News
53

Telewerken: een handleiding :-)

Nu de coronapandemie volop woedt, zitten we midden in een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt. Op het gebied van hygiëne, maar ook op professioneel vlak.

Niemand kan vandaag voorspellen hoe de situatie de komende weken zal evolueren. Eén ding staat vast: als we min of meer normaal willen verder werken, moeten we allemaal creatief zijn. We moeten onze manier van werken en werk inleveren volledig omgooien.

Daarom is dit ook een unieke kans om verschillende tools en werkmethodes waar we tot nu toe nogal aarzelend mee omsprongen of waar we nog niet aan toe waren, op grote schaal te testen. Zoals telewerken, het hoofdthema van deze nieuwsbrief. 

Veel leesplezier.

Nieuwsbrieven

  • Telewerk: zes tips voor succesvol teamwerk op afstand

    Sinds een twintigtal jaar evolueert de technologie razendsnel, en die vernieuwing brengt tal van veranderingen met zich mee. Eén daarvan is telewerken, een werkmethode die beetje bij beetje een plek in de bedrijfswereld verovert. Niet overal. Maar wat is telewerken eigenlijk? Wat zegt de wet? Welke verplichtingen hebben de verschillende partijen? Wat zijn de voordelen van thuiswerken? En hoe telewerk je efficiënt? Welke communicatiemiddelen gebruik je daarbij? In deze nieuwsbrief geven we een antwoord op deze vragen. 

    Op 12 maart kondigde de Belgische eerste minister Sophie Wilmès een hele reeks maatregelen aan om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 in ons land tegen te gaan. Een van deze maatregelen is telewerken. Met de verklaring dat alle bedrijven die dit kunnen, telewerk voor hun werknemers moeten organiseren zette de eerste minister heel wat ondernemingen aan om te 'herbekijken' hoe ze werken en tools in te zetten die ze nog nooit of slechts zelden hebben gebruikt.

    Wat zegt de wet? 

    In België wordt telewerk geregeld door de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) nr. 85 van 9 november 2005, die verplicht is gemaakt met het koninklijk besluit van 13 juni 2006. Artikel 5 van cao 85 verduidelijkt het principe van de 'autonomie van de partijen' en bepaalt dat telewerk op vrijwillige basis gebeurt. Met andere woorden: niemand kan een ander dwingen om te telewerken, want dit kan enkel als de werknemer en de werkgever dit samen overeenkomen. In dat geval moet er verplicht een overeenkomst tussen de partijen worden opgesteld voordat het telewerk van start gaat. Als het om een nieuwe beslissing bij een bestaand contract gaat, moet er dus een schriftelijke aanvulling op dat contract worden opgesteld. Het spreekt voor zich dat de algemene telewerkmaatregel in België een gezondheids- en solidariteitsmaatregel voor de zwaksten in de maatschappij is, een uitzonderlijke en tijdelijke maatregel die telewerk 'uit overmacht' rechtvaardigt. Merk ook op dat, zoals de gespecialiseerde website Actualités du droit belge meldt, “de werkgever verplicht is om zijn werknemer het nodige materiaal te bezorgen om te kunnen telewerken. Als de telewerker zijn eigen materiaal gebruikt, zijn de kosten voor de installatie van IT-programma's, werkings- en onderhoudskosten en de afschrijvingskosten voor het materiaal dat voor het telewerk wordt gebruikt, voor rekening van de werkgever.”

    Zes tips voor succesvol telewerken

    Voor sommigen is het de eerste keer dat ze telewerken. Dit kan heel wat stress geven, vooral in deze ongewone situatie van sociale afzondering. Hier zijn een paar tips om een zenuwinzinking te voorkomen.

    1. Bepaal duidelijk je planning

    Wanneer we telewerken, hebben we de neiging om onze werkdag te verlengen en om non-stop beschikbaar te zijn. Maar net zoals op een normale dag op kantoor, is het belangrijk om een uurschema aan te houden en jezelf vaste pauzes te gunnen. Laat dit zeker aan je collega's en je baas weten, door ze 's morgens te begroeten, door ze te laten weten dat je je pauze neemt en dat je voor X minuten uitlogt, of door 'tot morgen' te zeggen als je klaar bent met je dag. Zo weet iedereen wanneer je beschikbaar bent en wanneer niet.

    2. Richt een plek in om te werken

    Als je pas met telewerk begint, is het niet zo gemakkelijk om de juiste balans tussen werk en privéleven te vinden. Daarom is het belangrijk dat je een plaats bepaalt die zal dienen als je 'kantoor', zodat je die mentaal kunt onderscheiden van de rest van je huis. Ideaal is dat een gesloten kamer. Als dit niet mogelijk is, kies dan een plaats waar er geen doorgang is. Beperk in deze ruimte je persoonlijke bezittingen (foto's, vakantiegadgets, etc.) en organiseer je bureau: een scherm op de juiste hoogte, 2 of 3 pennen, niet meer, een beetje lege ruimte om je notitieblok te zetten, etc.

    CNN heeft hierover een interessant artikel gepubliceerd: https://money.cnn.com/2015/01/30/pf/jobs/desk-organized-tips/

    3. Gebruik de juiste tools

    In ons artikel 'Enkele praktische tools' vind je een hele reeks interessante tools voor een succesvolle samenwerking. We wijzen er echter op dat het niet raadzaam is te veel toepassingen te gebruiken. Idealiter zou het bedrijf één of twee programma's of apps moeten implementeren om zo effectief mogelijk te zijn. Voor de interne communicatie worden er best één of meerdere WhatsApp-groepen aangemaakt met alle relevante medewerkers. Op die manier weet je zeker dat er niemand vergeten wordt. Wees echter voorzichtig met het delen van zeer vertrouwelijke informatie ...

