News
132

Hoe zit het met AI op het werk?

Wordt u de komende jaren vervangen door artificiële intelligentie? In theorie zou dat perfect kunnen. Maar laten we realistisch zijn: zo groot is die kans nu ook weer niet. De AI die bedrijven tegenwoordig ontwikkelen en inschakelen, is voornamelijk bedoeld als hulpmiddel of ondersteuning voor bestaand werk. Daarom zien we AI op dit moment beter als een steunpunt dan als ‘het grote gevaar’.

Toch mogen we wel wat veranderingen verwachten. Voor hr, voor de logistieke keten, voor de klantervaring, voor marketing ... Ook rijzen er steeds meer ethische vragen.

Het ideale moment dus om AI op het werk onder de loep te nemen.

 

Veel leesplezier,

 

Claudia 

Nieuwsbrieven

  • De revolutie van AI

    Een paar maanden geleden zette de Britse muziekgroep Breezer het volgens hen nieuwste album van Oasis op YouTube. Daar werd al sinds de split van de Gallaghers in 2009 reikhalzend naar uitgekeken.

    Het internet werd meteen gek en velen bestempelden het als een ‘fantastische comeback’. En ja, het album met de titel ‘AIsis, The Lost Tapes’ (AIsis = samentrekking van AI en Oasis) klonk ook echt als Oasis. Maar ... hoe enthousiast iedereen ook was, het album bleek gewoon helemaal fake te zijn. Met AI werd de stem van frontman Liam Gallagher gewoon gecombineerd met geluiden ‘geïnspireerd op Oasis’. Het resultaat was verbluffend.

    Dat is precies wat AI kan. Maar ook tekenen, schilderen, boeken en toespraken schrijven, in nanoseconden moeilijke berekeningen maken, ultrageavanceerde algoritmen produceren, fraude opsporen, aanvallen op banken voorkomen, betalingen (en betalingsherinneringen) uitvoeren, voorraden beheren, bestellingen afleveren ... behoren tot de mogelijkheden.

     

    2023-2030: de revolutie in volle gang

    “In feite is ons dagelijkse leven en het bedrijfsleven al helemaal doordrongen van artificiële intelligentie”, zegt Baptiste Fosséprez, CEO van PEPIte, een Belgische firma gespecialiseerd in AI. “Vaak weten we dat niet eens, omdat we bij artificiële intelligentie veelal denken aan films waarin robots de wereld overnemen. Toch krijgen we voortdurend met AI te maken. Of het nu gaat om onze zoekopdrachten op Google, de suggesties op Netflix, onze tijdlijn op Facebook of de TikTok-filmpjes die we op basis van onze voorkeuren aangeraden krijgen, AI heeft haar plaats in ons dagelijkse leven al veroverd. Heel wat Belgische bedrijven ontwikkelen en gebruiken artificiële intelligentie ook al om hun rentabiliteit of efficiëntie een boost te geven. Dat is precies waar deze revolutie om draait.”

    Wat kunnen we de komende jaren dan nog verwachten? Het is belangrijk om fantasie en realiteit van elkaar te scheiden. De experts zijn het er unaniem over eens: de komende tien jaar worden écht revolutionair. Uiteraard zal alles stap voor stap gaan. “In 2030 zullen er nog lang geen multitaskende, humanoïde robots zijn die mensen kunnen vervangen. AI zal eerder als een golf over ons heen spoelen, dan als een tsunami. Helaas lijkt iedereen te denken dat de wereld van de ene dag op de andere zal veranderen. Dat zal natuurlijk niet gebeuren. Dingen zullen geleidelijk veranderen, en onze wereld zal die nieuwe ontwikkelingen na verloop van tijd omarmen”, concludeert Baptiste Fosséprez.

     

    Waarom AI?

    AI biedt het bedrijfsleven tientallen mogelijkheden. Software en de diverse toepassingen ervan kennen we uiteraard al, maar daarnaast bestaan er nog heel wat concrete aspecten. Dit zijn de vijf meest gebruikte toepassingen op dit moment .

