Inspiratie

  • Financiële stimulansen in België

    In België bestaan tal van financiële steunmaatregelen om bedrijven en hun werknemers te helpen om duurzamer te reizen.

    Enkele voorbeelden:

    1. Fietsers: fietsers krijgen belastingvermindering voor de aankoop van een fiets. Werkgevers kunnen een vergoeding van € 0,23/km betalen voor woon-werkverkeer.
    2. Openbaar vervoer: om het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen, moeten bedrijven minstens 75 % van de abonnementskosten van hun werknemers betalen. Door de hervorming van de inkomstenbelasting trekken bedrijven zelfs tot 120 % van de kosten af voor de invoering, de aankoop en het beheer van georganiseerd openbaar vervoer voor hun werknemers.
    3. Wandelaars: werknemers die de afstand tussen hun woon- en werkplaats geheel of gedeeltelijk te voet afleggen, krijgen een belastingvrije kilometervergoeding van maximaal € 0,15/km. Er is een jaarlijks plafond van € 380.
    4. Telewerken: voor de kosten van telewerk kan een niet-belastbare vergoeding van maximaal € 40 per maand worden toegekend.
  • Wist je dat...

    Vijf verrassende feiten over stedelijke mobiliteit die de ogen van je werknemers kunnen openen over het mobiliteitsprobleem.

    1. Wist je dat de fiets eigenlijk het meest efficiënte vervoermiddel is? Voor ritten van minder dan 5 km in de stad is je tweewieler zelfs sneller dan de auto.
    2. De gemiddelde automobilist staat elk jaar 38 uur in de file.  
    3. Het openbaar vervoer is veel veiliger dan de auto. Een bus of trein loopt tien keer minder kans op een ongeval dan een auto.
    4. Door 30 minuten per dag te wandelen, verbrand je tot 150 calorieën.
    5. Wist je dat een volle bus overeenkomt met wel dertig auto’s op de weg? Ideaal dus voor minder files én minder vervuiling.
  • Wat doen we tijdens de vakantie?

    Iedereen houdt er zo zijn eigen gewoontes op na tijdens de vakantie. Sommigen gaan vissen, anderen wandelen. Test-Aankoop voerde een groot onderzoek uit naar de vakantiegewoonten van de Belgen. Dat leverde de volgende resultaten op.

    87 % van de Belgen duikt graag de wijde natuur in. Geschiedenis (van het land, musea ...) is favoriet bij 82 %, voor 80 % van de Belgen is gastronomie belangrijk tijdens de reis. Daarna volgen cultuur (72 %), avontuur (49 %), trektochten (49 %), shoppen (46 %), wijndegustaties (40 %), fietsen (34 %) en tot slot sport (31 %).

     

    Bron: Test-Aankoop, april 2024.

  • Topbestemmingen

    Waar gaan de Belgen dit jaar op vakantie? 68 % blijft in Europa, met Frankrijk (27 %), Spanje (17 %) en Italië (12 %) als favoriete bestemmingen.

    Terwijl Franstalige Belgen meestal voor Frankrijk en Italië kiezen, verkiezen de Nederlandstaligen een verblijf in België, Spanje, Nederland, Duitsland of Griekenland. 34% van de reizigers gaat maximaal één week op vakantie, terwijl 41% er liever voor twee weken opuit trekt. Een kwart van de Belgen is dan weer drie weken of langer van huis.

    Bron: Belga maart 2024.

  • De manipulator ontmaskeren

    Non-verbale communicatie kan ook helpen om een manipulator te ontmaskeren. In het algemeen gebruiken ze dezelfde trucjes. Hier heb je alvast vier alarmsignalen.

    1/ Hij raakt je aan als hij tegen je praat. Hij zal zijn hand waarschijnlijk op je hand, elleboog of schouder leggen. De boodschap is dat hij voor je zorgt. Hij zal je af en toe aanraken om een band op te bouwen.

    2/ Hij kijkt je nogal doordringend aan als hij tegen je praat. Hij wil weten of hij je voor zich aan het 'winnen' en overtuigen is.

    3/ Hij komt bewust in je persoonlijke ruimte, je bubbel, als hij tegen je praat. De bedoeling is om een intieme band te creëren.

    4/ Als hij tegen je praat, buigt hij zich naar je toe en praat hij zachtjes om je de indruk te geven dat je erbij hoort.

