‘Lachen met’, niet ‘belachelijk maken’
Een kind van 5 lacht gemiddeld 400 keer per dag. Maar hoe ouder we worden, hoe terughoudender ook. Zo lacht een volwassene nog amper 10 tot 15 keer per dag. Dat is heel weinig. Hoe gaat het er op het werk aan toe?
Lachen is al net zo belangrijk als ademen. Ook op de werkvloer, trouwens. Om heel wat redenen.
- Lachen brengt mensen samen. Het kan een band smeden tussen collega’s en creëert een teamgevoel, het gevoel van erbij te horen. Daarnaast zorgt lachen voor een ontspannen en aangename sfeer.
- Het is ook een psychologische marker. Lachen vermindert stress omdat er zo endorfines vrijkomen. Het helpt je om positief te blijven en beter om te gaan met je takenlijstje.
- Lachen is een drijvende kracht. Een werkomgeving waarin wordt gelachen en waarin plaats is voor humor, is goed voor de creativiteit en motivatie. En dat leidt dan weer tot minder ziekteverzuim en meer betrokken werknemers.
- Tot slot kan humor ook een handelsmerk van een bedrijf zijn. Een bedrijfscultuur waarin mag worden gelachen, weerspiegelt vriendelijkheid en openheid. Het motiveert mensen om hun steentje bij te dragen.
Tips om blunders te vermijden
Uiteraard willen we in het gezelschap van onze collega’s allemaal onszelf zijn. En daar hoort ons gevoel voor humor bij. Maar helaas is dat niet mogelijk. Gedragscodes dwingen ons namelijk om voorzichtig te zijn en een paar goede gewoontes aan te nemen.
1/ Observeer
In eerste instantie moet je bekijken hoe het er in jouw bedrijf aan toegaat. Zo leer je wat er op humoristisch vlak wel en niet kan.
2/ Informeer jezelf
De tweede reflex is om meer te weten te komen over de cultuur en de sociale normen. Als je eventuele taboes, waarden en culturele referenties begrijpt, kun je misverstanden voorkomen en respect tonen.
3/ Kies de juiste onderwerpen
Idealiter grap je over zaken waarmee je gerust kunt lachen, en vermijd je om anderen belachelijk te maken.
4/ Kijk naar de reacties van anderen
Als een collega zich ongemakkelijk voelt bij een grap, moet je stoppen. Of van onderwerp veranderen.
Opletten geblazen!
Zoals we al zeiden, kan humor op het werk een positief effect hebben. Toch is het soms ook een bron van conflicten. Dit zijn de vijf valkuilen bij humor op het werk.
1/ Misverstanden
Als iemand een grap verkeerd interpreteert, kan die daar aanstoot aan nemen.
2/ Intimidatie en discriminatie
Steeds terugkerende grapjes over een bepaalde persoon of een deel van diens identiteit (religie, geslacht ...) kunnen worden beschouwd als intimidatie.
3/ Toxische sfeer
Slechte of kwetsende humor kan leiden tot een toxische sfeer, en dat heeft gevolgen voor het welzijn van de werknemers.
4/ Negatief imago
Maakt iemand te vaak grapjes, dan komt die misschien niet serieus of professioneel over. Niet goed voor de geloofwaardigheid dus.
Humor die niet in goede aarde valt of als ongepast wordt beschouwd, kan ook de reputatie van een werknemer of het bedrijf schaden.
5/ Conflicten
Steeds weer grappen maken over een bepaalde persoon, veroorzaakt spanning en verziekt werkrelaties. Soms leidt het zelfs tot uitsluiting.
En wat is de rol van hr?
Hoe staat hr tegenover humor op de werkvloer? Met deze denkpistes kom je al een heel eind.
1/ Stel duidelijke grenzen
De beste manier om problemen te voorkomen is door een duidelijk intern beleid op te stellen over wat kan en wat niet.
2/ Licht je personeel voor
De werknemers moeten weten dat het belangrijk is om individuele en culturele verschillen te respecteren.
3/ Geef het goede voorbeeld
Werknemers vertonen vaak hetzelfde gedrag als hun managers. Daarom moet het management het goede voorbeeld geven op het vlak van humor. De beste manier om dat te doen is door inclusief te zijn, bijvoorbeeld met positieve humor in plaats van kleinerende grappen. Ook zelfspot doet het gewoonlijk goed.
4/ Moedig openheid aan
Wie zich ongemakkelijk voelt bij een grap, moet dat kunnen zeggen. En uiteraard moeten alle interacties in het teken staan van wederzijds respect en empathie.
5/ Reageer op problemen
Is er een probleem bekend of gemeld? Pak het onmiddellijk aan om eventuele spanningen te verminderen. Of om een oplossing te vinden.