News
155

Onze tips om je medewerkers betrokken te houden

Ken je Maslow en zijn behoeftepiramide nog? Dat concept rangschikt de menselijke behoeften en benadrukt dat je die op de hogere niveaus, zoals waardering, alleen maar kunt vervullen als er eerst aan de basisbehoeften wordt voldaan. Veiligheid is er daar één van.

Ook op de werkvloer is dit perfect van toepassing, want werknemers voelen steeds meer een erg sterke behoefte aan volwaardige erkenning. Dat betekent dat ze willen werken in een veilige omgeving die bij hun waarden past, zodat ze helemaal kunnen openbloeien.

Samen zoeken we uit hoe jij als hr-verantwoordelijke of manager de betrokkenheid van je medewerkers kunt vergroten door zo goed mogelijk op hun behoeften in te spelen.

Veel leesplezier,

Laura van Edenred

Nieuwsbrieven

  • Concrete tips voor meer betrokken werknemers

    67% van de Belgische werkgevers krijgt te maken met de trend quiet quitting en slechts 17% van de werknemers zegt zich volledig in te zetten op het werk. Een gebrek aan zingeving, een gevoel van onbehagen, weinig zicht op nieuwe doelen ... Aan redenen alvast geen gebrek.

    Maar achter die cijfers schuilt een groot hr-probleem: werknemers hebben veel minder tot zelfs geen motivatie meer.

     

    Een nieuwe wereld

    Werknemers die zich niet betrokken voelen, een recent fenomeen is het niet. Maar voor bedrijven is het probleem de afgelopen decennia, en zeker sinds de jaren 2000, wel zichtbaarder en zorgwekkender geworden. In de jaren 2010 nam het gebrek aan motivatie alleen maar toe, met name door de opgevoerde productiviteit, stress door nieuwe technologieën en minder menselijk contact. Op dat moment zagen bedrijven ook voor het eerst het effect daarvan op hun productiviteit, personeelsverloop en klanttevredenheid.

    Een ander keerpunt bleek de coronapandemie, die een schokgolf veroorzaakte toen de werkomstandigheden veranderden en het engagement nog verder kelderde. We kwamen terecht in een nieuwe wereld waarin telewerken de norm werd en prioriteiten verschoven, waardoor heel wat werknemers voeling verloren met hun bedrijf. Dat fenomeen noemen experts ook wel ‘quiet quitting’. Door die trend gaan steeds meer Belgische en Europese werknemers op zoek naar een beter evenwicht tussen werk en privéleven, en zetten ze zich meer en meer af tegen een werkomgeving die ze als te strikt of te weinig lonend ervaren. De meest voorkomende redenen voor dit collectieve afhaken zijn te weinig erkenning, slechte communicatie, een gebrek aan professionele ontwikkeling, een te hoge werkdruk, slechte banden met collega’s, het gevoel buitengesloten te worden ...

     

    Waarom zijn betrokken werknemers zo belangrijk?

     

    Een gevoel van betrokkenheid is niet alleen om verschillende redenen cruciaal voor de prestaties van een bedrijf, maar ook voor het individuele welzijn van de werknemers. Dit zijn de belangrijkste voordelen van een sterk engagement:

    1/ Hogere productiviteit

    Betrokken werknemers zijn over het algemeen productiever, omdat ze gemotiveerd zijn om hun doelen te behalen en uit te blinken in hun werk. Ze leveren kwaliteit en vaak ook extra inspanningen die de algemene prestaties van het bedrijf alleen maar ten goede komen.

    Gelukkige werknemers zijn maar liefst dertien keer productiever dan anderen, volgens de Oxford Business School.

     
    2/ Minder personeelsverloop en ziekteverzuim

    In een boeiende omgeving neemt het personeelsverloop af, omdat werknemers zich meer gewaardeerd en tevreden voelen. Daardoor daalt ook het ziekteverzuim, want betrokken werknemers raken minder snel gedemotiveerd of uitgeput. Minder personeelsverloop is bovendien goed voor de financiën van een bedrijf, aangezien het zo kan besparen op wervings-, inwerk- en opleidingskosten.

    Bedrijven met een hoge betrokkenheidsscore pronken met 41% minder ziekteverzuim (OfficeVibe, 2021).

     
    3/ Grotere klanttevredenheid

    Betrokken werknemers hebben een rechtstreekse impact op de klanttevredenheid. Gelukkige en gemotiveerde werknemers bieden namelijk een betere klantenservice en zullen positiever omgaan met klanten. Dat helpt om klanten aan het bedrijf te binden en komt het imago van de onderneming ten goede.

    Bedrijven met gemotiveerde medewerkers hebben 20% meer terugkerende klanten (Gallup 2024).

     
    4/ Meer innovatie en creativiteit

    Betrokken werknemers staan vaak meer open voor innovatie en creativiteit. Ze brengen sneller nieuwe ideeën aan of zoeken oplossingen om processen te verbeteren, omdat ze zich betrokken voelen bij het succes van het bedrijf en willen dat het ook in de toekomst goed presteert.

