Inspiratie

  • Zwangerschapsverlof in Europa

    Is het zwangerschapsverlof in België meer of minder aantrekkelijk vergeleken met andere Europese landen? Helaas is het antwoord niet in ons voordeel.

    België behoort namelijk tot de 4 slechtst scorende Europese landen wat moederschapsverlof betreft. Met andere woorden, de 120.000 vrouwen die elk jaar dit soort verlof in ons land opnemen, zijn slechter af dan andere Europese vrouwen. Belgische vrouwen hebben recht op 15 weken en ontvangen een vergoeding van 64% van het gemiddelde Belgische loon (volgens de OESO). Dit komt overeen met 9,6 weken 100% betaald verlof op basis van het gemiddelde Belgische loon. Nederland scoort iets beter met 17 weken 100% betaald verlof (gemiddeld salaris). In Frankrijk is dat 14,5 weken en in Duitsland 14 weken. In Bulgarije hebben vrouwen recht op 52 tot 58 weken met 90% behoud van loon. De koploper in Europa is Zweden. Het Scandinavische land steekt er met kop en schouders bovenuit met 75 weken en 80% behoud van loon.

    In Europa (Richtlijn 92/85/EEG van 19 oktober 1992) geldt een minimum van 14 weken zwangerschapsverlof.

  • Bent u een 'integrator' of een 'segmentator'?

    Volgens Christena Nippert-Eng, een sociologe en professor aan de Indiana University in Bloomington, kunt u uw werknemers indelen in twee categorieën: 'integratoren' en 'segmentatoren'.

    Een integrator is geneigd om: 

    • zijn werk mee naar huis te nemen
    • e-mails tijdens zijn vrije tijd te sturen
    • werkgerelateerde kwesties met zijn partner te bespreken
    • zijn mailbox te laten openstaan
    • op één apparaat te werken (vaak zijn mobiele telefoon, die hij regelmatig checkt)

     

    Een segmentator is meer geneigd om: 

    • duidelijke grenzen te stellen tussen werk en privé
    • zijn mailbox na een bepaald uur niet meer te controleren
    • meldingen op apparaten van het werk 's nachts uit te schakelen
    • een deel van de dag vrij te houden voor vergaderingen en telefoongesprekken
    • een aparte telefoon of computer voor het werk te gebruiken

     

    Uiteraard is het ene profiel niet beter dan het andere. Iedereen beslist zelf in welke rol hij of zij zich het best voelt.

     

    Bron: https://link.springer.com/article/10.1007/BF02408393

     

  • Curation 1 : entreprise engagée

    Het ideale bedrijf voor generatie Z is ...

    Twee gerenommeerde Franse instituten (L'Institut Montaigne en La Fondation Jean Jaurès) hebben de verwachtingen van generatie Z anno 2022 doorgelicht. Het profiel van het ideale bedrijf ziet er ongeveer zo uit:

    • geëngageerd op het vlak van maatschappelijke kwesties: milieu (29%), de strijd tegen racisme en discriminatie (27%) en de strijd tegen ongelijkheid tussen vrouwen en mannen (25%);
    • lokaal actief (39%), een model dat aantrekkelijker lijkt dan een start-up (26%), actief in de sociale en solidaire economie (25%) of een beursgenoteerd bedrijf (13%);
    • een bedrijf dat waarden zoals respect (58%), vertrouwen (45%), solidariteit (32%) en luistervaardigheid (28%) hoog in het vaandel draagt.

    Bron

  • Curation 2 job

    Populaire jobs bij Gen Z'ers

    Tegen alle verwachtingen in willen Gen Z'ers helemaal geen AI-onderzoekers, politici of journalisten worden, maar wel zorgverleners (verpleegkundigen, artsen, kinderartsen ...) en communicatiespecialisten (marketing, functies binnen de sociale media ...). Ook programmeren is bijzonder populair: coderen, videogames ...

    Maar wát ze doen, maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ze zijn vooral op zoek naar flexibiliteit, aandacht en welzijn! Gen Z'ers vinden het namelijk belangrijk om het evenwicht te bewaren tussen werk en privé, om hun competenties te kunnen tonen zonder al te veel belemmeringen en daarvoor erkenning te krijgen, en om te werken voor een geëngageerd bedrijf dat erkend wordt binnen zijn vakgebied. Kortom, de jongvolwassenen van generatie Z hebben een duidelijk beeld van hun ideale job.