    • Meer automatisering: dankzij AI kunnen bedrijven steeds meer repetitieve taken en processen automatiseren, waardoor hun operationele kosten dalen en ze efficiënter worden.
    • Verbetering van de klantervaring: met chatbots, aanbevelingssystemen en klantgegevensanalyse kunnen bedrijven nog persoonlijker omgaan met hun klanten, wat hun tevredenheid en loyaliteit doet stijgen.
    • AI-ondersteunde besluitvorming: AI-tools bieden realtimeanalyses en relevante informatie aan de hand waarvan managers betere beslissingen kunnen nemen en kunnen inspelen op de trends op de markt.
    • Optimalisatie van de toeleveringsketen: met AI voorspellen bedrijven de vraag, beheren ze hun voorraden en verbeteren ze hun logistieke proces, waardoor ze kosten besparen en hun activiteiten optimaliseren.
    • Gepersonaliseerde producten en diensten: artificiële intelligentie biedt bedrijven de mogelijkheid om meer gepersonaliseerde producten en diensten te ontwikkelen op basis van de individuele voorkeuren van de klanten.

     

    Het gevaar van AI

    Geen (r)evolutie zonder de nodige hindernissen. Bij elke verandering in het bedrijfsleven komen wel wat valkuilen kijken. Evolueren is namelijk niet mogelijk

    zonder een gedegen voorbereiding. En zonder dat we weten wat we precies te winnen en te verliezen hebben.

    Deze zes gevaren houdt artificiële intelligentie op de werkvloer in.

    • Bij het gebruik van AI worden gigantische hoeveelheden gegevens verzameld en geanalyseerd. Die gegevens beveiligen en vertrouwelijk houden is dus van essentieel belang, aangezien bedrijven vaak ten prooi vallen aan datalekken en cyberaanvallen. Gelukkig kent de AVG voor niemand nog geheimen 🙂
    • Technologische afhankelijkheid: bedrijven die te veel vertrouwen op AI, kunnen afhankelijk worden van deze technologie. Daardoor worden ze heel kwetsbaar als het systeem verstoord raakt.
    • Ethiek en verantwoordelijkheid: bedrijven zien heel wat complexe ethische kwesties in verband met het gebruik van artificiële intelligentie de kop opsteken. Vraagt u zich bijvoorbeeld maar eens af wie de verantwoordelijkheid draagt als een autonoom systeem beslissingen begint te nemen. Wie is waarvoor verantwoordelijk?
    • Kostprijs en complexiteit: AI-systemen zijn complex en dus ook duur. Om het potentieel van artificiële intelligentie ten volle te benutten, zullen bedrijven moeten investeren in opleidingen voor hun personeel en de nodige infrastructuur.

    Ook moeten we nadenken over de dubbele impact die artificiële intelligentie kan hebben op werknemers.

    Enerzijds heeft AI zeker een impact op de creativiteit en intuïtie: hoe effectief AI ook is voor repetitieve en analytische taken, ze verkleint eveneens de rol van creativiteit en menselijke intuïtie in het besluitvormingsproces. Daar moeten we echt op letten.

    Anderzijds is er de psychologische impact en onze weerstand tegen verandering: het is goed mogelijk dat werknemers zich verzetten tegen het gebruik van artificiële intelligentie in hun bedrijf uit angst om hun baan te verliezen, meer te worden gecontroleerd ...

     

    Rekruteren met AI 

    Afgelopen juli toonde een studie van ManpowerGroup aan hoe de toepassing van nieuwe technologieën de rekruteringspraktijken en het hr-beleid in het algemeen in ons land verandert.

    10 % van de 510 ondervraagde werkgevers in België zegt AI al lang te gebruiken in hun rekruteringsproces. 21 % heeft artificiële intelligentie onlangs in gebruik genomen en 32 % gaat de technologie binnen de komende drie jaar inzetten. Wel opmerkelijk is dat slechts 7 % niets met AI te maken wil hebben.

    Artificiële intelligentie kan op verschillende niveaus een rol spelen in het wervingsproces.

