News
143

Weet u met wie u echt samenwerkt?

Waarschijnlijk hebt u er zelf al eens een ingevuld, misschien in het kader van een sollicitatie of gewoon uit nieuwsgierigheid. Dus, welke kleur bent u? Eerder blauw of eerder geel? En uw collega?

Denkt u nu: waar heeft die het over? Over persoonlijkheidstests, natuurlijk! De MBTI-test, de DISC-kleurentest, psychologische analyses ... Er zijn heel wat verschillende soorten tests en soms vullen ze elkaar aan.

Waarom ze nuttig zijn voor hr-experts? Ze kunnen u helpen om evenwichtige, harmonieuze teams samen te stellen waarmee u sneller vooruitgang kunt boeken. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat, leest u in deze kleurrijke nieuwsbrief.

Veel leesplezier,

Claudia

Nieuwsbrieven

  • Weet u met wie u echt samenwerkt?

    Is uw collega eerder blauw of geel? En welke persoonlijkheden hebt u in een team precies nodig om efficiënt te kunnen werken? Weet u het niet? In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op.

    De eerste werkgever ter wereld die persoonlijkheidstests gebruikte, was... het Amerikaanse leger. Tijdens de Eerste Wereldoorlog trachtten de militaire overheden te voorspellen welke soldaten vatbaar zouden zijn voor wat we nu een posttraumatische stressstoornis noemen. 

     

    Maar de eerste test die echt een impact had op de arbeidswereld, was de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). In 1917 wilde Katharine Briggs wel eens weten waar de ogenschijnlijk onverklaarbare aantrekkingskracht tussen haar dochter en haar toekomstige schoonzoon Clarence Myers eigenlijk vandaan kwam. Twintig jaar lang werkte ze samen met haar dochter aan een test, geïnspireerd door het werk van psychiater Jung. Sindsdien hebben tientallen miljoenen mensen de test ingevuld. Ook vandaag de dag wordt die nog gebruikt, samen met vele andere.

     

    Welke kleur bent u?

    Heeft u zich ooit afgevraagd of uw collega eerder blauw, rood, geel of groen is? Zo niet, dan is dit het perfecte moment om erachter te komen! Onder de verschillende modellen die persoonlijkheidstypes definiëren, is er één die met kleuren werkt en al twee jaar lang enorm succesvol is: ComColors. Het basisidee is heel eenvoudig: onze persoonlijkheid zou worden gedefinieerd door zes verschillende manieren van functioneren, vertegenwoordigd door zes primaire kleuren. De analyse vertrekt vanuit drie verschillende invalshoeken die elkaar aanvullen: het individu, hun relatie met de anderen en hun plaats in een groep, met name op het werk. Aan de hand van een vragenlijst wordt de overheersende kleur van iemand vastgesteld.

     

    Geel

    Geel staat voor spontaniteit, speelsheid en eigenzinnigheid. Gele types worden aangetrokken door alles wat nieuw, anders en creatief is.

     

    Paars

    Paars staat voor betrouwbaarheid en mensen die ons vertrouwen waard zijn.

    Paarse types zijn conventioneel, gewetensvol, gehecht aan tradities en waarden, deskundig en wantrouwig. Hun communicatie met de anderen is altijd gebaseerd op hun eigen mening. In alles wat ze doen hebben ze betekenis nodig.

     

    Blauw

    Blauw staat voor logica, competentie en structuur. Mensen met een ‘blauwe’ persoonlijkheid hebben behoefte aan erkenning voor hun competenties. Ze pakken problemen concreet aan en analyseren om de logica achter de dingen te achterhalen. Deze groep mensen structureren hun gedachten voordat ze die uitspreken.

     

    Oranje 

    Oranje staat voor een warme, vriendelijke en toegewijde persoonlijkheid. Oranje types hebben oog voor wat ze voelen. Ze willen zorgen, houden van het contact met anderen en worden eerder gewaardeerd om wie ze zijn dan om wat ze doen. In hun verlangen naar waardering vinden ze het soms moeilijk om ‘nee’ te zeggen. Een oranje persoonlijkheid gaat conflicten uit de weg.

     

    Groen  

    Groen staat voor bedachtzaamheid, rust en gereserveerdheid. Groene types moeten even afstand kunnen nemen om de dingen te begrijpen. Ze zijn niet bang om zich af te zonderen, even de tijd te nemen om te herbronnen. Mensen met een groene persoonlijkheid zijn onafhankelijk, gereserveerd, afstandelijk, bedachtzaam en introspectief. Ze communiceren weinig met de anderen en besteden meer tijd aan nadenken dan aan handelen.