    Bron

  • Une femme qui se concentre yoga

    Het summum van concentratie

    Als we het hebben over concentratie, dan kunnen we bijna niet anders dan het ook te hebben over 'mindfulness', wat ons gelukkiger en efficiënter zou maken. Weet u wat dat is?

    De theoretische definitie luidt als volgt: “een mentale toestand die wordt bereikt door het bewustzijn op het nu te concentreren, maar ook de gevoelens, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen rustig te erkennen en te aanvaarden. Mindfulness wordt gebruikt als therapeutische techniek.”

    Of we zouden mindfulness iets directer kunnen omschrijven als het vermogen om zich op het nu te concentreren zonder te verzanden in andere gedachten. In het nu zijn, dat kunt u leren. Er bestaan hiervoor verschillende technieken, zoals ademhaling en meditatie.

    Meer lezen over dit concept? Ga naar https://www.mindful.org.

  • Une horloge blanche

    Zich concentreren kunt u leren

    U kunt uw concentratievermogen met enkele oefeningen trainen en verbeteren.

    Ook eens proberen? Ga naar onze blog!

    Een van de bekendste oefeningen is de waakzaamheidstest van Mackworth. Het horloge van Mackworth wordt gebruikt in de experimentele psychologie om de waakzaamheid op lange termijn bij de detectie van signalen te bestuderen. Het instrument werd oorspronkelijk ontwikkeld door Norman Mackworth voor de Britse luchtmacht tijdens de Tweede Wereldoorlog. De wijzer maakt ongeveer elke seconde kleine sprongetjes, zoals de secondewijzer van een analoog horloge. Af en toe, met onregelmatige intervallen, gaat de wijzer met een dubbele sprong vooruit. De testpersoon moet deze dubbele sprongen aangeven door op een knop te drukken.

    Ook eens proberen? U vindt de test hier!

  • Een nieuw kantoor

    Zin in een nieuwe werkruimte, op kantoor of thuis? Verhuizen is echt niet nodig. Wat dacht u van een frisse, positieve werkomgeving?

    Een paar tips:

    • Vervang oude foto's door uw mooiste vakantiefoto's. En door foto's van uw kinderen en vrienden zoals ze er nu uitzien, en niet 10 jaar geleden.
    • Koop een mooie plant (of twee).
    • Hang inspirerende quotes aan de muur.
    • Investeer in een comfortabele stoel.
    • Of schuif wat met uw bureau of meubelen om meer zonlicht te krijgen.

    Ziezo, u bent nu helemaal klaar voor september 🙂

  • Extra werkdruk voor wie blijft

    Wat voor de ene vakantie is, is voor de andere soms hard labeur. Dat is de conclusie van een enquête van Protime, gepubliceerd op peoplesphere.be.

    38 % van de respondenten zegt meer werk te hebben wanneer hun directe collega's met vakantie zijn. Voor 55 % verandert er niets, en slechts 7 % zegt het op zo'n momenten rustiger aan te kunnen doen.

    Redenen voor die extra werkdruk zijn onder meer de toegenomen hoeveelheid werk en de nieuwe taken die gedaan moeten worden. 

    Bron

  • Download uw 'Welzijnsmenu voor 2022'

    Naast films en series hebben we de zomer ook heel wat mooie lectuur voor u in petto! Eindelijk tijd om volledig op te gaan in een goede roman, of in de laatste whitepaper van Edenred die we ter gelegenheid van de honderdste editie van OpenSpace in april hebben uitgebracht. 🤓

    (Her)ontdek uw 'Welzijnsmenu voor 2022'  voor allerlei tips:

    • de voordelen van vasten
    • een boost voor uw energiepeil
    • de weldaden van sport
    • gezonde voeding op kantoor
    • oefeningen voor een goed geheugen

     

    Lees ook de interviews met Dominique Monami (olympisch tenniskampioene) en Véronique Liesse (voedingsexperte).

    Geniet van de vakantie!

     

  • Iedereen op post

    Aan Amerikaanse politieseries geen gebrek, maar Brooklyn Nine-Nine steekt er met kop en schouders bovenuit. Deze serie toont in detail wat er speelt tussen de collega's in een politiebureau.

