laatste jaren is de interesse voor onze kleine en grote, lokale producties enkel toegenomen, iets waar we terecht trots op mogen zijn. Op deze knowhow zijn velen jaloers!

    4. Onze stripverhalen.

    In de lijst van Belgische successen krijgen strips een ereplaats. We kunnen immers onmogelijk over stripverhalen praten zonder Kuifje, Robbedoes of de Smurfen te noemen, we zijn dan ook fier op onze auteurs, hun talent en hun faam.

    5. De schilderkunst.

    Als we het over schilders hebben kunnen we deze Belgische kunstenaars niet over het hoofd zien: Van Eyck, Van Dyck, Bruegel, Ensor, Delvaux, Magritte, Folon… Dit is slechts een greep uit de lijst van beroemde, Belgische kunstschilders, we zouden makkelijk nog enkele uren kunnen doorgaan!

    6. Onze beroemdheden.

    Om er slechts enkele te noemen: Benoit Poelvoorde, David Goffin, Kim Clijsters, ons hockeyteam, de Rode Duivels, Stromae, Brel, Selah Sue, …

    7. Onze festivals.

    We hebben ondertussen enkele festivals die van internationale faam genieten: Tomorrowland, Rock Werchter, Dour, Pukkelpop, … Maar daarnaast hebben we natuurlijk ook nog honderden lokale initiatieven die vasthouden aan gezelligheid en een Belgische sfeer.

    8. Onze modehuizen.

    Op modevlak blinkt België uit met getalenteerde en inspirerende ontwerpers: Dries Van Noten, Ann Demeulemeester, Raf Simons, Elvis Pompilio, Jean-Paul Lespagnard… Deze namen behoren in de modewereld tot de absolute wereldklasse en enkele van deze Belgische ontwerpers staan zelfs aan het hoofd van internationale modehuizen. België heeft stijl!

    9. De uitvinders van het wereldwijde web? Dat zijn wij!

    Robert Cailliau, geboren in Tongeren, is een Belgische informaticus. Samen met Tim Berners-Lee is hij een van de uitvinders en grondleggers van het wereldwijde web.

    10. Omdat we simpelweg in een prachtig land wonen 🙂

     


    Bron

  • 10 goede redenen om erin te vliegen

    Er zijn waarschijnlijk 1000 goede redenen om te sporten op het werk. Les Echos koos er tien voor ons uit. En daaruit selecteerden wij de vier belangrijkste: hogere productiviteit, minder ziekteverzuim, meer welzijn voor de werknemers en ... sociaal contact onder de collega's.

    1.  Een ondernemersdynamiek creëren
    2.  Meer teamcohesie genereren
    3.  Een prestatiecultuur invoeren  
    4.  De productiviteit verhogen  
    5.  Stress beheersen
    6.  Ziekteverzuim verlagen
    7.  Toekomstige kandidaten aantrekken
    8. Integratie in het bedrijf vergemakkelijken
    9.  De geest van medewekers boosten
    10.   Het verbondenheidsgevoel met het bedrijf ontwikkelen 
    11.  

    Decathlon vroeg 1000 werknemers naar hun mening over sporten op het werk. Een zeer grote meerderheid is voorstander van meer sport op de werkvloer. De werknemers betreuren bovendien dat ze te weinig tijd hebben om aan sport te doen en vragen de bedrijven om voorzieningen voor na het sporten (douches of een ruimte om zich te verfrissen ...) en zelfs een echte omkadering voor tijdens het sporten.
    Hun voornaamste motivatie om te sporten op het werk? Even ontspannen, fit blijven, gewicht verliezen en de band binnen het team versterken.

    Bron

  • Een intern potentieel van formaat

    Er bestaan maar weinig voorname studies of recente onderzoeken over sporten op het werk. Het laatste dateert van een jaar geleden en werd uitgevoerd door winkelketen Decathlon. De bedoeling? De werknemers op de man af vragen wat zij ervan vinden. Een studie bij meer dan 1000 proefpersonen wees op een aantal belangrijke conclusies. Zo verklaart 38% van de werknemers dat ze aan sport zouden doen als hun bedrijf daarvoor uitgerust zou zijn.

    In sommige Zweedse bedrijven is sporten zelfs verplicht!

    Dat is bijvoorbeeld het geval voor de werknemers bij kledingmerk Björn Borg, genoemd naar de vroegere tennisvedette. Elke vrijdag krijgen ze fitnesstraining en dat zien ze als een mooie kans die de "groep meer energie geeft". Van assistent tot graficus, iedereen doet mee! De directeur benadrukt ook dat "de gezondheid van zijn werknemers van vitaal belang is". Sinds deze maatregel werd ingevoerd, is het absenteïsme sterk gedaald. Bovendien moedigt de staat dergelijke acties aan door belastingverminderingen toe te kennen.

  • Waarom ethiek?

    Eerst zijn er de mooie woorden, maar daarna volgt de realiteit. Om tot een ethisch verantwoord succes te komen, moet een bedrijf eerst en vooral zijn missie en identiteit definiëren. Maar hebben we er echt concreet belang bij om dat te doen? Volgens deze vijf redenen wel!