  • Micro-uitdrukkingen

    In het thema-artikel vermelden we dat het niet-verbale ook cultuurgebonden is. Dat geldt niet voor wat we micro-uitdrukkingen noemen.

    Herinneren jullie je de Amerikaanse hitserie "Lie to me" nog? De serie gaat over het dagelijkse leven van dr. Cal Lightman, een psycholoog die gespecialiseerd is in het opsporen van leugens door 'micro-uitdrukkingen' te analyseren. Hij stelt zijn team ter beschikking van de Amerikaanse overheid om te helpen om onderzoeken op te lossen.

    Micro-uitdrukkingen zijn korte en onwillekeurige gezichtsuitdrukkingen van het menselijke gelaat als reactie op emoties. Die uitdrukkingen zijn universeel en drukken vreugde, woede, afkeer, angst, minachting, verdriet, verrassing ... uit.

     

    Wil je er meer over weten?

    Bekijk dan deze video.

    En de fans van de serie vinden hier de openingsscène van "Lie to me".

  • Heb je onze nieuwe rode posts op de sociale media al gespot? 🧐

    Neem dan snel een kijkje en lees alles over de kleine geluksmomentjes van elke dag en de kracht van de Edenred-oplossingen!

    Bijvoorbeeld? “Edenred, dat is net als een briefje van 5 euro vinden in een oude jeans. Maar dan elke dag weer.” Of “Edenred is als je oma: op restaurant betaalt zij de rekening.”

    Klinkt bekend in de oren, niet? 😃 

    Dank je wel dat je je medewerkers elke dag opnieuw ondersteunt bij hun dagelijkse uitgaven. Jij helpt hen gezonder te eten, nuttige dingen te kopen, spullen te laten herstellen, zich vlot te verplaatsen, zichzelf te verwennen met leuke extraatjes en van unieke ervaringen te genieten.

    Ontdek nu de nieuwe Edenred-campagne

  • 1 employer brand: 5 voordelen

    Een sterk werkgeversmerk heeft veel voordelen.

    Eerst en vooral kan het zorgen voor differentiatie op de markt. En voor een positieve indruk en vertrouwen bij de consument. Het geeft je merk bovendien een zekere financiële waarde. Apple is Apple, maar niet alleen dankzij de producten. Bedrijven met een sterk merk worden vaak beschouwd als aantrekkelijke werkgevers en trekken zo de beste talenten op de markt aan. Tot slot zijn bedrijven met een sterke reputatie vaak aantrekkelijker voor investeerders, omdat ze bekendstaan als ondernemingen met een groter groeipotentieel en een hogere rendabiliteit.

  • Praktische tips en advies

    Over jezelf kunnen vertellen, is cruciaal om je employer brand uit te bouwen.

    Hier vind je zeven voorbeelden van filmpjes waarmee merken zich onderscheiden van de rest.

    Niet alleen grote bedrijven moeten werken aan hun employer brand. Integendeel zelfs! Je leest er alles over in het boek ‘Employer Branding for Small Business: Your blueprint to compete for talent against anyone’ van James Ellis.

    Wil je ook alles te weten komen over waar het begrip ‘employer brand’ vandaan komt? Lees dan zeker ook het boek van Simon Barrow, de bedenker van het concept, met als titel: ‘The Employer Brand’.

  • De top 10

    Ontdek in onze blog de top 10 van aankopen met ecocheques in 2022:

    1- Tuin: bomen, planten, materiaal

    2- (Led)verlichting

    3- Energiezuinige huishoudelijke apparaten

    4- Biologische voeding

    5- Milieuvriendelijke producten voor dagelijks gebruik

    6- Renovatie en bouw

    7- Ecologische schoonmaakproducten

    8- Duurzaam vervoer: fiets, step en openbaar vervoer

    9- Tweedehands: kleding, meubels, boeken en meer

    10- Reparatie en onderhoud (met uitzondering van verbrandingsmotoren)

  • De 6 tips van onze redactie

    Daar is de lente weer! Daarom hebben we bij Edenred enkele ideetjes uitgewerkt. Benieuwd naar onze zes originele tips voor Edenred Eco?

    1- Een hotelovernachting

    Hotels met het ‘Green Key’-label aanvaarden ook ecocheques. Zin in een avondje uit in Gent, Brugge of Namen? Gun uzelf iets leuks!