    In politiebureau 99 in Brooklyn valt heel wat te beleven: kinderachtige humor, romances, rivaliteit tussen collega's, onbekwame ondergeschikten en een onverbiddelijke chef die niet goed wijs is ... het passeert allemaal de revue. De serie valt massaal in de smaak.

    De slogan 'Brooklyn Nine-Nine: the Law without the Order' ('Brooklyn Nine-Nine: de ordeloze wetsdienaars') vat trouwens mooi samen hoe het werk van de politie in dit commissariaat wordt opgevat. Het is tegelijk een knipoog naar de reeksen Law & Order: Criminal Intent en Law & Order: Special Victims Unit).

    Het is allemaal zeer grappig, zeer eigentijds. Het laatste seizoen is net uit op Netflix. Brooklyn Nine-Nine viel al meermaals in de prijzen en kreeg onder meer twee Golden Globes.

  • Dé 'post #metoo' serie

    Kent u The Morning Show nog niet? Neem deze zomer dan zeker de tijd om deze ongelooflijke serie ontdekken! De cast is er eentje om u tegen te zeggen (Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Steve Carell …) en elke aflevering heeft de allures van een film.

    The Morning Show schetst een onvervalste blik achter de schermen van een Amerikaanse ochtendshow op tv, terwijl er voor de ogen van de kijker een seksschandaal uitbreekt.

    Dit drama van Apple TV belicht thema's als voorrechten, seksistisch gedrag en de plaats van minderheidsgroepen. Het derde seizoen wordt momenteel opgenomen.

  • Regionale bijzonderheden

    De ene Belgische student is de andere niet als het om werk gaat. De officiële statistieken van de RSZ van 2021 bieden ons heel wat informatie.

    Uit de eerste statistiek blijkt dat de meeste studenten in het noorden van het land worden tewerkgesteld. Daar is namelijk ook het overgrote deel van de vacatures te vinden (ook in de uitzendsector). Concreet gaat het om 550.000 studenten in Vlaanderen, ten opzichte van 200.000 in Wallonië en iets minder dan 100.000 in Brussel.

    De tweede statistiek leert ons dat, de uitzendsector buiten beschouwing gelaten, er meer vrouwelijke studenten (304.552) dan mannelijke studenten (260.696) aan de slag gaan.

    Alle statistieken en conclusies www.rsz.be

  • Studentenjobs bieden meer kans op vast werk

    Brecht Neyt van de UGent publiceerde in september 2021 een studie over studentenarbeid. De conclusies van zijn onderzoek zijn erg interessant.

    De eerste conclusie is dat een jobstudent later meer kans heeft om werk te vinden. Werkgevers stellen die eerdere ervaring namelijk op prijs. Het onderzoek bevestigt ook dat “jongeren die een studentenjob uitoefenden tot 24 procent meer kans om drie maanden na het verlaten van de school een job te vinden in vergelijking met hun collega-sollicitanten die nooit een studentenjob deden”. De tweede conclusie luidt dat jobstudenten door hun verschillende ervaringen een netwerk hebben opgebouwd. Tot slot: “De jongeren zijn meteen productief en creëren zo meteen een toegevoegde waarde voor hun werkgever.”

    Bron

  • Grenzen zijn ook een kwestie van cultuur

    Wat aanvaardbaar is voor een Nederlandstalige Belg, is dat misschien niet voor een Franstalige Belg of voor een Italiaan, een Amerikaan of een Chinees.

    Wanneer we werken in een bedrijf of moeten samenwerken met profielen van verschillende nationaliteiten, religies of culturen, is het altijd een goed idee om vooraf informatie in te winnen over de culturele verschillen.

    In Wallonië is het bijvoorbeeld heel gebruikelijk dat collega's elkaar begroeten met een kus. Ook mannelijke collega's onderling. In Vlaanderen is dat niet de norm. Niemand heeft daarin gelijk of ongelijk. Wanneer iemand vindt dat een bepaalde gewoonte voor hem of haar ongepast is of wanneer een grens overschreden dreigt te worden, volstaat het dat die persoon zijn of haar gevoel deelt.

  • Tijdelijke grenzen: het recht om niet bereikbaar te zijn

    Sinds 1 februari 2022 werd het recht om niet bereikbaar te zijn ingevoerd in de Belgische arbeidswetgeving. Dat recht geeft werknemers “de mogelijkheid om hun werk-gsm uit te schakelen aan het einde van hun werkdag”. Geldt dit ook voor u?