     
    5/ Sterkere bedrijfscultuur

    Voor een sterke bedrijfscultuur heb je toegewijde werknemers nodig die de waarden en visie van het bedrijf uitdragen. Met zo’n cultuur trek je bovendien andere getalenteerde werknemers aan en creëer je een positieve werkomgeving waarin samenwerking centraal staat.

    Volgens Gallup (2024) is 70% van de betrokkenheid van werknemers toe te schrijven aan de manager. Dat bewijst nog maar eens hoe belangrijk hij of zij is.

     
    6/ Meer winst

    Bedrijven met betrokken werknemers zien hun rentabiliteit vaak de hoogte in gaan. Meer inzet leidt namelijk tot een hogere productiviteit, een betere servicekwaliteit en lagere kosten i.v.m. personeelsverloop, wat dan weer zorgt voor sterkere financiële resultaten.

    Teams met betrokken werknemers zijn 21% winstgevender dan andere teams, en presteren dus beter (Gallup 2024).

     
    7/ Meer veerkracht en flexibiliteit

    In een snel veranderende werkomgeving tonen betrokken werknemers meer veerkracht en flexibiliteit. Door hun band met het bedrijf kunnen ze zich snel aanpassen aan nieuwe uitdagingen en veranderingen zonder daarbij gedemotiveerd te raken.

     
    8/ Gelukkigere werknemers

    Betrokkenheid hangt ook samen met persoonlijk welzijn. Betrokken werknemers ervaren vaak een betere balans tussen werk en privé, minder stress en een grotere persoonlijke voldoening, en dat draagt allemaal bij aan hun mentale en fysieke gezondheid.

    Volgens een recente enquête van Edenred België vindt slechts 49% van de Belgische werknemers dat hun bedrijf voldoende doet om het welzijn op het werk in de hand te werken.

     
    9/ Aantrekkelijker voor talenten

    Een bedrijf met sterk betrokken werknemers is aantrekkelijker voor externe talenten. Kandidaten willen namelijk terechtkomen in een omgeving waarin ze zich volledig kunnen ontplooien, erkend worden en kunnen doorgroeien in een goede bedrijfscultuur. Het engagement van je werknemers is dus een grote troef om de beste profielen aan te trekken.

    Vóór ze bij een bedrijf aan de slag gaan, kijkt 32% van de talenten eerst naar de relevantie en betekenis van de taken die ze zullen moeten uitvoeren (OpinionWay, oktober 2022).

     

    Hoe werk je betrokkenheid in de hand?

    Dus hoe beginnen we daaraan? Volgens het recente, wereldwijde State of Engagement-onderzoek van softwarebedrijf Workday bij meer dan 3 miljoen werknemers van bedrijven met meer dan 1000 werknemers, onder meer in België, is het essentieel om duidelijke doelen te bepalen, een goede band met collega’s te onderhouden en de nodige steun te krijgen van het management. 

     

    Maar dat is zeker niet de enige manier om de betrokkenheid te vergroten.

     

    1/ Zin geven aan werk

    Werknemers voelen zich meer betrokken als ze het belang van hun rol begrijpen en inzien hoe hun werk bijdraagt aan de algemene doelstellingen van het bedrijf.

    Onze tip: communiceer duidelijk over de missie en waarden van het bedrijf en leg uit hoe iedere werknemer een positieve impact kan hebben.

     
    2/Autonomie en verantwoordelijkheid aanmoedigen

    Werknemers voelen zich meer betrokken als ze een zekere mate van autonomie krijgen om beslissingen te nemen en bepaalde aspecten van hun taken zelf te regelen.

    Onze tip: geef werknemers die graag een extra uitdaging willen leiderschapskansen of speciale projecten.

     
    3/Erkenning en beloning bieden

    Werknemers zijn meer betrokken als ze erkenning krijgen voor hun werk, ongeacht of dat nu formeel (bonussen, promoties) of informeel (felicitaties, aanmoedigingen) gebeurt. Bijna 60% van de door Edenred bevraagde werknemers zegt dat erkenning een grote invloed heeft op hun motivatie.

    Onze tip: zet een programma op poten waarmee je inspanningen en successen erkent, zoals e-cards, teamevenementen, geschenken of bonussen, of zelfs publieke erkenning tijdens vergaderingen ...

     
    4/Professionele ontwikkeling stimuleren

    Werknemers zijn meer geëngageerd als ze voortdurend opleidingen kunnen volgen om hun vaardigheden te verbeteren en doorgroeimogelijkheden krijgen.

    Onze tip: zet mentorprogramma’s op en organiseer trainingen om werknemers te helpen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

     
    5/Een goed evenwicht tussen werk en privé bevorderen

    Werknemers voelen zich meer betrokken als daar een flexibel beleid tegenover staat (denk maar aan telewerken of glijdende werkuren) en er dus een beter evenwicht tussen werk en privé is.

    Onze tip: moedig werknemers aan om regelmatig een pauze in te lassen en verlof te nemen om zo burn-outs te voorkomen en de motivatie hoog te houden.

