Gen Z: de motor van de mvo-transformatie
Eén op de vijf jongeren is al van job veranderd om ecologische redenen. 54 % van de gen Z’ers dringt er bij hun werkgevers op aan om inspanningen te leveren voor het milieu (Deloitte 2024). Mvo is uitgegroeid tot een doorslaggevend criterium bij de keuze van een werkgever, en dat brengt ook voor de hr-afdeling uitdagingen met zich mee.
Wil je bedrijf gen Z aantrekken?
Zorg dan dat je hun taal spreekt. Niet noodzakelijk letterlijk, maar wel op de volgende vlakken.
Allereerst hecht gen Z veel waarde aan maatschappelijke en milieukwesties. Deze generatie, die is opgegroeid in een wereld waarin klimaatverandering, duurzaamheid, sociale gelijkheid en rechtvaardigheid boven aan de agenda staan, verwacht van bedrijven dat ze een standpunt innemen en hun verantwoordelijkheid opnemen. Gen Z is erg veeleisend als het gaat om transparantie en verantwoording.
Ten tweede moeten hun werk en de ondernemingen die ze steunen bij hun persoonlijke waarden passen. Bedrijven die ethisch handelen, zich inzetten voor duurzaamheid, de mensenrechten respecteren en diversiteit waarderen, vinden ze het interessantst. Wat gen Z vooral zoekt, is authenticiteit. Engagementen zijn mooi, maar jongeren zijn pas onder de indruk als ze tastbare bewijzen van die inspanningen zien.
Gen Z’ers willen voelen dat ze deel uitmaken van iets dat groter is dan alleen winst. Werken voor een onderneming met een positieve impact op de maatschappij en het milieu geeft hen een groter gevoel van voldoening, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. Deze generaties drukken niet alleen hun stempel op de wervingsstrategieën van bedrijven, maar ook op het consumentengedrag. Als millennials en gen Z een bedrijf onethisch of onverantwoordelijk vinden, schrikken ze er niet voor terug om het te boycotten. Ze kopen liever van bedrijven die zich duidelijk inspannen om duurzaam en ethisch te handelen.
Invloed op de bedrijfsstrategie
Het belang dat gen Z en millennials aan mvo hechten, heeft een directe invloed op de koers die bedrijven varen. Veel ondernemingen passen hun strategieën op het vlak van marketing, talentmanagement en duurzame ontwikkeling aan om aan de verwachtingen van deze doelgroepen te voldoen. Ze verkleinen bijvoorbeeld hun ecologische voetafdruk, promoten diversiteit en inclusiviteit, investeren in sociale initiatieven …
Dat alles gaat gepaard met een aantal uitdagingen. We sommen er vier op:
1/ Investeren in duurzame infrastructuur: Om aan de verwachtingen van gen Z te voldoen, moeten bedrijven vaak aanzienlijk investeren in duurzame infrastructuur. Dat wordt al snel een dure, complexe zaak. Gelukkig kun je het ook geleidelijk aanpakken: investeer bijvoorbeeld stap voor stap in groene technologie, of zoek op welke subsidies en partnerschappen je kunt aanspreken om je duurzame initiatieven te financieren.
2/ Toeleveringsketens grondig vernieuwen: Als je de toeleveringsketen onder de loep neemt, ontdek je vast een aantal punten die duurzamer kunnen. Helaas zijn er vaak ingrijpende aanpassingen nodig om die verduurzaming door te voeren, zoals overschakelen naar nieuwe leveranciers, duurzame aankooppraktijken hanteren en productieprocessen herzien.
3/ Werknemers opleiden en motiveren: Bedrijven die duurzaam willen werken, moeten op alle organisatieniveaus personeel in dienst nemen en opleiden over de nieuwe gang van zaken. Want als het personeel niet gemotiveerd (of zelfs niet voldoende op de hoogte) is, komen al die duurzaamheidsinspanningen niet van de grond. Daarom is het belangrijk dat duurzaamheid deel gaat uitmaken van de bedrijfscultuur zelf. Geef je personeelsleden bijvoorbeeld regelmatig de kans om opleidingen over duurzaamheid op de werkvloer te volgen en moedig hen aan om mee te doen met duurzame initiatieven.
De ‘groene’ wensen van gen Z
Herinner je je de ‘schoolstakingen voor het klimaat’ nog? De klimaatmarsen in 2018 waarin scholieren en studenten over de hele wereld meestapten, aangevoerd door Greta Thunberg? Dat is zes jaar geleden. De studenten die toen door de straten liepen, zijn intussen afgestudeerd en bevinden zich op de arbeidsmarkt. Als er een gebied is waarop gen Z écht voor verandering wil zorgen, is dat het milieu. Hun verwachtingen op dat vlak zijn dan ook niet min.