    Werknemers krijgen met andere woorden het recht om geen werkgerelateerde telefoons, berichten, sms'en of e-mails meer te ontvangen of te moeten beantwoorden buiten de werkuren. Dat geldt zowel voor de collega's als voor de werkgever.

    Momenteel is dit recht alleen van toepassing op werknemers met een openbare functie, in overheidsbedrijven, in de telecomsector en bij de post.

    In een circulaire moedigt Europa alle landen van de EU echter aan om voor 2023 een beleid uit te werken rond het recht om onbereikbaar te zijn voor alle ondernemingen, ongeacht of het gaat om publieke of privébedrijven. En 2023? Dat is morgen al ...

  • Wat als de begroeting al alles zegt?

    Simple comme bonjour ... Of net niet? Als u iemand op de juiste manier begroet, dan bent u al een heel eind ver. Ontdek de verschillen per land op onze blog!

    Iemand die ons tactvol goedendag zegt, een vrolijke blik, een zachte toon en een duidelijke articulatie ... Dat geeft meteen vertrouwen én een goede indruk. Maar iemand (zoals Donald Trump) die een zo hard mogelijke handdruk geeft om de ander te domineren en zijn territorium af te bakenen, zal een andere indruk op ons maken.

    PS: in elk land begroeten mensen elkaar anders. Een aantal voorbeelden van informele ontmoetingen.

    • In Wallonië kussen mensen elkaar, ongeacht het geslacht. Vlamingen geven elkaar liever een hand.
    • In Zwitserland en Duitsland drukken de mensen elkaar de hand terwijl ze elkaar in de ogen kijken.
    • Nederlanders steken hun hand op, zeggen 'hoi!' en klaar is Kees! Dat is ook zo in Finland en in de Verenigde Staten.
    • In Frankrijk geven ze elkaar uiteraard twee kussen! Maar niet zomaar aan iedereen.
    • Japanners begroeten elkaar met een buiging (in drie verschillende gradaties afhankelijk van de situatie).
    • In Thailand drukken ze hun handen met de handpalmen op elkaar tegen de borst (zoals bij het bidden) en buigen ze hun hoofd naar voren.
  • Praktische oefening

    Een eerste indruk is voor 55% gebaseerd op onze non-verbale communicatie, voor 38% op onze stem en voor maar 7% op onze woorden*. Doe de kleine oefening op onze blog en ontdek zelf het belang van een goede eerste indruk!

    Sluit uw ogen en denk aan de laatste persoon (werkgerelateerd) die u voor het eerst hebt gezien. Stelt uzelf enkele vragen ...  Welk gevoel heeft deze persoon bij mij opgewekt? Waarom? Wat is er mij vooral opgevallen en wat herinner ik mij nog? Welke kleren had deze persoon aan? Hoe praatte deze persoon? Herinner ik mij nog concrete dingen die deze persoon heeft gezegd?

    Alles wat u zich herinnert, is voor u een 'marker' geweest.

    U denkt ongetwijfeld eerst aan het uiterlijk, dan aan de manier van praten en tot slot aan de stem. Dat komt inderdaad overeen met de drie cijfers vermeld in het begin van dit artikel!

    * Volgens een onderzoek gepubliceerd in 1970 door Albert Mehrabian, professor psychologie aan de Universiteit van Californië, over de non-verbale communicatie die altijd dé referentie is.

  • De gebaren die tellen

    Veel deelden we al in deze nieuwsbrief. Maar er is nog meer dat u kunt doen.

    Gebruik tijdens vergaderingen een whiteboard of projector in plaats van post-its en prints. Werk thuis als dat kan. Moet u toch naar kantoor? Vermijd dan de spitsuren als u met de auto naar het werk of naar huis rijdt. Zo wint u niet alleen tijd, maar stoot u ook minder CO2 uit. En uw zenuwen zullen u dankbaar zijn.

    Wees spaarzaam met airconditioning of verwarming in de auto.

    Zuiver de lucht in uw kantoor met groene planten.

    Laten we samen het goede voorbeeld geven 😊 (Her)lees onze nieuwsbrief hierover.