    Niveau 1: binnen de rekrutering kan AI al worden gebruikt om vacatures uit te schrijven, om op te treden als headhunter voor specifieke profielen op netwerken zoals LinkedIn, om contact te leggen met toekomstige talenten  ...

    Niveau 2: zodra er contact is, kunnen kandidaten met AI-gesprekstools zoals ChatGPT vragen stellen om zich voor te bereiden op hun sollicitatiegesprek en om meer te weten te komen over het bedrijf.

    Niveau 3: het gebruik van machine learning (ML). Machinaal/statistisch leren wordt gebruikt om steeds nauwkeuriger resultaten te voorspellen op basis van gegevens. Wanneer een kandidaat tijdens een sollicitatiegesprek bijvoorbeeld vragenlijsten moet beantwoorden of bepaalde situaties moet uitleggen, kan AI daaruit zijn sterke en zwakke punten, zijn potentieel  ... afleiden.

    Uit de studie van Manpower bleek trouwens ook dat “artificiële intelligentie een positieve invloed heeft op de hr-praktijken en dat Belgische werkgevers over het algemeen wel geloven dat AI de komende twee jaar een gunstige impact zal hebben op hun personeelsbeheer”.

    Enkele cijfers:

    • Voor 58 % zal AI een positieve impact hebben op de opleiding van werknemers.
    • Voor 57 % zal AI een positieve impact hebben op het engagement van werknemers.
    • Voor 56 % zal AI een positieve impact hebben op de verbetering van competenties (reskilling/upskilling).
    • Voor 52 % zal AI een positieve impact hebben op het onboardingproces en de integratie van nieuwe werknemers.

    U ziet het dus, AI wordt alomtegenwoordig in het bedrijfsleven. En het goede nieuws is dat alles voorlopig wel op wieltjes zal lopen 🙂

Inspiratie

  • Bedreigt AI bestaande jobs?

    De angst voor machines die bestaande jobs naar de prullenbak verwijzen, heerst al lang. Al sinds de industriële revolutie eigenlijk.

    De afgelopen jaren zijn veel banen ‘vernietigd’ door een machine, maar de automatisering, robotisering en digitalisering hebben ook nieuwe functies gecreëerd. Zo bestonden er in 2000 bijvoorbeeld nog geen datawetenschappers, cloudarchitecten of big-dataontwikkelaars. Volgens een studie van de Internationale Arbeidsorganisatie zou generatieve artificiële intelligentie dan ook meer banen moeten creëren dan vernietigen.

    Maar een gewaarschuwd man telt voor twee: het onderzoek toont ook aan dat generatieve AI een compleet andere impact zal hebben op mannen dan op vrouwen. Waarschijnlijk zullen dubbel zoveel werkende vrouwen het slachtoffer worden van de automatisering. Dat komt omdat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in kantoorjobs, en dan met name in hoge- en middeninkomenslanden.

     

    Volledig rapport: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---inst/documents/publication/wcms_890761.pdf

  • Een robot als CEO van een bedrijf?

    Dictador, een Poolse producent van alcoholische dranken, wordt geleid door Mika, een humanoïde robot met AI. Dit is de eerste keer dat zo’n mensachtige wordt gebruikt voor een job met zoveel verantwoordelijkheid.

    Mika helpt onder andere potentiële klanten te identificeren en kunstenaars te selecteren die nieuwe flessen mogen ontwerpen. Het Poolse bedrijf ziet er niets dan voordelen in: “Mika is absoluut niet vooringenomen, waardoor hij onpartijdige strategische beslissingen kan nemen die het bedrijf alleen maar ten goede kunnen komen.

    Daartegenover staat dat Mika geen werknemers kan ontslaan, want de belangrijkste beslissingen worden bij Dictador nog altijd door mensen genomen.

    Benieuwd naar Mika? Klik hier: https://www.youtube.com/watch?v=8BQEyQ2-awc

Wist je dat?

  • 31%

    Wist u dat 31% van de Belgische bedrijven al artificiële intelligentie gebruikt bij hun rekrutering?