Gen Z’ers verwachten dat bedrijven transparant zijn over hun milieupraktijken. Ze willen weten waar de gebruikte grondstoffen vandaan komen, welke impact de productie heeft op het milieu, hoe de toeleveringsketen in elkaar zit en welke inspanningen bedrijven leveren om hun koolstofvoetafdruk te verkleinen. Openbare duurzaamheidsrapporten, milieucertificaten, gerecycleerde en hernieuwbare materialen en de afvalberg verkleinen zijn voor hen een absolute must.
Voor gen Z zijn woorden niet genoeg: ze willen daden zien. Jonge consumenten willen tastbaar bewijs dat bedrijven hun uiterste best doen om hun milieu-impact te verkleinen, bijvoorbeeld met doeltreffende recyclageprogramma’s en het gebruik van hernieuwbare energiebronnen.
De jongeren van gen Z nemen geen genoegen met oppervlakkige milieubeloften. Ze verwachten dat bedrijven duurzaamheid integreren in alles wat ze doen, van productie over distributie tot marketing en verkoop. En dat op lange termijn, niet met een tijdelijke actie hier en daar.
Gen Z is ook erg actief op social media zoals Instagram, TikTok en YouTube, en gebruikt die als platform om te praten over maatschappelijke en milieuproblemen. Social media zijn een ideaal podium om je mening te uiten en je actief achter een doel te scharen: jongvolwassenen delen er hun verhaal, houden levendige gesprekken en promoten doelen die hen aanspreken. Via die kanalen zijn gen Z’ers ook in staat om bliksemsnel grote groepen online te mobiliseren. Voor bedrijven kan dat een opportuniteit zijn, maar ook een uitdaging. Als een bedrijf als onethisch wordt beschouwd, kan het in een mum van tijd onder zware publieke druk komen te staan.
Samen richting verandering
Gen Z heeft een frisse, proactieve kijk op duurzaamheid op het werk en onderneemt concreet actie om daaraan te werken. Deze generatie is bijvoorbeeld het meest proactief in het promoten van een bedrijfscultuur die gericht is op duurzaamheid. Gen Z’ers aarzelen niet om hun collega’s mee op de kar te trekken en passen zelf elke dag manieren toe om milieubewust te werken en te leven.
Veel bedrijven zetten duurzaamheidscomités op om groene werkwijzes te promoten. Gen Z is vaak erg actief in die groepen, of staat zelfs aan de wieg ervan.
Om duurzame praktijken te promoten, gebruiken gen Z’ers technologie op innovatieve manieren. Ze ontwikkelen bijvoorbeeld digitale oplossingen of organiseren bewustmakingscampagnes via social media. Als het over technologische innovatie voor het milieu gaat, lopen zij voorop.
Die zin voor innovatie gebruikt gen Z ook om ondernemingen onder druk te zetten om meer te doen voor het milieu. Denk aan petities, enquêtes of samenwerkingen met ngo’s en lokale verenigingen.
Vele vormen van verandering
Greta kennen we allemaal, maar er zijn ook tal van andere jongeren die milieu- en duurzaamheidsacties op poten hebben gezet.
Gitanjali Rao kreeg bijvoorbeeld in 2020, toen ze vijftien jaar oud was, de titel ‘Kid of the Year’ van Time Magazine. Ze had technologie uitgevonden die lood in water detecteert.
Amika George is een Britse activiste die op zeventienjarige leeftijd #FreePeriods lanceerde. Met die campagne ijverde ze ervoor om menstruatieproducten gratis te maken voor meisjes in armoede in het Verenigd Koninkrijk. Dankzij #FreePeriods besloot de Britse regering in 2020 om gratis menstruatieproducten ter beschikking te stellen in alle scholen in Engeland.
Nog een bekende naam is Boyan Slat, de Nederlandse uitvinder en ondernemer die op z’n achttiende ‘The Ocean Cleanup’ oprichtte. Zijn organisatie ontwikkelt technologieën om plastic afval uit de oceanen te halen. Het systeem dat hij heeft uitgevonden, gebruikt drijvende barrières om afval in het water samen te brengen en af te voeren. Op die manier wil The Ocean Cleanup eerst en vooral de ‘Great Pacific Garbage Patch’ opruimen.
Tot slot is er Mikaila Ulmer, een jonge Amerikaanse onderneemster die toen ze amper negen jaar was ‘Me & the Bees Lemonade’ oprichtte. Haar bedrijf, dat limonade op basis van honing verkoopt, schenkt een deel van de winst aan organisaties die bijen beschermen.