  • Fiscale maatregelen om de groene economie te ondersteunen

    België werkte verschillende milieuvriendelijke maatregelen uit.

    De populairste maatregel? De ecocheque. Meer dan 2 miljoen werknemers in België krijgen elk jaar tot € 250 aan ecocheques. Die waardevolle extra koopkracht moet de aankoop van duurzame producten en diensten op lokaal niveau aanmoedigen.

    Ook populair en interessant is de terugbetaling van kosten voor zachte mobiliteit (zoals abonnementen, forfaitaire kosten en een mobiliteitsbudget).

    Ontdek alle fiscale aspecten van personeelsvoordelen in de dossiers van Claeys & Engels, die exclusief toegankelijk zijn voor klanten van Edenred.

  • Uw OpenSpace in cijfers

    Wie weet nog wanneer we onze allereerste nieuwsbrief hebben gelanceerd? Hoeveel lezers en lezeressen bezoeken onze blog? En hoeveel filmpjes hebben we intussen gemaakt waarin uw collega's hun verhaal doen?

    Het antwoord op al die vragen ontdekt u in onze infographic.

  • Welk hr-type bent u?

    In dit 100e nummer geven we een knipoog naar alle hr-professionals. Hoe? Met een leuke test, naar het voorbeeld van de quizjes in de zomernummers van andere tijdschriften. Hebben we uw nieuwsgierigheid gewekt?

    Onze quiz is uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd. Wilt u uw hr-profiel nauwkeurig in kaart brengen, dan bestaan er talloze boeken over het onderwerp die u kunt lezen.

    In onze OpenSpace-nieuwsbrieven gaan wij voor afwisseling en bespreken we verschillende onderwerpen en strategieën, want 'de ideale hr-directie' is voor elk bedrijf anders. Er bestaan evenveel profielen als hr-professionals, en dat is precies wat ons contact zo interessant maakt.

    Waag u aan onze ontspannende quiz!

  • Onze favoriete artikels in de kijker

    In de 100 nummers die we tot nu toe hebben gepubliceerd, zijn meer onderwerpen aan bod gekomen dan we kunnen tellen. Soms waren ze luchtig, soms serieus, maar altijd bekeken we ze door een lens van menselijk en creatief management. Deze selectie is het (her)lezen meer dan waard!

    OS #3: Intuïtieve intelligentie, het einde van het IQ-tijdperk?

    Een openbaring, een geniale inval, een stemmetje in je achterhoofd ... Er bestaan talloze synoniemen voor die indruk die soms, ondanks alles, onze beslissingen leidt door ons het gevoel te geven dat we het goed hebben gedaan. De naam van dat buikgevoel? Intuïtie. En jij? In hoeverre laat jij je door je intuïtie leiden bij de beslissingen die je op het werk neemt? Lees hier verder.

     

    OS #40: Oplichterssyndroom

    Soms besluipt ons het nare gevoel dat we niet op de plek zitten waar we thuishoren. Dat we de verantwoordelijkheden die we hebben gekregen, niet echt verdienen. Dat onze collega’s beter of competenter zijn. Dat we het toevallig in de schoot geworpen krijgen.

    Die indrukken zijn eigen aan het oplichterssyndroom. Het kan opduiken in onze persoonlijke relaties ('ik ben het niet waard om familie of de vriend van deze persoon te zijn') en komt ook vaak voor op het werk. Iedereen kan ermee te maken krijgen, maar sommige mensen hebben er vaker last van dan anderen. Heb jij er ervaring mee?

     

    OS #77: 15 tips voor morgen

    We moeten dringend anders en vooral groener gaan leven. Daar bestaat geen discussie over, maar in de praktijk steken we liever ons hoofd in het zand. Dat is normaal en menselijk. We moeten dus niemand met de vinger wijzen. Maar we moeten ons wel bewust blijven van de impact van onze gewoontes (consumptie, verplaatsingen, vrijetijdsactiviteiten ...) en stukje bij beetje de koe bij de hoorns vatten. Daarom geven wij je 15 praktische en doeltreffende tips.