    1. Bedrijven met een écht maatschappelijk verantwoord beleid zijn doorgaans sterker dan bedrijven zonder een dergelijke strategie. Volgens France Stratégies spreken we over een verschil van 13%.
    2. Werknemers willen vandaag steeds vaker werken voor bedrijven met een betekenis.
    3. Investeerders kiezen voor bedrijven die het best scoren op criteria als milieu, maatschappelijke impact of governance.
    4. Voor de consumenten moet het bedrijf ten dienste staan van de samenleving en niet omgekeerd: 67% van de consumenten vindt dat bedrijven een belangrijke rol spelen bij het oplossen van maatschappelijke problemen.
    5. De overheden maken de economische spelers duidelijk dat het hun verantwoordelijkheid is om hun steentje bij te dragen aan de gemeenschappelijke doelstellingen van de samenleving.

      Bron

  • Kies voor Slow Business

    Vergis u niet: de titel roept misschien andere beelden op maar slow business is geen ode aan de traagheid. Het kadert in het voortbestaan van de activiteiten van de onderneming, en dat niet alleen voor de onderneming zelf maar ook voor haar omgeving en haar meest waardevolle kapitaal: het menselijke kapitaal.

    Het concept van ‘slow business’, dat verband houdt met de globale veranderlijkheid van ondernemingen, sluit zich aan bij de slow attitude, die het mogelijk maakt om te vertragen en zijn kapitaal te behouden. Het gaat erom de notie van tijdsbeheer op het werk opnieuw uit te vinden. De sleutel daartoe is een goede ritmische beheersing, die reactieve fasen afwisselt met vertragingsfasen.

    We komen uit een cyclus waarbij we dachten dat we de hele tijd en in alle omstandigheden snel moesten gaan om onze concurrenten voor te blijven. Slow business introduceert echter andere prestatiehefbomen, zoals een grotere vrijheid voor werknemers of de ROWE-logica (Results-Only Work Environment). Dat laatste is een systeem waarbij werknemers worden aangemoedigd om hun werktijd zelf in handen te nemen: aanwezigheid moet plaats ruimen voor een resultaatgerichte cultuur. Slow business ontwikkelt zich sterker in de Angelsaksische landen. En nochtans is werk daar een heilige waarde. Het betekent dus niet zozeer minder werken maar beter werken. 

     

  • Eco-cheque on tour ! #ecotruckontour !

    "Als je denkt dat je te klein bent om iets te kunnen veranderen, moet je maar eens proberen slapen met een mug in je kamer!" Het is op dat elan dat de Ecotruck, ons mobiele en ecologische huis, de hele maand juni door België trekt. Het doel: je tonen wat jij concreet kunt doen voor het milieu door je ecocheques te gebruiken!

    Je ontdekt er ecologische producten voor dagelijks gebruik in een compleet ander licht, namelijk dat van een doordachte consumptie, of krijgt inzicht in jouw ecologisch profiel. 

    Zij bezochten de ecotruck: 

    "Ik zei net nog tegen mijn collega dat ik al twee jaar ecocheques opspaar zonder er iets mee te doen. Maar nu heb ik tonnen ideeën!”

    “Ik ontdekte dat een snijplank, een tandenborstel en een schoonmaakspons zijn gemaakt van gerecycleerde materialen en dat ik die dus met mijn ecocheques kan kopen. Er is echt te weinig geweten over gerecycleerde producten!"

    “Je kunt dus online betalen met je ecocheques, net zoals met een creditcard?"

    “Ik begrijp nu eindelijk hoe het zit met labels. Ze zijn niet allemaal gelijk! Het Europese biolabel is gemakkelijk te herkennen, terwijl bepaalde producten wel bio maar niet gecertificeerd zijn.”

    Meer info ecotruck.edenred.be

  • Groen worden, een troef die net zo economisch als ecologisch is?

    In de debatten die hiermee gepaard gaan, wordt een beschuldigend vingertje uitgestoken. Er wordt geschermd met natuurrampen, ecologische schade enzovoort. Maar beseffen we wel dat we, even los van de onmiddellijke materiële schade, ook zouden moeten stilstaan bij de economische schade op lange termijn? Het is misschien hier dat jullie, de ondernemingen, zich handig uit de zaak kunnen draaien. En dat doe je zo!

    In de debatten die hiermee gepaard gaan, wordt een beschuldigend vingertje uitgestoken. Er wordt geschermd met natuurrampen, ecologische schade enzovoort. Maar beseffen we wel dat we, even los van de onmiddellijke materiële schade, ook zouden moeten stilstaan bij de economische schade op lange termijn? Begin er maar meteen aan, want het is misschien hier dat jullie, de ondernemingen, zich handig uit de zaak kunnen draaien!

    We willen niet teruggrijpen naar vanzelfsprekendheden, maar de planeet warmt op en natuurrampen komen steeds vaker en zwaarder voor. En al heel snel na dat moment van collectieve verbazing na een tsunami, een bosbrand of een overstroming maakt dit gevoel plaats voor algemene verontwaardiging over de plotse stijging van de prijs op ons kassaticket. De geopperde hypothese: er is een oorzakelijk verband! 