     

    2- Een weekendje in het groen in België

    Met uw geliefde, met het gezin, met vrienden ... Ook treintickets van de NMBS kunt u betalen met ecocheques!

     

    3- Geüpcycled meubilair

    Voorwerpen met een verhaal, wie houdt er niet van? Ga dus zeker eens langs bij winkels als Les Petits Riens of Oxfam. Zij zien u én uw ecocheques graag komen.

     

    4- Bloembollen of planten

    De lente is het ideale moment om de tuin in te duiken of uw interieur op te fleuren met een vleugje groen!

     

    5- Kaarsen van gerecyclede was

    Ideaal op het terras op een zomeravond, of in de woonkamer in de winter.

     

    6- Een heerlijke biologische maaltijd

    Met ecocheques kunt u ook uw boodschappen in een biowinkel betalen. Perfect dus om bij de eerste zonnestralen een gezellig etentje voor al uw geliefden te organiseren.😊

     

  • Voorziet uw paritaire comité in de toekenning van ecocheques?

    Voorziet uw paritaire comité in de toekenning van ecocheques?

    Denk eraan: als het geplande bedrag lager dan is 250 euro, kan het bedrijf altijd zelf beslissen om zijn werknemers een hoger bedrag toe te kennen. Dit moet dan wel gelden voor het héle bedrijf én in een overeenkomst worden vastgelegd.

    Voor meer info raadpleegt u uw sectorfederatie of de website van de FOD Werkgelegenheid.

     

  • Exclusief bij Edenred: een webshop in het teken van de ecocheque!

    Edenred Ecoshop is de enige 100 % milieuvriendelijke website waar u ALLES kunt betalen met Edenred Eco.

    Speelgoed, sieraden, cosmetica, decoratie, voedingswaren ... Neem meteen een kijkje!

     

  • Een origineel sollicitatiegesprek

    Zoals we al zeiden, is de persoonlijkheid van de kandidaat waarschijnlijk het belangrijkste criterium waarmee u rekening houdt bij een sollicitatiegesprek. Wat dacht u ervan om enkele onverwachte vragen te stellen om te zien hoe de kandidaat reageert?

    Stel dus zeker enkele verrassende vragen en kijk hoe de kandidaat reageert.

     

    Deze vijf vragen kunt u de volgende keer stellen:

    1. Hoeveel pingpongballen passen er volgens u in een bol van het Atomium?
    2. Leg de Belgische politiek uit aan een kind van tien.
    3. Wat is uw favoriete recept? Waarom?
    4. U bent verantwoordelijk voor onze volgende teambuildinguitstap. Wat stelt u voor?
    5. Hoe luidt de titel van de roman over uw leven?
  • De torenhoge kostprijs van een mislukte aanwerving

    Het eerste negatieve gevolg van een mislukt sollicitatiegesprek is de economische kostprijs van de mismatch. Daarnaast hangt er op mentaal en imagovlak een prijskaartje aan vast.

    Uiteraard zijn er de rechtstreekse kosten (opzegtermijn, kostprijs van de aanwerving enz.), maar ook de onrechtstreekse zoals de integratie, eventuele opleidingen, de extra werklast voor de andere medewerkers, en uiteraard het eventuele verlies van opdrachten.

    Concreet circuleren er enkele cijfers. Zo wordt het verlies geschat op 35.250 euro per mislukte aanwerving. Voor kaderleden (51.850 euro) of directieleden (151.700 euro) wordt het zelfs nog duurder.

    En dan zijn er ook de onrechtstreekse niet-financiële kosten. Het mentale prijskaartje bijvoorbeeld voor degene die moet zoeken en voor wie dit vermoeiende en tijdrovende proces helemaal opnieuw begint. En voor het team, dat zich nog enkele weken of maanden langer zal moeten behelpen. Ook het prijskaartje op het vlak van imago kan vervelend zijn. Een bedrijf waar regelmatig mensen vertrekken (of dat medewerkers ontslaat omdat ze niet geschikt zijn) heeft geen al te beste reputatie.

  • De grenzen van de tests

    Vergeet niet dat u de tests moet nemen voor wat ze zijn: een hulpmiddel. Ze zijn dus niet het einde van het wervingsproces, maar het begin van een gesprek tussen werkgever en werknemer.

