News
150

“Het is maar om te lachen, hè”

Wanneer heb je voor het laatst nog eens hard gelachen? Zo hard dat je er buikpijn van kreeg en eventjes de kamer uit moest om te bedaren. Idealiter heb je een of twee van die momenten per week. Iedereen zou ook meerdere keren per dag moeten lachen. Met zichzelf. Met anderen. Thuis. Op het werk ... Dat is letterlijk van levensbelang!

Maar op de werkvloer is humor een heikel punt. Om goed te kunnen presteren, hebben we vreugde en plezier nodig, maar een grapje moet natuurlijk wel in goede aarde vallen.

Lachen op het werk is een serieuze zaak 😉

Veel leesplezier,

 

Laura van Edenred

Nieuwsbrieven

  • ‘Lachen met’, niet ‘belachelijk maken’

    Een kind van 5 lacht gemiddeld 400 keer per dag. Maar hoe ouder we worden, hoe terughoudender ook. Zo lacht een volwassene nog amper 10 tot 15 keer per dag. Dat is heel weinig. Hoe gaat het er op het werk aan toe?

     Lachen is al net zo belangrijk als ademen. Ook op de werkvloer, trouwens. Om heel wat redenen.

    1. Lachen brengt mensen samen. Het kan een band smeden tussen collega’s en creëert een teamgevoel, het gevoel van erbij te horen. Daarnaast zorgt lachen voor een ontspannen en aangename sfeer.
    2. Het is ook een psychologische marker. Lachen vermindert stress omdat er zo endorfines vrijkomen. Het helpt je om positief te blijven en beter om te gaan met je takenlijstje.
    3. Lachen is een drijvende kracht. Een werkomgeving waarin wordt gelachen en waarin plaats is voor humor, is goed voor de creativiteit en motivatie. En dat leidt dan weer tot minder ziekteverzuim en meer betrokken werknemers.
    4. Tot slot kan humor ook een handelsmerk van een bedrijf zijn. Een bedrijfscultuur waarin mag worden gelachen, weerspiegelt vriendelijkheid en openheid. Het motiveert mensen om hun steentje bij te dragen.

     

    Tips om blunders te vermijden

    Uiteraard willen we in het gezelschap van onze collega’s allemaal onszelf zijn. En daar hoort ons gevoel voor humor bij. Maar helaas is dat niet mogelijk. Gedragscodes dwingen ons namelijk om voorzichtig te zijn en een paar goede gewoontes aan te nemen.

     

    1/ Observeer

    In eerste instantie moet je bekijken hoe het er in jouw bedrijf aan toegaat. Zo leer je wat er op humoristisch vlak wel en niet kan.

     

    2/ Informeer jezelf

    De tweede reflex is om meer te weten te komen over de cultuur en de sociale normen. Als je eventuele taboes, waarden en culturele referenties begrijpt, kun je misverstanden voorkomen en respect tonen.

     

    3/ Kies de juiste onderwerpen

    Idealiter grap je over zaken waarmee je gerust kunt lachen, en vermijd je om anderen belachelijk te maken.

     

    4/ Kijk naar de reacties van anderen

    Als een collega zich ongemakkelijk voelt bij een grap, moet je stoppen. Of van onderwerp veranderen.

     

    Opletten geblazen!

    Zoals we al zeiden, kan humor op het werk een positief effect hebben. Toch is het soms ook een bron van conflicten. Dit zijn de vijf valkuilen bij humor op het werk.

     

    1/ Misverstanden

    Als iemand een grap verkeerd interpreteert, kan die daar aanstoot aan nemen.

     

    2/ Intimidatie en discriminatie

    Steeds terugkerende grapjes over een bepaalde persoon of een deel van diens identiteit (religie, geslacht ...) kunnen worden beschouwd als intimidatie.

     

    3/ Toxische sfeer

    Slechte of kwetsende humor kan leiden tot een toxische sfeer, en dat heeft gevolgen voor het welzijn van de werknemers.