    Het gaat slecht met onze planeet, maar de zaak is nog niet naar de bliksem. Door bepaalde hoofdingrediënten van je strategie te wijzigen, kun je voordeel halen uit het ecologische verval van onze planeet. Al staat dat haaks op ieder filantropisch elan. De vraag waar niemand omheen kan, is “wat moeten we doen de dag dat de grondstoffen die al een hele tijd uitgeput dreigen te geraken ook effectief uitgeput zullen zijn”. En aan het antwoord daarop wordt nu gewerkt.  Om op het juiste moment de aas uit je mouw te kunnen halen, zul je moeten werken aan je visie, je waarden en je partners.

    Ingrediënt 1: Visie

    Ondernemingen moeten een duidelijk beeld hebben van de impact van de klimaatverandering op hun vooruitzichten en hun vermogen om hun doelstellingen op lange of minder lange termijn in te lossen. De doelstellingen zouden aan de wetenschap moeten worden gekoppeld. Innovatie en aanpassing zijn activiteiten op lange termijn. Al te vaak steken ondernemingen er meer symbolische dan reële tijd en middelen in, omdat ze vinden dat dit geen deel uitmaakt van hun voornaamste doel. Een oplossing om dit 'kortetermijndenken' te bestrijden, is het stellen van 'schaamteloze' vragen, want deze vragen zetten de manier waarop dingen doorgaans worden gedaan op losse schroeven.

    Een voorbeeld: een UPS-manager vroeg zich af of “vermijden linksaf te slaan tijdens een levering een besparing op brandstofkosten zou kunnen opleveren”, en dit werd een doelstelling. Conclusie: een besparing van 30 miljoen liter brandstof in één jaar tijd. Een andere schaamteloze vraag die een van de medewerkers van Kimberley-Clark, fabrikant van toiletpapier, stelde: “Is een wc-rolletje echt nodig?" Het leverde de onderneming een grote besparing op en verminderde het huishoudelijk afval. Hoe schaamtelozer de vraag, hoe meer waarde ze creëert.

    Ingrediënt 2: Waarde

    Ondernemingen moeten waarde toekennen aan natuurlijk kapitaal (gezonde lucht en drinkbaar water) en nadenken over een herdefiniëring van de manier waarop ze de winstgevendheid van de investeringen meten. Ze moeten nieuwe methoden vinden om de waarde van de indirecte winsten op lange termijn van hun investeringsbeslissingen te evalueren.

    Ingrediënt 3: Partners

    Kansen grijpen om vernieuwende samenwerkingen aan te gaan met regeringen, ngo's, gelijken, concurrenten en klanten voedt de schepen die allemaal dezelfde koers varen. Het idee is te komen tot een 'preconcurrentiële' samenwerking waarin verschillende spelers samenwerken aan gemeenschappelijke problemen terwijl ze elkaar in andere domeinen naar de kroon steken. Om daarin te slagen, moeten ondernemingen zich afvragen in welke domeinen ze elkaar echt beconcurreren.

    Die spilstrategieën maken de onderneming flexibeler en verzekeren vooral een aanbod en een prijs die losstaan van de ecologische problemen die de prijzen van de grondstoffen doen schommelen. Deze veerkrachtige ondernemingen zullen dus in staat zijn het hoofd te bieden aan een extreme volatiliteit en daar voordeel uit te halen.

     

    Bron: Harvard Business Review, 40-53, 'duurzame ontwikkeling, een handleiding'

     

  • Niets teveel

    “Hoe minder inzicht je hebt in jezelf, hoe meer je ernaar verlangt te bestaan en hoe meer je vasthoudt aan al wat je waarde geeft”. Je werk, je intelligentie, je uiterlijk, zijn stuk voor stuk ‘troeven’ die een voorstelling van jezelf vormen. Zelfkennis betekent dat je niet langer al deze voorstellingen bent, maar wel de basisvorm behoudt: jezelf.

  • Welke drijfveer voor welk type?

    Het enneagaram is een methode voor persoonlijke ontwikkeling die binnen management wordt gebruikt en waarbij 9 types, 9 zelfbeelden, worden onderscheiden. Hoe kan je in een werkomgeving best bepalen hoe je inzicht krijgt in de 9 types?

    Perfectionist:

    • Geef hem duidelijke richtlijnen. Laat hem niet als enige verantwoordelijk zijn
    • Stel hem persoonlijk gerust


    Helper:

    • Stel hem teamwerk of coördinerende taken voor
    • Geef hem in het openbaar complimenten


    Presteerder:

    • Stel hem ambitieuze doelen voor
    • Geef hem autonomie en help hem rondom zich een goede atmosfeer te ontwikkelen


    Romanticus:

    • Geef hem een kader voor vernieuwing en ruimte voor emoties
    • Feliciteer hem met zijn originaliteit, erken zijn gevoeligheid


    Waarnemer:

    • Bied hem een afzonderlijk werkkader waar hij zonder druk zijn kennis kan uitbreiden.
    • Wees bondig en praat niet over emoties


    Loyalist:

    • Geef hem een doel dat overeenstemt met zijn waarden en dat hij in een team en zonder druk kan vervullen
    • Help hem zijn angsten te controleren, stel hem gerust zonder hem voor te liegen

     