    4. Zorg voor goede communicatie tussen collega's

    Dit is een bekend risico in de schriftelijke communicatie en een risico waar we vooral op moeten letten: misverstanden. Dit komt omdat je gesprekspartner je lichaamstaal niet ziet (grijnzen, knipogen, gezichtsuitdrukkingen, enz.). Aarzel zeker niet om gebruik te maken van smileys tussen collega's en om aan je manager duidelijk uit te leggen wat je bronnen van stress of ontevredenheid zijn. Hij/zij kan dit immers niet raden ?

    5. Het teamwerk organiseren

    Telewerken betekent geen snelle en efficiënte mondelinge afspraken meer op kantoor. Het is daarom essentieel om te bepalen 'wie wat doet' en de werkdag te structureren door deze bijvoorbeeld elke dag te beginnen met een teamvergadering. Om de voortgang van de projecten goed op te volgen, kun je bijvoorbeeld gedeelde spreadsheets, Google Sheets, etc. gebruiken.

    Om niet te worden overspoeld door een astronomische hoeveelheid e-mails moet een onderscheid worden gemaakt tussen gesprekken (die kunnen worden gevoerd via andere tools, zoals Microsoft Teams of Whatsapp) en 'echte' e-mails.

    6. Maak je geest leeg

    Sla je pauzes niet over. Als je eenmaal aan je scherm zit, heb je de neiging om de tijd uit het oog te verliezen. Het is echter heel belangrijk om pauzes te nemen, je geest leeg te maken (een kleine wandeling in je tuin, de ramen openen, etc.) en te bewegen. Fysiek comfort speelt een belangrijke rol in de productiviteit. Voorzie in de ochtend wat tijd voordat je begint en ga even buiten wandelen (zolang het is toegestaan). Denk ten slotte aan wat je eet: maak een aantal lekkere, voedzame maaltijden klaar of bestel ze bij je favoriete winkelier.

    Bron

     

Inspiratie

  • De voordelen van thuiswerken

    Hoewel telewerk voor Belgische bedrijven zo goed als verplicht wordt (waar het kan), biedt het ook onder "normale" omstandigheden enkele interessante voordelen.

    Het eerste voordeel van telewerken is natuurlijk de tijdwinst. Telewerkers hoeven niet in de file te staan (die ook een bron van stress is), moeten het openbaar vervoer niet gebruiken en hoeven hun woning niet te verlaten. De tijd die ze zo uitsparen, kunnen ze aan iets anders besteden. Aan hun gezin, hobby's of sociale activiteiten, bijvoorbeeld. Een ander voordeel is de milieu-impact: wie zich niet verplaatst, heeft voor dat aspect ook geen negatieve invloed op het milieu. De voorbije jaren denken dan ook heel wat bedrijven na over dit voordeel.

    Wanneer telewerkers de voordelen van hun situatie opsommen, hebben ze het ook steevast over hun concentratievermogen. Dat lijkt misschien tegenstrijdig, want veel mensen hebben thuis misschien meer zin om zich voor de tv op de sofa te nestelen dan om te werken. Toch zijn er twee factoren die aantonen dat mensen zich thuis beter concentreren en efficiënter werken. De eerste factor is het gevoel van vertrouwen: door telewerk in te voeren, sluiten de werkgever en werknemer eigenlijk een vertrouwensovereenkomst af. De meeste werknemers willen dan ook tonen dat ze dat vertrouwen waard zijn. De tweede factor is het feit dat mensen thuis veel minder worden gestoord dan op kantoor, waar collega's vaak onze aandacht opeisen – en niet altijd in verband met het werk. Tot slot staan telewerkers niet bloot aan bepaald 'politiek' gedrag dat in elk bedrijf leeft en dat stress, roddels en tijdverlies veroorzaakt.

  • Enkele handige hulpmiddelen

    Het is niet altijd gemakkelijk om je manier van werken om te gooien. En als dit halsoverkop moet gebeuren, wordt het nog minder vanzelfsprekend.

    Het goede nieuws is dat er tal van apps, programma's en tools zijn die werknemers vlot met elkaar laten communiceren, zelfs op duizenden kilometers afstand van elkaar. Hieronder sommen we er enkele op.

    WeTransfer is het bekendste en meest gebruikte platform ter wereld om bestanden te delen. Deze download- en deelsoftware is gratis en erg gebruiksvriendelijk. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld Dropbox, SwissTransfer (tot 50 GB), notion.so ... Op het vlak van projectbeheer en agenda's delen zijn er twee grote namen: Trello en Slack. Ze zijn gratis, je inschrijven gaat supersimpel en ze werken erg intuïtief. In twee dagen tijd kunnen zelfs de meest terughoudende werknemers er vlot mee overweg. Jira, Asana, Loomly (social media) en nTask hebben ook hun voordelen. Wat vergaderen betreft: anno 2020 is het een fluitje van een cent om dit virtueel te doen. Het bekendste programma ter wereld hiervoor is Skype. Je inschrijven duurt slechts enkele minuten en de software werkt verbazend eenvoudig. Ga gewoon voor de camera zitten en nodig de andere gesprekspartners uit. Ook Zoom is een bekend vergaderprogramma, net zoals Microsoft Teams en whereby. Wie online wil brainstormen, kan de Span Workspace van Nureva en Mural proberen.

Wist je dat?