nspiratie

  • Nog een stap verder

    In juni 2015 publiceerde het VBO een brochure van zeventig pagina's over de bedrijfscrisis. Het was een heuse openbaring. De brochure haalt namelijk een internationale studie aan van de universiteit van Oxford bij bedrijven uit diverse sectoren. Daaruit is gebleken dat, in alle gevallen, een crisis onmiddellijk een negatief effect heeft op de waarde van het aandeel.

    De getroffen bedrijven noteerden een gemiddeld verlies van 8 %. Een tweede belangrijke vaststelling is dat de markten de waarde van het aandeel na tien tot vijftien dagen evalueren op basis van de reactie van het bedrijf op de crisis. 

    Wilt u zich verder verdiepen in dit onderwerp? Lees zeker deze gratis brochure.

     

    Bron

  • 8 crisiscontexten

    Volgens Nicolas Vanderbiest, doctorandus aan de Katholieke Universiteit Leuven, bestaan er acht crisiscontexten.

    De eerste is de 'onvoorstelbare' crisis: een crisis die in eerste instantie ondenkbaar leek, maar zich toch voordoet.

    De tweede is de 'genegeerde' crisis: een crisis waarvan de oorzaken bekend waren, maar door het bedrijf werden genegeerd.

    De derde is de 'zo goed als onvermijdbare' crisis: het bedrijf kon hier absoluut niets aan doen.

    De vierde is de 'dwangmatige' crisis: deze crisis is het gevolg van een ingeworteld onvermogen om situaties goed te beheren (men gedraagt zich zodanig dat een crisis wel moet optreden).

    De vijfde is de 'gewenste' crisis: de crisis wordt bewust door het bedrijf uitgelokt.

    De zesde is de 'meteorietencrisis': een ongeval dat niet kon worden voorspeld en waarvan het bedrijf zelfs het slachtoffer kan zijn.

    De zevende is de zogenaamde 'roofdiercrisis': iets wat binnen het bedrijf geheim moest blijven, wordt door een 'roofdier' aan het publiek onthuld.

    De achtste en laatste is de 'achteruitgangscrisis': in dit geval gaat het om een crisis waarbij het bedrijf bepaalde factoren heeft genegeerd of waarbij het bedrijf op meerdere vlakken niet doeltreffend was.

     

    Bron

  • Food program

    Al enkele jaren zien we dat verenigingen, burgers en overheden initiatieven op poten zetten. Zo ook het Food-programma dat in 2009 van start ging en bedoeld is om evenwichtige voeding te promoten via innovatieve communicatiekanalen.

    In restaurants is het de bedoeling om de voedingskwaliteit van de aangeboden gerechten te verbeteren en tegelijk de keuze voor consumenten te vergemakkelijken door een betere kennis van die verbeteringen. Verschillende partners stappen hierin mee en ondersteunen het programma. De Europese Unie bijvoorbeeld, maar ook privébedrijven zoals Edenred.  Edenred is actief in 42 landen en heeft in 11 daarvan een programma uitgebouwd dat afgestemd is op de huidige bekommernissen van de overheid inzake voeding. Het programma ‘Voeding & Evenwicht’  werd uitgedokterd door internationale experts om gebruikers van Ticket Restaurant te helpen om uitgebalanceerde maaltijden te kiezen in aangesloten restaurants. Lunchen op restaurant kan namelijk ook gezond en evenwichtig zijn.

    Een boeiend onderwerp waar we binnenkort dieper op ingaan, met handige tools die ook u in uw bedrijf kunt gebruiken.

     

    Download de infographic van de zevende barometer van Ipsos-Edenred 2018

  • Thuis voor gezonde gewoonten kiezen

    Op kantoor gezond en gevarieerd eten is belangrijk. Maar het heeft geen zin als medewerkers die gewoonte thuis niet doortrekken. Ziehier enkele basistips om de juiste reflexen aan te kweken.

    Het klinkt afgezaagd, maar we moeten vooral fruit en groenten eten. Vijf stuks per dag, wordt gezegd. Tweede tip: eet meer vis dan vlees. Minder suikers en verzadigde vetten eten, is de derde tip. Tip nummer vier: eet minder zout. 6 g zout per dag is een goede hoeveelheid. En die vinden we van nature in onze voeding. Zout toevoegen aan een maaltijd is dus niet nodig. Vijfde tip: drink water.  Er wordt sterk aanbevolen om dagelijks 6 tot 8 glazen water te drinken. Ook belangrijk zijn de momenten waarop we eten. Niet 's avonds, maar 's morgens hebben we meer energie nodig … om te verbranden. Kies dus voor een uitgebreid ontbijt en eet ’s avonds niet te veel. 

     

    Bron

  • Wanneer het meest banale traject een echte reis wordt!

    Of u nu kiest voor het openbaar vervoer dan wel voor de wagen, met een streepje muziek wordt elk traject aangenamer … Goed voor uw humeur en het helpt om te relativeren. :-)

    Sinds 1 maart 2019 kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een mobiliteitsbudget, dat ze kunnen gebruiken voor hun beroeps- en privéverplaatsingen met verschillende vervoersmiddelen. Iedere werknemer heeft andere verwachtingen en wil dat het aanbod van zijn werkgever op zijn of haar situatie is afgestemd. Sinds 25 februari heeft een nieuwe kaart zijn intrede gedaan in België: Mobility. Mobility is een alternatieve mobiliteitsoplossing van Edenred die strookt met de nieuwe wetgeving over het mobiliteitsbudget.  Meer informatie op mobility.edenred.be

    Of u nu kiest voor het openbaar vervoer dan wel voor de wagen, met een streepje muziek wordt elk traject aangenamer … Goed voor uw humeur en het helpt om te relativeren. 🙂

     

    Onze selectie voor urenlang luisterplezier!

    • Every breath you take – The Police
    • Stuck in the middle with you – Stealers Wheel
    • Secret garden – Bruce Springsteen
    • Roadhouse blues – The doors
    • You can’t always get what you want – The Rolling stones
    • Heroes – David Bowie
    • Take it easy - Eagles
    • Walk of life – Dire Straits
    • Take the long way home – Supertramp
    • You’re the one that I want – dNes cover Grease
    • The air that I breath – The Hollies
    • Daydream believer – The Monkees
    • Walking on sunshine – Katrina & the waves
    • Livin’thing – Electric Light Orchestra
    • Diamonds – Josef Salvat
    • Surfin’ – Jan & Dean
    • Good vibrations – The Beach Boys
    • I want to hold your hand – The Beatles
    • Walkin’ back to Happiness – Helen Shapiro
    • One of us – Joan Osborne