     

    4/ Negatief imago

    Maakt iemand te vaak grapjes, dan komt die misschien niet serieus of professioneel over. Niet goed voor de geloofwaardigheid dus.

    Humor die niet in goede aarde valt of als ongepast wordt beschouwd, kan ook de reputatie van een werknemer of het bedrijf schaden.

     

    5/ Conflicten

    Steeds weer grappen maken over een bepaalde persoon, veroorzaakt spanning en verziekt werkrelaties. Soms leidt het zelfs tot uitsluiting.

     

    En wat is de rol van hr?

    Hoe staat hr tegenover humor op de werkvloer? Met deze denkpistes kom je al een heel eind.

     

    1/ Stel duidelijke grenzen

    De beste manier om problemen te voorkomen is door een duidelijk intern beleid op te stellen over wat kan en wat niet.

     

    2/ Licht je personeel voor

    De werknemers moeten weten dat het belangrijk is om individuele en culturele verschillen te respecteren.

     

    3/ Geef het goede voorbeeld

    Werknemers vertonen vaak hetzelfde gedrag als hun managers. Daarom moet het management het goede voorbeeld geven op het vlak van humor. De beste manier om dat te doen is door inclusief te zijn, bijvoorbeeld met positieve humor in plaats van kleinerende grappen. Ook zelfspot doet het gewoonlijk goed.

     

    4/ Moedig openheid aan

    Wie zich ongemakkelijk voelt bij een grap, moet dat kunnen zeggen. En uiteraard moeten alle interacties in het teken staan van wederzijds respect en empathie.

     

    5/ Reageer op problemen

    Is er een probleem bekend of gemeld? Pak het onmiddellijk aan om eventuele spanningen te verminderen. Of om een oplossing te vinden.

Inspiratie

  • Heb je al gehoord van lachyoga?

    Sommige bedrijven vertrouwen op lachyoga om de productiviteit van hun werknemers te verhogen.

    Tijdens deze therapie, in 1995 uitgevonden door dr. Kataria in India, ga je lachen zonder reden.

    Dat klinkt misschien raar, maar tussen collega’s die samen lachen heerst een communicatieve en aanstekelijke dynamiek.

    Het resultaat? Effectievere, optimistischere, empathischere en flexibelere werknemers.

    Een ideetje voor je volgende teambuilding?

  • Lachen werkt ontwapenend

    Er bestaan heel wat humoristische strategieën om conflicten op de werkvloer in de kiem te smoren.

    1. Zelfspot betekent dat je met jezelf, je fouten, je eigenaardigheden ... kunt lachen. Als manager geef je zo ook de boodschap: “Fouten zijn geen drama, maar eerder een kans om iets te leren en het de volgende keer beter te doen.”

    2. Collectieve humor. Samen lachen helpt om een conflict te ontwapenen.

    3. Grappige anekdotes. Als de spanning voelbaar is, helpt het om een persoonlijke anekdote te vertellen over iets wat je hebt meegemaakt. Zo smeed je banden met je collega’s.

  • Humor, een superkracht

    Twee professoren van Stanford University hebben vastgesteld dat we vanaf ons 23e, de gemiddelde leeftijd waarop we aan het werk gaan, minder vaak per dag lachen. Vanaf ons 65e, wanneer we op pensioen gaan, lachen we weer meer.

    Met andere woorden: er is echt een verband tussen ons werk en het feit dat we onszelf toestaan om te lachen. Sinds deze studie hebben de professoren overal ter wereld al proberen duidelijk te maken dat humor een superkracht is in het bedrijfsleven.

    Nog niet overtuigd? Bekijk dan dit stukje van hun presentatie.

Wist je dat?

  • 98%

    Gevoel voor humor is voor 98% van de bevraagde managers een cruciale factor wanneer ze nieuwe werknemers aannemen.

    Bron: Jennifer Aaker en Naomi Bagdonas (studie gebaseerd op een enquête bij 1,4 miljoen respondenten in 166 landen)