     

    OS #88: Liefde laat zich niet afdwingen

    Een werknemer die vertrekt, kan daar verschillende redenen voor hebben. Als iemand je bedrijf verlaat wegens bijvoorbeeld ziekte, een veranderde gezinssituatie of omdat zijn of haar partner wordt overgeplaatst, kun je niet veel doen. Voor anderen kun je daarentegen wél een belangrijke rol spelen door te bieden wat hen kan overtuigen om te blijven. Want er bestaan wel degelijk manieren om een werknemer die wil vertrekken, toch dicht bij je te houden. Hoe je dat doet, lees je hier.

  • Het team achter de tekst

    Elke nieuwsbrief die je leest, is het werk van een groot, enthousiast team. Kun jij raden hoeveel tijd het kost om een nieuwsbrief vanaf nul op te stellen? Komen de namen Nicolas, Claudia, Laura en David je bekend voor? Ontdek op onze blog wie wat doet!

    De eerste stap: de redactievergadering om de vier tot vijf weken. Dan bespreken we welke thema's we de komende maanden zullen uitlichten. Tijdens zo'n vergadering kaatsen redacteur Nicolas, eindredactrices Claudia en Laura en communicatieverantwoordelijke David ideeën heen en weer.

    Na enkele dagen opzoek- en schrijfwerk deelt Nicolas zijn stuk met Claudia en Laura, die het tot in de puntjes nalezen. Af en toe moeten ze hem op de vingers tikken als ze een schrijffoutje vinden, maar toch is de kwaliteit van de informatie die hij verzamelt, zeker een bedankje waard.

    Zodra David de tekst heeft goedgekeurd, vertrekt hij naar de vertaaldienst (beheerd door Kelly) en zorgen Mika en Mélanie voor de visuele afwerking. Marketingdirecteur Youssef houdt tijdens het hele proces een oogje in het zeil.

    Kort gezegd: na in totaal een vijftiental uur werk belandt onze kersverse nieuwsbrief op vrijdagochtend in je mailbox. Zo kun je de werkweek afsluiten met een interessant stukje leesvoer 😊.

  • Micromanagement: een rem op de inzet van uw medewerkers!

    Bent u al eens ergens binnengestapt waar u meteen voelde dat er een kille, zware sfeer in de lucht hing? Tenzij u toen als figurant op de set van Titanic 2 stond, is zo'n gevoel niet normaal.

    Iedere goede manager heeft één doel: zijn of haar medewerkers een werkomgeving bieden waar ze zich helemaal kunnen ontplooien, zodat ze als team de doelstellingen kunnen bereiken die samen met de directie zijn vastgelegd. Als de sfeer niet goed zit, kan het team het gevoel krijgen 'gemicromanaged' te worden.

    Micromanagement is het fenomeen waarbij de manager de neiging heeft om alles wat zijn of haar teamleden doen en laten, nauwgezet te controleren. Daardoor kunnen ze niet autonoom werken en voelen ze zich minder gemotiveerd. Op korte termijn kan micromanagement een voordeel zijn tijdens het opleiden van nieuwe collega's, maar op lange termijn leidt het alleen maar tot frustratie en absenteïsme in het team. 

    Hoe kunt u dat voorkomen? Door de creativiteit van uw medewerkers te stimuleren, initiatieven aan te moedigen, hen te vertrouwen en ... te delegeren!

  • Essentialisme, het Pareto-principe om taken te voltooien

    Het gebeurt vaak dat mensen wel bezig, maar niet productief zijn. We slagen er gewoon niet in om binnen de toegewezen tijd de taken die we willen afwerken, ook echt af te krijgen.

    Op basis van die vaststelling kwam Greg McKeown, een Engelse auteur in het domein van leadershipmethodes*, op het idee van 'essentialisme' op het werk. Dat houdt niet in dat we meer moeten presteren in minder tijd, maar dat we meer tijd maken voor essentiële taken door andere taken te schrappen. Met andere woorden: we werken minder én efficiënter.

    Een soortgelijk concept zien we ook bij de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto, die in de negentiende eeuw een wet bedacht die aantoonde dat slechts enkele elementen doorslaggevend zijn om een doel te bereiken. Volgens het zogenaamde Pareto-principe bereiken we met 20% van onze inspanningen 80% van onze resultaten. De vraag die we ons dus moeten stellen, is: “Wat is in mijn functie (of die van mijn medewerkers) de 20% aan activiteiten waarmee ik 80% van mijn resultaten bereik?”

    * Essentialism: The Disciplined Pursuit of Less,

    Bron