     
    6/ Communicatie en betrokkenheid verbeteren

    Werknemers zetten zich meer in als ze worden betrokken bij het besluitvormingsproces en ze hun mening mogen geven tijdens vergaderingen of interne enquêtes. 63% van de werknemers die Edenred in 2024 bevroeg, zegt zich betrokken te voelen bij hun bedrijf, terwijl een op de vijf het tegenovergestelde verklaarde. Anderzijds is slechte communicatie op het werk voor maar liefst een op de vier werknemers een bron van stress of demotivatie. Desondanks heeft 70% van de bedrijven helemaal geen specifieke afdeling voor interne communicatie.

    Onze tip: stimuleer regelmatig transparante gesprekken tussen de teams en het management, zodat iedereen zich gehoord en begrepen voelt.

     
    7/ Een ondersteunende teamcultuur creëren

    Werknemers tonen zich meer betrokken als ze kunnen deelnemen aan teambuildings die de cohesie versterken en helpen de banden tussen collega’s aan te halen.

    Onze tip: zorg ervoor dat teams met elkaar samenwerken en kennis delen, zodat iedereen zich betrokken voelt.

     
    8/ De werkomstandigheden verbeteren

    Werknemers zijn meer betrokken als hun werkomgeving comfortabel en stimulerend is. Denk daarbij aan ergonomisch ingerichte werkplekken, moderne technologieën, aangename gemeenschappelijke ruimtes ... Toch zou slechts één op de vijf werknemers zijn of haar werkplek aanbevelen aan vrienden of familie.

    Onze tip: geef werknemers alle middelen die ze nodig hebben om hun taken efficiënt uit te voeren.

     
    9/ Duidelijke en meetbare doelstellingen bepalen

    Werknemers zetten zich meer in als ze duidelijke, welomschreven doelstellingen hebben waarop ze zich kunnen focussen en aan de hand waarvan ze hun vooruitgang kunnen beoordelen.

    Onze tip: vier de bereikte mijlpalen. Dat zorgt ook op lange termijn voor het nodige enthousiasme en engagement.

     
    10/ Luisteren naar en reageren op feedback

    Werknemers leggen meer engagement aan de dag als ze regelmatig feedback krijgen, zodat ze hun ideeën en bekommernissen kunnen uiten.

    Onze tip: laat zien dat ieders mening belangrijk is en tref concrete maatregelen op basis van de feedback die je krijgt.

     

    Doe meer dankzij Edenred Engagement

     

    Edenred vindt het heel belangrijk dat werknemers zich betrokken en gewaardeerd voelen. Daarom heeft het net Edenred Engagement gelanceerd,   een innovatief platform dat de betrokkenheid, de erkenning en het welzijn van werknemers binnen bedrijven helpt te bevorderen.

    Het platform bestaat uit vier modules die inzetten op de verschillende niveaus van de piramide van Maslow.

    • Voordelen: toegang tot een voordelenplatform met tal van kortingen
    • Welzijn: heel veel informatie in het teken van welzijn, inclusief gezonde recepten en talloze filmpjes (sport, ontspanning, meditatie, ademhaling, beter slapen ...)
    • Communicatie: een interactieve ruimte waar collega’s met elkaar kunnen communiceren en samenwerken, met als doel de interne communicatie te verbeteren
    • Erkenning: een plek waar collega’s elkaar kunnen feliciteren en hun waardering kunnen uiten voor elkaars successen, met meer loyale en gemotiveerde werknemers als resultaat

    Deze erg vernieuwende oplossing van Edenred helpt hr-besluitvormers om aan álle behoeften van hun werknemers te voldoen, hun inspanningen te centraliseren en ze op één compleet platform tot leven te brengen!

    Meer weten? Raadpleeg onze website !

Inspiratie

  • Zullen we het eens aan de werknemers zelf vragen?

    De beste manier om erachter te komen of werknemers zich al dan niet betrokken voelen, is door het hen gewoon te vragen.

    Met deze vragen peil je naar hun mening:

    1/ Ben je gelukkig op het werk?

    2/ Wat maakt je gelukkig of net ongelukkig?

    3/ Voel je je deel van het team?

    4/ Deel je de waarden van het bedrijf?

    5/ Voel je waardering voor je werk?

    6/ Ben je van plan om (minder dan 6 maanden/1 jaar/2 jaar/5 jaar) bij ons te blijven?

  • Verschillende soorten betrokkenheid

    Werknemers kunnen zich op verschillende manieren betrokken tonen.

    • Als eerste is er emotionele betrokkenheid. De werknemer heeft een emotionele band met het bedrijf. Hij of zij maakt deel uit van het bedrijf, maar het bedrijf is ook een deel van zijn of haar leven.
    • De tweede vorm is normatieve betrokkenheid. Dit type engagement is moreel en loyaal, en hierbij voelt een werknemer een plicht ten opzichte van het bedrijf.
    • Tot slot bestaat er zoiets als materiële betrokkenheid. De werknemer doet zijn of haar werk uit materiële of financiële noodzaak.

Wist je dat?

  • 10 070

    Zoveel kost een gebrek aan betrokkenheid per werknemer per jaar (in euro).

    Bron: Studie Mozart Consulting – juni 2024