    Avonturier:

    • Bied hem de vrijheid om vooruitgang te boeken met nieuwe projecten
    • Leg vooraf afspraken vast voor evaluatie


    Leider:

    • Leg samen met hem specifieke doelstellingen vast en laat hem deze uitvoeren
    • Wees direct en objectief, zonder hem te controleren


    Bemiddelaar:

    • Vraag hem vriendelijk en rustig om zijn talenten te gebruiken om complexe zaken te behandelen
    • Wacht niet tot hij zich laat gelden en beslis indien nodig

     

    Bron

  • 5 redenen om je medewerkers opleidingen aan te bieden

    Werknemers vinden opleidingen vaak een vervelende verplichting, of een verplichting ten aanzien van de budgetten die de werkgever ervoor vrijmaakt. Toch zijn opleidingen een strategisch instrument voor de onderneming. Dit zijn de 5 voornaamste redenen.

    1. Opleidingen versterken de tevredenheid en verminderen het risico op personeelsverloop
      Werknemers willen nieuwe vaardigheden leren, hun efficiëntie verbeteren en groeien. Voor werknemers is bijscholing essentieel voor de verhoging van hun waarde op de arbeidsmarkt, maar ook binnen de onderneming.

      Belangrijker nog: bijscholingen ondersteunen en verstrekken is een sterk teken van het engagement van een onderneming ten aanzien van haar werknemers, en dan vooral van de aandacht die ze aan hun ontwikkeling schenkt. Werknemers worden zich bewust van hun waarde in een onderneming die hun groei stimuleert.

      Mogelijkheden tot bijscholing kunnen tot slot worden aangewend als een aantrekkelijkheidsfactor bij kandidaten, want ze zijn een niet te verwaarlozen voordeel onder de voordelen voor personeel.

    2. Talent ontwikkelen is het beste rekruteringsmiddel
      Om te beginnen is intern rekruteren altijd goedkoper. Je juniors promoveren tot seniorfuncties is goedkoper dan seniors van buitenaf aanwerven, zelfs als je overweegt de junior te vervangen.

      Anderzijds is intern rekruteren doorgaans eenvoudiger en sneller omdat de werknemer in kwestie al alles weet wat er te weten valt over het bedrijf. Er bestaan geen precieze statistieken om deze stelling te schragen, maar de meeste directeurs zijn het erover eens dat een interne promotie sneller resultaten oplevert.

      De interne mobiliteit bevorderen, leidt ook nog eens tot meer engagement en loyauteit bij werknemers. Hoewel er altijd nieuw bloed moet worden aangevoerd, zou het niet het leeuwendeel van je personeel mogen uitmaken.

      De invoering van leermogelijkheden via een digital workplace maximaliseert tot slot de waarde van al je opleidingsprogramma's.

    3. De basiskennis van de onderneming creëren, onderhouden en verrijken
      Wanneer je de gevestigde modellen grondig aanpakt, is het heel belangrijk dat je je horizonten verruimt en kennis verwerft in bredere domeinen dan je basissector. Geen enkele onderneming ontwikkelt zich in een afgesloten vacuüm. Het is dan ook van het grootste belang dat je je interesseert voor wat er rondom je gebeurt.
    4. Je medewerkers helpen productief te blijven in hun functies
      Binnen een onderneming zijn er functies die al tientallen jaren bestaan. Het staat daarentegen vast dat die functies wel van vorm veranderden. Door iedereen de kans te geven om dezelfde kennis van werktools te verwerven, kun je op lange termijn gemotiveerd en hoogwaardig werk verzekeren.

    5. Inzicht bieden in de verschillende evoluties in de werkwereld
      Voor digital natives spreekt het voor zich dat je op de werkvloer nieuwe technologieën gebruikt. Voor oudere werknemers is dit echter een ander paar mouwen … Gelukkig beschikt de mens ook over het vermogen om op iedere leeftijd bij te leren. Door ze te leren werken met de nieuwe technologieën hou je mensen die minder vertrouwd zijn met die recente tools ook geëngageerd en gemotiveerd.

    Bron

  • Flexibiliteit in de onderneming

    De verticale werking die decennialang werd gebruikt, is overbodig geworden. We hebben baan geruimd voor flexibiliteit, gesymboliseerd door de zogenaamde horizontale of neurale manieren van werken. Die werkingen steunen op een ontwikkelde, interne communicatie die drie actiehefbomen kan activeren: anticiperen, samenwerken, innoveren.

    Het resultaat: iedere betrokken partij kan razendsnel reageren om de onderneming bij plotse veranderingen te doen groeien.

  • De Chief Happiness Officer: nutteloos of broodnodig?

    In veel bedrijven duikt tegenwoordig een nieuwe functie op: de Chief Happiness Officer, of de verantwoordelijke voor geluk op het werk. Is die CHO gewoon een nieuwe trend of is hij écht het ontbrekende puzzelstukje in een bedrijf?

    Zijn taak? Ervoor zorgen dat de medewerkers zich goed voelen in hun job, maar ook in hun hoofd. Bovendien is hij als sympathieke tussenpersoon tussen werkgever en werknemers een belangrijke schakel in de interne communicatie.