     

    Rood  

    Rood staat voor energie, ondernemingszin. Rode types houden van actie, ze moeten handelen om een probleem te begrijpen. Ze gaan geen uitdagingen uit de weg en houden meer van concrete actie dan van een lange uitleg. Mensen met een rode persoonlijkheid zijn ook kameleons: ze stemmen hun gedrag en handelen af op de anderen en op de mogelijkheden die zich aandienen.

     

    Het interessante aan dit model is de manier waarop het van nut kan zijn. U kunt voor uw team verschillende kleuren en profielen kiezen die waarschijnlijk goed bij elkaar passen en een sterke en constructieve groepsdynamiek creëren.

     

    Persoonlijkheidstypes op het werk

    Soms zijn er vier verschillende profielen, dan weer zes, tien of zelfs zestien. Maar het aantal is niet zo belangrijk. Wat telt, is dat u de mensen om u heen leert inschatten en met hen leert omgaan.

    Edenred heeft er vijf profielen uitgepikt die ons noodzakelijk lijken om rustig en doeltreffend te kunnen groeien.

     

    1- De werker

    Dit is de collega die doorwerkt zonder op zijn horloge te kijken. Hij haalt elke deadline en houdt to-dolijstjes bij, die hij bovendien in volgorde afwerkt. Als hij iets niet begrijpt, dan stelt hij vragen. De klus klaren, dat is zijn doel. Hij is een kostbare medewerker die met plezier samenwerkt met de anderen.

     

    2- De creatieveling

    De creatieveling kan zowel lang praten als zich even terugtrekken om alles te overzien. Dit profiel is echt interessant, want op uitspraken zoals “We hebben het altijd zo gedaan, waarom dan veranderen?” heeft hij het niet zo begrepen. Creatieve mensen deinzen er niet voor terug om een ‘stoorzender’ te zijn en een andere kijk te bieden op de manier van werken.

     

    3- De communicator

    Om een estafette in de atletiek tot een goed einde te brengen, heb je een estafettestokje nodig. Dat is onze communicator. Hij geeft de informatie door van de ene persoon of afdeling naar de andere. Hij communiceert zowel horizontaal als verticaal.

     

    4- De dirigent

    Deze collega coördineert alle talenten om een zo harmonieus mogelijke symfonie te componeren. Hij geeft de toon aan en zorgt ervoor dat iedereen het juiste ritme volgt.

     

    5- De ziener

    In een groep is er altijd wel iemand die ‘ziet’ welke richting we uit moeten. Dit is degene die als eerste met het idee komt en de anderen overtuigt van de weg die ze moeten inslaan. De Steve Jobs van de afdeling dus.

     

    Leer balanceren

    Met al die mogelijke profielen is het een kwestie van het juiste evenwicht te vinden. Dat is niet altijd even makkelijk. Sommige hr-medewerkers laten kandidaten al een persoonlijkheidstest invullen tijdens het sollicitatiegesprek, terwijl anderen dit pas na enkele maanden doen.  Het ideale moment bestaat niet, maar de volgende tips kunnen u misschien helpen.

    De eerste taak van de hr-medewerker is om zo snel mogelijk de krachten binnen het team te identificeren. Op die manier kan hij het team in evenwicht brengen wanneer dat nodig is. De tweede taak bestaat erin om de tekorten binnen de teams in kaart te brengen en om vervolgens die ‘tekorten’ aan te vullen. Een derde taak is ieders taken en profielen regelmatig herbekijken. We evolueren allemaal, dus onze profielen kunnen veranderen naarmate we ouder worden of meer ervaring krijgen.

Inspiratie

  • De grenzen van de tests

    Vergeet niet dat u de tests moet nemen voor wat ze zijn: een hulpmiddel. Ze zijn dus niet het einde van het wervingsproces, maar het begin van een gesprek tussen werkgever en werknemer.

    Bovendien heeft elke test zijn grenzen. Ten eerste kunnen bepaalde bewoordingen in de tests op verschillende manieren worden begrepen, afhankelijk van de persoon. Onbegrip ligt dan op de loer Ten tweede gebeurt het niet zelden dat kandidaten antwoorden geven op basis van wat ze denken dat ze moeten antwoorden, in plaats van wat ze zouden antwoorden als ze echt eerlijk waren. Ten slotte weerspiegelen de resultaten alleen de persoonlijkheid van de kandidaat op het moment dat hij of zij de test invult.

Wist je dat?

  • 500 miljoen

    ...dollar. Dat is naar schatting het bedrag dat in 2021 werd uitgegeven aan persoonlijkheidstests, aldus Harvard Business Review. Deze industrie groeit jaarlijks met een snelheid van 10% tot 15%.

    Dat is naar schatting het bedrag dat in 2021 werd uitgegeven aan persoonlijkheidstests, aldus Harvard Business Review. Deze industrie groeit jaarlijks met een snelheid van 10% tot 15%.