News
57

De toverformule voor een geslaagde terugkeer naar het werk

Beetje bij beetje keren de Belgen terug naar het werk. Deze nieuwe fase in de crisis verplicht ons om opnieuw na te denken over onze gewoontes. Onze relatie met anderen. Onze relatie met ons werk. Onze houding ten opzichte van wat essentieel is en wat niet.

Dit verplicht ons simpelweg om ons werk anders te bekijken. Als bedrijven de terugkeer naar het werk niet willen missen, moeten ze een aantal maatregelen doorvoeren en zich focussen op het welzijn van hun mensen. Dit is het doel van deze nieuwsbrief.

Veel leesplezier!

Nieuwsbrieven

  • Covid-19: Wat als de derde golf er één is van burn-outs?

    De huidige crisis verandert alles wat we ons hadden voorgesteld, inclusief al onze activiteiten. Het schudt vooral ook onze medewerkers wakker. Meer dan ooit zal het welzijn centraal staan in bedrijven in het tweede deel van dit jaar. Hoe moeten we welzijn op het werk bekijken? Wanneer? Wat komt op de eerste plaats? Voor wie? Op welke manier? Deze nieuwsbrief geeft ons de eerste antwoorden op deze vragen.

    In het kader van de heropstart stellen zich een aantal belangrijke vragen. In het bijzonder wat de mentale gezondheid van werknemers betreft, en hun welzijn. In die context heeft Acerta de resultaten gepubliceerd van een enquête die werd gehouden onder meer dan 500 CEO’s en HR-managers in België.

    Blijkt dat bijna zes bedrijven op tien meer aandacht zullen besteden aan het fysieke en mentale welzijn van hun werknemers als onderdeel van de geleidelijke heropstart van hun activiteiten“. 60% van de bedrijven zal zich dus meer toeleggen op het welzijn van hun werknemers. Ja, maar hoe?

     

    Mentale en psychosociale gezondheid

    Covid-19 is niet enkel een crisis op het vlak van gezondheid en economie. Het is ook een existentiële crisis omdat onze sociale relaties worden beïnvloed op de lange termijn. Geen handen geven, niet kussen, geen vergaderingen van meer dan 6 personen, geen vergaderingen van meer dan 60 minuten in een niet geventileerde ruimte...

    Deze ingrijpende veranderingen in onze gewoontes worden door veel bedrijven zeer serieus genomen. Zoals de enquête van Acerta aangeeft houden CEO’s nu al rekening met een toename van psychosociale stoornissen onder hun medewerkers. Voor veel bedrijven is de gezondheid van hun werknemers net daarom de eerste prioriteit in het kader van herstel. Acht op de tien bedrijven verwachten dat medewerkers bijzonder veeleisend zullen zijn op het gebied van gezondheid, en meer dan de helft zal ook in de komende weken en maanden meer aandacht besteden aan het fysieke en mentale welzijn van hun medewerkers.

    Volgens Acerta wordt het percentage mensen dat angstiger is dan het gemiddelde geschat op 15%. Hier ontsnappen ook bedrijven niet aan. Daarom staat meer aandacht voor mentaal welzijn en veerkracht bovenaan de lijst met maatregelen die werkgevers zullen implementeren. Meer dan de helft van hen anticipeert op stress-gerelateerde problemen, zoals burn-out en psychosociale stoornissen. Deze trend is nu al waarneembaar in China.”

     

    Welke acties? 

    Terwijl de media terecht aandringen op de verplichte hygiënemaatregelen en social distancing in bedrijven om de fysieke gezondheid van werknemers te garanderen, kun je je ook afvragen hoe het gesteld is met hun mentale gezondheid en hun welzijn?

    1. Een vlotte en goed omkaderde terugkeer naar het werk

    Ontdek in detail de 6 tips van een professional in onze nieuwsbrief 56 van 8 mei om de terugkeer naar het werk te omkaderen en je medewerkers met vertrouwen te begeleiden. We lijsten ze even voor je op:

    • Verwacht je aan spanningen binnen je teams
    • Luister naar elkaar
    • Stel gerust en communiceer duidelijk
    • Voer opnieuw zekerheden in
    • Sta open voor verandering

    1. Behoud van telewerk

    Heel wat bedrijven kozen voor het behoud van telewerk als gangbare praktijk. Een studie die met Pasen werd gepubliceerd door de Gazet van Antwerpen en werkgeversorganisatie Voka (Vlaams netwerk van bedrijven) toont aan dat bedrijven na de coronacrisis telewerk willen promoten en daar ook de nodige inspanningen willen voor leveren. Volgens deze studie, die in april werd gerealiseerd bij zo’n 305 bedrijfsleiders uit de regio’s Antwerpen-Waasland en Mechelen-Kempen, lijkt telewerk zeker een duurzame optie te zijn. Ze viel als oplossing uit de bus en laat medewerkers toe te werken zonder zich bloot te stellen aan het risico op besmetting.