  • 5 tips voor meer geluk op het werk

    In België krijgen 400.000 werknemers een uitkering omdat ze arbeidsongeschikt zijn. Zo'n 7% van hen (28.000 mensen) zit thuis met een burn-out en 15% met een depressie. Onze gemoedstoestand is dus duidelijk onze zwakke plek. Wij geven 5 tips om het probleem aan te pakken. Probeer ze zeker eerst uit vooraleer u een oordeel velt ;-)

    1. Geef een compliment
    Een collega een compliment geven over zijn werk is de makkelijkste en efficiëntste manier om hem gelukkig te maken. Maak er een gewoonte van!

    2. Zeg "Hallo"
    Te vaak nemen werknemers niet eens de tijd om 's ochtends hun collega's te begroeten vooraleer ze aan hun bureau gaan zitten. Een "goeiedag" kan wonderen doen! Tip: maak oogcontact en noem de persoon die u begroet bij zijn voornaam.

    3. Wees vriendelijk
    Het is altijd leuk om collega's plezier te doen, vooral wanneer het onverwachts gebeurt. Breng bijvoorbeeld eens een taart mee, bedank hen voor hun hulp met en post-itje op hun computerscherm, wissel films of cd's uit of vraag of u een broodje kunt meebrengen als ze het druk hebben. Er zijn ontelbaar veel manieren om vriendschap te tonen.

    4. Neem tijd voor uzelf
    Veel werk of niet, neem elke dag enkele minuten de tijd om u af te vragen hoe u het vandaag met u gaat. Ga even naar buiten als de zon schijnt of ga 's ochtends langs de bakker wanneer u een offday hebt. Gun uzelf eens een extraatje!

    5. Leer collega's beter kennen
    Praat over van alles en nog wat met de collega's: hun favoriete film, hun vakantie, hun gezin of hun jeugd ... Zo ontstaat een sterkere band op kantoor en creëert u eerder een ontspannen dan een echte werksfeer.

    Bron

  • Stress bestrijden met rust

    Stress verhindert je het beste van jezelf te geven. De hersenen zijn immers duizenden jaren geëvolueerd om bij stress hormonen te kunnen vrijgeven. Dit mechanisme remt de rede maar maakt het wel mogelijk om bij gevaar overlevingsreflexen aan de dag te leggen.

    Neurowetenschapper Daniel Levitin beweert dat er een manier bestaat om fouten ten gevolge van stress te voorkomen: “We maken allemaal wel eens fouten. Het komt erop aan ons af te vragen welke fouten dat kunnen zijn.”

     

  • “Laat los, anders ga je eraan onderdoor” ... Oké, maar hoe doe je dat?

    Het is het vage en daardoor ook ergerlijke advies dat je wel eens hoort zodra de stresslevels stijgen. En toch moet je kunnen loslaten als je op professioneel vlak ergens wilt geraken. Dit zijn 3 manieren om los te laten.

    1. Bepaal 'wat van jou afhangt en wat niet van jou afhangt'
    Loslaten is ook een existentiële houding die inhoudt dat je je actie- en bewustzijnsveld richt op welbepaalde daden en doelen. En daarbij is het heel belangrijk dat je een onderscheid maakt tussen diegene waar jij rechtstreeks verantwoordelijk voor bent en diegene waar jij niet rechtstreeks verantwoordelijk voor bent. Als je dat doet, is de situatie niet problematisch meer, want er bestaat een oplossing voor. In het omgekeerde geval daarentegen, ligt de oplossing niet in de macht van de persoon die het 'probleem ondergaat' en is er dus geen probleem.

    2. Leer de druk in de hogedrukpan te doen dalen
    Loslaten is ook een vorm van relaxatie die is aanbevolen in heel drukke situaties waarin je kopje onder lijkt te gaan. Loslaten doe je via technieken voor een diepe ademhaling, spierontspanning en mentale visualisatie (denken aan iets rustgevends). Het kan ook via eenvoudige oefeningen, zoals gaan zitten, diep inademen en je concentreren op eenvoudige dingen, zoals een kind dat kijkt hoe een druppel op een raam naar beneden glijdt, om negatieve gedachten te verdrijven.  Een beetje rust om 'je batterij op te laden' geeft je weer de kracht om bewust in het leven te staan.

    3. Durf toegeven dat 'perfect zijn' een onmogelijk en uiteindelijk nefast ideaal is.
    Loslaten wordt vaak gezien als een zwakte, omdat het suggereert dat de persoon die stopt met vechten zich gewonnen geeft. Loslaten is niet hetzelfde als opgeven. Het is toegeven dat je een andere weg moet inslaan zodra je beseft dat het uitgedragen en algemeen aanvaarde model eenvoudigweg niet werkt voor jou.

    Bron

  • Wanneer de baas zelf moet leren van een nieuweling

    Bij reverse mentoring, of omgekeerd mentorschap, leren jonge werknemers uit de generatie Y hun werkgevers – die geen 'digital natives' zijn – hoe ze moeten omgaan met de nieuwe technologieën. Hoe gaat dat concreet?

    Een mentor, die soms niets met het bedrijf te maken heeft, leert de meer ervaren werknemers van de vorige generatie competenties aan op het vlak van digitale en communicatietools die ze misschien nog niet hadden.

