5 redenen om je medewerkers opleidingen aan te bieden

  1. Opleidingen versterken de tevredenheid en verminderen het risico op personeelsverloop
    Werknemers willen nieuwe vaardigheden leren, hun efficiëntie verbeteren en groeien. Voor werknemers is bijscholing essentieel voor de verhoging van hun waarde op de arbeidsmarkt, maar ook binnen de onderneming.

    Belangrijker nog: bijscholingen ondersteunen en verstrekken is een sterk teken van het engagement van een onderneming ten aanzien van haar werknemers, en dan vooral van de aandacht die ze aan hun ontwikkeling schenkt. Werknemers worden zich bewust van hun waarde in een onderneming die hun groei stimuleert.

    Mogelijkheden tot bijscholing kunnen tot slot worden aangewend als een aantrekkelijkheidsfactor bij kandidaten, want ze zijn een niet te verwaarlozen voordeel onder de voordelen voor personeel.
  2. Talent ontwikkelen is het beste rekruteringsmiddel
    Om te beginnen is intern rekruteren altijd goedkoper. Je juniors promoveren tot seniorfuncties is goedkoper dan seniors van buitenaf aanwerven, zelfs als je overweegt de junior te vervangen.

    Anderzijds is intern rekruteren doorgaans eenvoudiger en sneller omdat de werknemer in kwestie al alles weet wat er te weten valt over het bedrijf. Er bestaan geen precieze statistieken om deze stelling te schragen, maar de meeste directeurs zijn het erover eens dat een interne promotie sneller resultaten oplevert.

    De interne mobiliteit bevorderen, leidt ook nog eens tot meer engagement en loyauteit bij werknemers. Hoewel er altijd nieuw bloed moet worden aangevoerd, zou het niet het leeuwendeel van je personeel mogen uitmaken.

    De invoering van leermogelijkheden via een digital workplace maximaliseert tot slot de waarde van al je opleidingsprogramma's.
  3. De basiskennis van de onderneming creëren, onderhouden en verrijken
    Wanneer je de gevestigde modellen grondig aanpakt, is het heel belangrijk dat je je horizonten verruimt en kennis verwerft in bredere domeinen dan je basissector. Geen enkele onderneming ontwikkelt zich in een afgesloten vacuüm. Het is dan ook van het grootste belang dat je je interesseert voor wat er rondom je gebeurt.
  4. Je medewerkers helpen productief te blijven in hun functies
    Binnen een onderneming zijn er functies die al tientallen jaren bestaan. Het staat daarentegen vast dat die functies wel van vorm veranderden. Door iedereen de kans te geven om dezelfde kennis van werktools te verwerven, kun je op lange termijn gemotiveerd en hoogwaardig werk verzekeren.

  5. Inzicht bieden in de verschillende evoluties in de werkwereld
    Voor digital natives spreekt het voor zich dat je op de werkvloer nieuwe technologieën gebruikt. Voor oudere werknemers is dit echter een ander paar mouwen … Gelukkig beschikt de mens ook over het vermogen om op iedere leeftijd bij te leren. Door ze te leren werken met de nieuwe technologieën hou je mensen die minder vertrouwd zijn met die recente tools ook geëngageerd en gemotiveerd.

Bron