    2. Ondersteun de mensen die het meest geïmpacteerd zijn

    Sommige bedrijven stellen nu reeds telefoonnummers of specialisten ter beschikking waarmee hun medewerkers contact kunnen opnemen om hun angsten, bezorgdheden en trauma’s te kunnen aankaarten.
    Nog steeds volgens het Acerta-onderzoek, is 55% van de ondervraagde bazen van mening dat er meer aandacht moet worden besteed aan mentale veerkracht.

    3. Herbekijk mobiliteit

    Tijdens de lockdown waren er praktisch geen files op de Belgische wegen. De verkeerscel van de VRT en Be-Mobile, partner van de VRT aangaande verkeer, hebben berekend dat er eind maart al bijna 50% minder auto's op onze wegen reden. Dat is goed voor het milieu, voor de luchtkwaliteit, maar ook voor de zenuwen van pendelaars. Iedereen stelt zich de vraag: wordt alles weer zoals het was, of staat de crisis synoniem voor een keerpunt in onze kijk op mobiliteit?
    Willen Belgen zich anders gaan verplaatsen in een post-coronawereld? En willen medewerkers daarom de alternatieve mobiliteitsopties van hun werkgever verder verkennen?

    We komen hier in een toekomstige nieuwsbrief op terug.

    Wil je meer te weten komen over de mogelijke opties? De belangrijkste sociale secretariaten van het land bieden allemaal tools aan om het welzijn op het werk te evalueren en manieren om dit te verbeteren, waaronder de Securex Wellbeing Index of de training over psychosociale risico's van SD Worx.

     

    Welzijn en prestaties

    Eerst de gezondheidscrisis, het spook van de Covid-19 heeft zijn schaduw over de economie geworpen. Op vandaag bedreigt dit de geestelijke gezondheid. Het is meer dan nodig om rekening te houden met deze derde golf omdat het welzijn van werknemers het mogelijk maakt de prestaties te verbeteren. Hoe? Acties die gericht zijn op het verbeteren van het welzijn op het werk hebben binnen het bedrijf verschillende gunstige effecten.

    Allereerst de vermindering van het ziekteverzuim, wat hoge kosten met zich meebrengt voor bedrijven. Dit omdat de werknemers een betere fysieke en mentale gezondheid hebben, bijvoorbeeld door het organiseren van yogasessies over de middag, ergonomisch advies, workshops rond gezond eten, het promoten van lichaamsbeweging, enz…. .

    Ten tweede de motivatie en inzet van werknemers binnen het bedrijf. Hoe beter een werknemer zich voelt, hoe meer hij betrokken is bij wat hij doet en hoe loyaler hij is. Iemand vervangen, een nieuwe werkkracht opleiden, of het inhalen van een vertraging, opgelopen door minder betrokken medewerkers... . Dit alles brengt kosten met zich mee en beïnvloedt de prestaties van het bedrijf.

    Investeren in welzijn tenslotte betekent inzetten op creativiteit en innovatie (zie figuur). En in deze coronacrisis zullen er niet zoveel nieuwe ideeën opborrelen. Plotseling werden we allemaal uit onze comfortzone geduwd en moesten we onze gewoonten veranderen, wat voor velen onder ons een grote bron van ergernis is. Maar dankzij een goede begeleiding en passende ondersteuning blijkt deze breuk in continuïteit ook een unieke kans om te leren, vooruit te komen en jezelf opnieuw uit te vinden.

Inspiratie

  • Welzijn, wat zegt de wet?

    In België moeten alle werkgevers het welzijn binnen hun bedrijf bevorderen. Dit omhelst risicopreventie, collectieve en individuele beschermingsmaatregelen, of zelfs training en voorlichting van werknemers. Dit vloeit voort uit de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij het uitvoeren van hun job.

    Deze wet, ook wel bekend als de "welzijnswet", creëert in feite een kader op basis waarvan uitvoeringsbesluiten zijn uitgevaardigd. Deze zijn samengebracht in de “Codex over het welzijn op het werk” en werd ontwikkeld volgens een innovatieve filosofie, omdat ze is gebaseerd op objectieve voorschriften. En dit terwijl de oude regelgeving (RGPT) vooral gedetailleerde voorschriften in termen van middelen bevatte. We werken daarom volgens een meer flexibele structuur, met voornamelijk wettelijke richtlijnen, waaraan de werkgever op zijn eigen manier een concrete invulling kan geven.

  • 19 concrete hygiënemaatregelen

    Het directoraat-generaal voor het toezicht van Welzijn op het Werk publiceerde begin mei een nota over de werking en diensten van de afdeling medisch toezicht van externe diensten voor preventie en bescherming op het werk tijdens de Covid-19-crisis.

    Een nota gedeeld door het VBO (Verbond van Belgische Ondernemingen). Zo begrijp je in een paar minuten de verplichtingen met betrekking tot welzijn in deze gezondheidscrisis.

    Lees hier meer info.

Wist je dat?

  • 55%

    In 2018 publiceerde Harvard/MIT een studie die aantoonde dat "gelukkige werknemers 2 keer minder ziek zijn, 6 keer minder afwezig, 9 keer loyaler, 31% productiever en 55% creatiever".