     

    Die methode zal vroeg of laat voor een mentaliteitsverandering zorgen in de bedrijven die ervan overtuigd waren dat druk voor de beste resultaten zorgde. Vandaag is er de invloed van de generatie Y: zij communiceren onderling op basis van nieuwe codes en samenwerkingsmogelijkheden. Op die manier wordt de visie minder scherp en krijgt flexibiliteit een centrale plek.

     

  • Diversiteit als bron van intelligentie

    De rijkdom van diversiteit bestaat in de eerste plaats uit een mix van culturen. Maar diversiteit heeft ook nog een ander voordeel: ze leert ons om onze ogen te openen en mensen los te zien van hun identiteit en culturele kenmerken.

    Zodra we de grens van de identiteit hebben overschreden, is iedereen vrij om zijn eigen creativiteit en potentieel te uiten en vooral die van anderen beter te begrijpen.

  • 8 manieren van empathisch leiden

    De kapitalistische geboden van de klassieke ondernemingen maakten plaats voor een andere prioriteit: menselijk talent. Maar om dat te kunnen opbrengen, moet de manager in de eerste plaats zelf menselijk zijn in zijn relatie tot zijn werknemers. Dit zijn 8 manieren om dat te zijn...

    1. Belangstelling tonen voor de cultuur van de medewerker

    De huidige werknemers zijn uit op een bijzondere werkervaring. Ze willen een band voelen en ze willen dat hun stem wordt gehoord. De manager zal dus moeten letten op de bijzonderheden van iedere werknemer.

    2. Millenials aantrekken via innovatie

    Innovatie is cruciaal om het beste talent aan te trekken onder millenials, die worden aangetrokken door creatieve en innovatieve werkomgevingen en die de vernieuwers van morgen zullen worden.

    3. De CEO in de verf zetten

    De CEO is het gezicht van een onderneming. Door hem in de kijker te zetten, onderstreep je ook de menselijke kant van de organisatie.

    4. Aandringen op transparantie

    De ongemakkelijke waarheden camoufleren, is een manier om de werkomgeving te beschermen die enkel op korte termijn werkt. De medewerkers confronteren met de realiteit van de onderneming bevordert de positieve reacties en de onderlinge steun.

    5. Het verhaal van de onderneming vertellen

    Kennis van de geschiedenis van een merk of onderneming geeft ze een menselijker gezicht dat een grote rol speelt in de klantenrelaties.

    6. Welwillend gebruikmaken van social media

    De social media bieden een ruimte voor dialoog. Ze vormen een manier om op een menselijke en authentieke manier een boodschap over te brengen.

    7. Luisteren naar 'haters'

    In plaats van dit als een straf te zien en geneigd te zijn de bemoeienissen van haters te negeren, zal je rekening moeten houden met alle vormen van feedback, ook de minder aangename. Leer ze zien als een geschenk, een kans om te verbeteren ...

    8. Van ethiek een prioriteit van de raad van bestuur maken.

     

    Bron: https://www.weforum.org/agenda/2016/02/8-ways-to-lead-with-empathy

  • A good day’s work requires empathy

    70% van de mensen heeft geen voeling met zijn werk. Ze zijn fysiek wel aanwezig, maar hun 'ziel' is ergens anders. Ondernemingen die op innovatie zijn gefocust, spitsen zich vooral toe op het 'wat' en niet op de 'wie'.

    Innovatie ontstaat in teams, en die teams bestaan uit mensen. Aansluiting vinden met je mensen en ze begrijpen is essentieel. Het is die empathie die maakt dat je werkdag een goede dag wordt.

     

     

  • De voor- en nadelen van telewerken

    Werken vanuit uw zetel en de files vermijden, dat klinkt heel aanlokkelijk en het biedt heel wat voordelen, maar er zijn echter ook een heel aantal nadelen aan verbonden …

    De voordelen

    1. Een betere verzoening tussen het professioneel leven en het gezinsleven

    Thuis werken is praktischer en biedt de werknemer de mogelijkheid om zijn tijd in te delen zoals hij dat wil. Hij kan zelfs momenten voorbehouden voor zijn privéleven.

    2. Een vermindering van de stress

    Werken in een ruimte die niet ontsnapt aan de controle van een overste kan voor sommige mensen een bron van stress zijn. Telewerk garandeert een vrijere werktijd waar de werknemer niet het gevoel heeft dat hij in de gaten gehouden wordt.

    3. Tijdswinst

    De tijd die we doorbrengen in het openbaar vervoer of op de weg is verloren tijd. Deze tijd kunnen recupereren voor onszelf is een luxe die mogelijk wordt dankzij telewerk.

    4. Onafhankelijkheid

    Een telewerker heeft meer onafhankelijkheid in die zin dat hij zijn werkdag kan organiseren zoals hij dat wenst en van waar hij wenst.

     

    De nadelen

    1. Isolement van de werknemer

    Het gebrek aan interactie met de collega’s is een van de grootste nadelen van het telewerk. Voor sommige werknemers zijn de werkrelaties soms een van de belangrijkste motivaties. Dit is een van de aspecten van het telewerk waar de werkgever zich specifiek op moet voorbereiden. Bepaalde processen suggereren sterk om informele tijd te voorzien in de agenda’s!