    Bovendien heeft elke test zijn grenzen. Ten eerste kunnen bepaalde bewoordingen in de tests op verschillende manieren worden begrepen, afhankelijk van de persoon. Onbegrip ligt dan op de loer Ten tweede gebeurt het niet zelden dat kandidaten antwoorden geven op basis van wat ze denken dat ze moeten antwoorden, in plaats van wat ze zouden antwoorden als ze echt eerlijk waren. Ten slotte weerspiegelen de resultaten alleen de persoonlijkheid van de kandidaat op het moment dat hij of zij de test invult.

  • Bescherming van de werknemer

    Wanneer werknemers melding maken van intimidatie, zijn ze afhankelijk van de gebeurtenissen drie tot twaalf maanden lang beschermd.

    Opgelet: deze bescherming geldt enkel voor werknemers die actie ondernemen na geweld of morele intimidatie op de werkvloer, waarbij er geen sprake is van discriminatie of seksuele intimidatie.

    De beschermingsperiode begint zodra de werkgever op de hoogte wordt gesteld van de klacht, de getuigenis of het verzoek om psychosociale interventie na geweld of pesterijen.

    Indien de werkgever de werknemer die een klacht heeft ingediend tijdens deze periode wil ontslaan, moet hij bewijzen dat die beslissing niets te maken heeft met het verzoek om psychosociale interventie.

  • Enkele handige websites

    De Europese Unie, de Belgische staat, de gewesten, de vakbonden ... Op de websites van al deze instanties staat interessante en concrete informatie over dit onderwerp.

    Cyberpesten:

    Officiële website van de politie in het Nederlands en in het Frans.

    Morele intimidatie:

    Website van de Europese Unie in het Engels en in het Frans.

    Seksuele intimidatie:

    Website van de FOD in het Nederlands en in het Frans.

  • Een kwestie van strategie

    Vorig jaar was de historische Ford-fabriek The Rouge (VS) het strijdtoneel van een strategisch steekspel tussen vakbonden en directie.

    Na zes weken van staking in die fabriek en zonder enige vooruitgang in de onderhandelingen met de Big Three van de sector (Ford, General Motors en Stellantis), kondigde de machtige vakbond UAW (United Auto Workers) aan dat er nog meer fabrieken in het hele land zouden gaan staken. Een ongeziene tactiek, waarbij UAW zich week na week op verschillende locaties richtte waar gestaakt zou worden. Een strategie die de Big Three volledig uit evenwicht bracht.

     

    In de media werd één anekdote opgepikt: de directie van General Motors besloot het materiaal van de fabriek in Spring Hill (Tennessee), vermoedelijk het volgende ‘doelwit’ van de vakbond, over te brengen naar de fabriek in Wentzvill (Missouri). Maar op het laatste nippertje riep de vakbond een staking uit in Wentzville, legde beslag op het materiaal en blokkeerde zo de productie. Na die actie werden de onderhandelingen hervat en ging het management van de Big Three in op de eisen. Een primeur in de Verenigde Staten.

  • Een stukje geschiedenis

    Wist u dat de eerste Belgische vakbondsbewegingen ontstonden ... in Vlaanderen?

    In Gent, om precies te zijn. In 1857 besloten verschillende handelsgilden hun krachten te bundelen om bepaalde rechten op te eisen. Daaruit ontstonden de Broederlijke Wevers en de Noodlijdende Broeders.

    Sindsdien zijn de vakbonden in ons land alleen maar sterker geworden. Vandaag kennen we drie nationale vakbonden: het ACV (de christelijke vakbond), het ABVV (de socialistische vakbond) en het ACLVB (de liberale vakbond). Met bijna 50% van de leden is de christelijke vakbond zonder twijfel de grootste, gevolgd door de socialistische vakbond met 35%. Op verzoek van de vakbondsorganisaties moeten in elk bedrijf met minstens 50 werknemers, waarvan minstens 25% aangesloten is bij een vakbond, vakbondsdelegaties worden opgericht. Niet onbelangrijk is dat iedere werknemer vrij mag kiezen of hij zich al dan niet bij een vakbond aansluit.

     

  • Kent u Erik Leleu niet?

    Dat kan, want hij houdt zich eerder op de achtergrond. Toch verschijnt hij af en toe in de Europese media om hr-advies te geven. Als voormalig hr-manager van de wereldwijd actieve Vinci-groep schuwt hij zijn mening zeker niet. Deze drie tips wil Erik u in ieder geval niet onthouden.

    • "Mijn hele carrière lang heb ik de werknemers op de eerste plaats gezet. Zij waren mijn enige leidraad en motivatie, en die aanpak bleek - gezien de behaalde resultaten - bijzonder doeltreffend in de bedrijven waar ik hr-manager ben geweest."
    • "Als een gynaecoloog een baby ter wereld brengt met een handboek verloskunde in de hand, wekt dat geen vertrouwen. Hetzelfde geldt voor hr-managers die menselijke relaties in goede banen moeten leiden! Hebt u een probleem? Dan denkt u het best eerst na over hoe u het sámen kunt oplossen met gezond verstand en een menselijke aanpak."
    • "De hofnar vertelt de waarheid. Hij is het tegenovergestelde van een hoveling en politieke correctheid. Wie dit werk wil doen, moet mensen niet alleen respecteren, maar ook van ze houden, van directeur tot arbeider. Deze houding geeft u de kans om dingen te zeggen, om te voorkomen dat mensen de mist ingaan, en om zowel positief als negatief te sanctioneren."
  • Interessante lectuur voor 2024

    Bent u het beu om steeds weer hetzelfde te lezen over hr? Dan hebben we goed nieuws, want deze pareltjes zouden u wel eens een andere kijk op human resources kunnen geven.

    1/ The Talent Delusion van Tomas Chamorro-Premuzic.

    The Talent Delusion is een vlot boek boordevol wetenschappelijke feiten over talentmanagement. In het boek wordt uitgelegd wat talent precies is (niet iedereen heeft het!), hoe u het meet, hoe u het aantrekt en ontwikkelt, en hoe de schaduwzijde en toekomst van talent eruitziet.

    2/ HR from the Outside In: Six Competencies for the Future of Human Resources van David Ulrich.

    Dit boek over hr-competenties vertelt over allerlei ideeën en hulpmiddelen om hr-professionals te helpen zich verder te ontwikkelen en hun organisaties efficiënter te maken.

    3/ Human Resource Management van Gary Dessler.

    Dit boek werd gepubliceerd in 1994 en is ondertussen toe aan zijn 15e druk. Met zijn 700 pagina's is dit zowat dé hr-bijbel en ongetwijfeld een van de meest gelezen boeken over human resources. Terecht ook, want het is echt goed geschreven.

  • Een happiness manager zorgt ervoor dat werknemers graag naar het werk komen 😊

    Sommige bedrijven hebben hun hr-teams aangevuld met zogenaamde 'happiness managers', die de werkomgeving aangenamer maken door middel van verschillende concrete initiatieven.

    • Teamevents: denk maar aan teambuildingactiviteiten, bedrijfsuitjes of feestjes voor verjaardagen en jubilea.
    • Tevredenheidsenquêtes: ideaal om de meningen van de werknemers over hun werkomgeving, werkdruk en algemene tevredenheid te vragen.
    • Wellnessinitiatieven, zoals yogalessen op het werk, massages, sessies bij een sportcoach of voedingsdeskundige ...
    • Interne communicatie: een happiness manager creëert interne communicatiekanalen, organiseert regelmatig vergaderingen, deelt informatie, moedigt transparantie aan...
  • Photo de Fabien Galthié, entraîneur du XV de France, qui explique comment coacher une équipe professionnelle comme une équipe de sport

    Uw team coachen zoals het nationale rugbyteam van Frankrijk

    Tijdens een interview met Radio France (ook beschikbaar als podcast in het Frans) deelt Fabien Galthié, de coach van het Franse nationale rugbyteam, drie zaken die hem hebben geholpen om het vuur in zijn team aan te wakkeren: “samenbrengen, verenigen, delen”.

    Wat maakt een goed team? En komt een goed team altijd als winnaar uit de bus? Afgelopen september, aan de vooravond van het WK rugby, vertelde de Franse coach tijdens een interview (in het Frans) hoe je een hecht team uitbouwt (klik hier). Farvest trok aan de hand daarvan een interessante parallel met de bedrijfswereld (in het Frans). Die vindt u hier.