    2. Verdenking van niet-productiviteit

    Telewerk vereist een aanpassingsperiode van de werknemers, maar ook van de bazen. Zonder rechtstreekse supervisie kan de overste geneigd zijn om de productiviteit van zijn werknemer in twijfel te trekken. De vertrouwensband is noodzakelijk voor het welslagen van het telewerk.

    3. Verhoogd risico op verstrooidheid

    Te midden van zijn dagelijkse omgeving zal de werknemers blijk moeten geven van discipline om zich niet te laten verleiden tot de afleidingen in huis, vooral wanneer de kinderen in de buurt zijn!

    4. Organisatievermogen vereist

    De telewerker heeft geen uurrooster en geen baas om hem te omkaderen. Hij moet dus zelf zijn kruissnelheid bepalen, evenals het kader waarin hij zo doeltreffend mogelijk kan werken.

  • Het recht op deconnectie: het meest inefficiënte marketingargument ooit.

    In Frankrijk werd het recht op deconnectie van kracht in januari 2017. België liep weliswaar wat achter, maar heeft er misschien wel goed aangedaan om het buurland een voorsprong te laten. Dit recht op deconnectie strooit heel wat zand in de ogen en blijkt uiteindelijk inefficiënt: Meer dan 78% van de mensen blijft professionele e-mails en sms’en bekijken tijdens hun vrije tijd.

    Incompatibiliteit

    Deze maatregel legt geen enkele verplichting op en waarschijnlijk is het dat wat haar zo zwak maakt. Bovendien is ze incompatibel met bepaalde sectoren, met name die van de handel die op het buitenland is gericht: de klanten die afkomstig zijn van alle uithoeken van de wereld hanteren niet altijd dezelfde werkdagen of dezelfde uurroosters. De telefoon uitschakelen wordt dan al veel moeilijker. Deze wet blijkt ook incompatibel in functies met heel veel verantwoordelijkheden waar het werk nooit volledig stopt.

    Een cultuur van presenteïsme

    “De klant is koning” en in deze hoedanigheid eist hij een snelle dienstverlening. Een e-mail of een oproep van een klant missen kan soms fataal blijken voor de reputatie van een onderneming. Hetzelfde geldt voor bepaalde werknemers die zich uit angst om ook maar iets van informatie te missen verplicht voelen om permanent te antwoorden op vragen van de werkgever of om echt heel beschikbaar te zijn.

    De flexibiliteit omkaderen

    Sinds de digitale apparaten in ons leven zijn gekomen, is ons gedrag veranderd. Naar huis gaan betekende vroeger ontspanning en deconnectie, maar hoe moeten we daar vandaag toe komen als de tool die we gebruiken voor ontspanning ook ons werkinstrument is? Deze vervaging van de grens tussen privé- en professioneel leven kan een bron van stress zijn en kan op lange of minder lange termijn leiden tot een burn-out en dus een verlies aan efficiëntie.

    De “digital natives” lijken echter anders om te gaan met dit dilemma. Zij hechten meer belang aan hun vrije tijd en lijken eerder geneigd de vragen van kantoor te negeren om die vrije tijd, die in hun ogen zo kostbaar is, ten volle te benutten.

  • De 10 beperkende overtuigingen die onze groei afremmen

    Een overtuiging is een vaststaande mening over iets, een mening die we nooit in twijfel trekken. Ontdek de top 10 van valse overtuigingen, en meteen ook onze grootste obstakels.

    1. “Iets nieuws uitproberen, is gevaarlijk.”

    Hoe denk je zelf iets in je leven te kunnen veranderen als je niet stilstaat bij je veiligheid? Verandering kan eng zijn, maar is geen gevaar op zich. In het leven is niets blijvend, met uitzondering van verandering.

    2. “Ik ben te oud om nog iets nieuws te leren”

    Een beperkende overtuiging die rechtstreeks voortvloeit uit een andere, net zo beperkende overtuiging, namelijk dat leren enkel iets is voor de eerste levensjaren. Negatief plus negatief, dat wordt toch positief, niet? Leren is dus niet uitsluitend voorbehouden aan jonge mensen!

    3. Ik ben niet creatief genoeg om succesvol te zijn”

    Wat is creativiteit? Creativiteit is een grenzeloos concept. Hoe kun je daar dan buiten vallen? Er zijn net zoveel soorten creativiteit als er mensen zijn!

    4. “Ik kan het me niet veroorloven fouten te maken”

    Bestaat er een macht die fouten in een professioneel parcours kan bestraffen? Al je het tenminste niet zelf bent ... Fouten maken of falen maakt onlosmakelijk deel uit van de weg naar succes. Je leert er trouwens meer uit dan uit succes.

    5. “Ik moet afzien om te verdienen wat ik wil”

    Het befaamde 'no pain, no gain' gaat enkel op voor sporters. Doe jezelf dus geen geweld aan op het werk. Integendeel, het heeft echt geen zin om te blijven zwoegen aan iets dat toch niet zal lukken. Haal eens diep adem en begin aan iets anders. Wanneer je later nog eens een poging onderneemt, zal je zien dat het als bij wonder wel lukt!

    6. “Als ik slaag in wat ik doe, zou ik niet meer dezelfde zijn”

    Een plan kan je bestaan verbeteren, maar niet je integriteit veranderen. Je steekt er dan te veel affect en ego in, en daarvoor is geen plaats op de werkvloer.

    7. “Ik ben te verlegen om iemand te ontmoeten”

    Verlegenheid is een karaktertrek waarmee je het op een akkoordje moet gooien als je er niet in slaagt hem te overwinnen. Maar de fout die verlegen mensen maken, is zichzelf uitsluitend definiëren op basis van die karaktertrek. Je hebt nog zoveel trekken om te benutten en in de verf te zetten!

    8. “Mijn ontplooiing of gevoel van onbehagen hangt af van de visie van anderen”

    Dat komt erop neer dat je de eerste de beste persoon die in je leven verschijnt de volle macht hierover geeft. Neem de teugels weer in handen!

    9. “Dit zal me nooit lukken”

    Dit is waarschijnlijk de meest hardnekkige overtuiging. Het spreekt voor zich dat we niet allemaal dezelfde capaciteiten hebben. Maar je moet wel een onderscheid maken tussen “ik kan niet ...”, wat betrekking heeft op de identiteit van de persoon, en “ik beschik niet over de capaciteiten om ...”, wat gemakkelijker is om te aanvaarden.

    10. “Ik ben wie ik ben, het is te laat om te veranderen”

    Een houding die je in de rol van slachtoffer dwingt en waarmee je kansen laat schieten. Als mensen in je omgeving erin zijn geslaagd te veranderen, dan kun jij dat ook!

     

    Bron: https://www.leblogdesrapportshumains.fr/top-10-des-croyances-limitantes-sur-soi-meme/

  • 'Neurowijsheid': bevrijd je hersenen!

    Idriss Aberkane, auteur van 'Het vrije brein', legt uit dat een verminderde perceptie van je eigen kunnen maakt dat je minder verwezenlijkt. Alle hersenen zitten immers op dezelfde manier in elkaar. Niemand heeft meer of minder hersendelen dan een ander.

    Mislukkingen zijn zelden te wijten aan een mechanisch probleem. Het is vaak het geloof dat de persoon in zijn eigen kunnen heeft, dat bepalend is.

    Volgens Idriss Aberkane kunnen vaardigheden niet worden toegeschreven aan een al dan niet ver ontwikkelde intelligentie. Volgens hem kun je een professioneel doel enkel inlossen als je met datzelfde doel een zekere ontplooiing bewerkstelligt. Dat is wat hij 'neurowijsheid' noemt. De productie van kennis is enkel zinvol als die in evenwicht is met een gelijk niveau van wijsheid. Je kunt ons brein vergelijken met een hand. Het kan bewegen en bepaalde bewegingen uitvoeren, in zoverre dit fysiek mogelijk is. Maar onze hersenen kunnen hun potentieel pas echt gaan benutten als je ze bevrijdt. Ze zitten als het ware opgesloten door alle negatieve overtuigingen die er als parasieten leven.

    Met andere woorden: als je graag doet wat je doet en het jezelf toelaat daarin te slagen, zullen je hersenen wel volgen.

     

    Source: Het vrije brein, Idriss Aberkane (uitgever Luitingh Sijthoff)

  • De maag is slimmer dan je zou denken!

    Sommigen vreesden dat neuronen zich op volwassen leeftijd niet meer vernieuwen. Maar we mogen opgelucht ademhalen. Onze ingewanden worden bevolkt door een niet te verwaarlozen hoeveelheid van deze zenuwcellen, namelijk 200 tot 600 miljoen. Ze zouden, net als de neuronen in onze hersenen, cognitieve functies hebben.

    Kort samengevat: het zijn zij die je in bepaalde situaties de indruk geven dat je lichaam in jouw plaats spreekt. Maar wacht eens even ... is dat niet onze intuïtie?

    De maag zou meer doen dan voeding opvangen en verteren. De hersenen kunnen een neurale boodschap naar de maag sturen, die de maag op haar beurt zelf kan terugsturen naar de hersenen! Dat neurale tweerichtingsverkeer maakt een controle mogelijk van het inwendige evenwicht van ons lichaam, homeostase genoemd. Zo kunnen ook onze gemoedstoestand en bepaalde cognitieve functies worden geregeld. Zo gesteld lijkt de maag enkel te reageren op prikkels verstuurd door de hersenen. Maar de interactie tussen ingewanden en hersenen gaat verder dan dat. Die 'seingeving' kan gebeuren in de vorm van een beeld dat aan een specifiek gevoel is gekoppeld. Op dat moment neemt het neurale verkeer de vorm van een herinnering aan en maakt het in jou het gevoel los dat je in een situatie uit het verleden had. Dat losgemaakte gevoel, of het nu een gevoel van walging, welbehagen of pijn is, komt rechtstreeks uit je maag.

     

    Bron: http://www.lemonde.fr/biologie/article/2014/09/29/l-estomac-ce-deuxieme-cerveau_4496487_1650740.html#Jt6kBKoDHKTDEHGC.99