Een moment om samen te vieren
In België zwaaien heel wat bedrijven het jaar feestelijk uit. Feestjes, uitjes, cadeautjes ... Aan ideeën alvast geen gebrek. Ook de werknemers zelf willen het gezellig maken. Maar een feestje organiseren ... Hoe begint u daaraan? Dat vertellen we u in deze nieuwsbrief.
Sommige mensen hebben een regelrechte hekel aan de eindejaarsperiode, omdat ze zich dan een beetje down voelen of de balans van het voorbije jaar moeten opmaken. Anderen staan er dan weer wat onverschillig tegenover. En dan zijn er nog de mensen die helemaal dol zijn op kerst en nieuwjaar en al in november plannen beginnen te maken, hun bureau versieren en de mond vol hebben van deze 'magische periode'. Vaak zijn zij ook de eersten die iets willen organiseren op kantoor. Dat blijkt trouwens ook een goed idee te zijn, want samen genieten van een bijzonder moment biedt tal van voordelen.
Maar waarom is dit zo belangrijk?
Na het lezen van deze vier redenen zult ook u helemaal mee zijn.
1) Er worden banden gesmeed.
Mensen komen niet elke dag bij elkaar om gewoon te praten en samen iets leuks te doen. Door elke kans hiervoor te benutten, krijgt onze aanwezigheid op het werk meer betekenis.
2) Een moment van dankbaarheid.
Voor het bedrijf is een kerstfeestje de ideale manier om de werknemers te bedanken voor hun inzet en harde werk, en voor alles wat ze het afgelopen jaar hebben bereikt.
3) Een waardevol gebaar.
Wie aan de eindejaarsfeesten denkt, denkt vaak ook aan cadeautjes. Bij de aankondiging van een feestje kunt u dus gerust een tipje van de sluier oplichten over het cadeau (daar komen we later nog op terug).
4) Een welgekomen pauze.
Tijdens de eindejaarsperiode moeten er soms nog belangrijke deadlines worden gehaald. Daar even niet mee bezig zijn, zal ongetwijfeld veel deugd doen. Zeker om even wat stress kwijt te raken.
Dit zijn trouwens lang niet alle redenen waarom een feestje een goed idee kan zijn. Zo kan het ook voor extra motivatie zorgen, of houden collega's er gewoon leuke herinneringen aan over.
Uitbesteden of niet?
In een bedrijf met 500 werknemers gaat het er helemaal anders aan toe dan in een bedrijf met 10 personeelsleden. Ook het budget zal dan navenant zijn. Wie het zich kan veroorloven, kan een beroep doen op een van de vele firma's die gespecialiseerd zijn in de organisatie van bedrijfsevenementen. Dat zijn dus professionals die u al het werk uit handen nemen. En afhankelijk van uw budget zijn de mogelijkheden legio. Een privéconcert van een beroemde zanger, een heerlijk etentje in een sterrenrestaurant, een teambuilding in het buitenland ... Alles kan en alles mag!
Maar ook al hebt u de nodige middelen, dan nog kan het best de moeite waard zijn om zelf de handen uit de mouwen te steken. Want door iedereen aan het werk te zetten, worden er banden gesmeed. Het dwingt iedereen ook om creatief uit de hoek te komen, en bovenal geeft het gevoel samen iets te hebben georganiseerd enorm veel voldoening.
Kiest u voor deze optie, dan is het cruciaal om één of meerdere mensen aan te duiden die verantwoordelijk zijn voor het evenement. En – uiteraard – om hen tijd te geven voor deze nieuwe taak.
Hoe bereidt u zo'n feestje voor?
Soms ontstaan er op het werk spontaan onderonsjes, zoals een afterworkparty of simpelweg een praatje bij de koffiemachine. Daarnaast zijn er nog de belangrijkere feestjes doorheen het jaar, bijvoorbeeld om een grote mijlpaal te vieren. Denk daarbij aan het jubileum van het bedrijf, een belangrijke aankondiging en natuurlijk de eindejaarsfeesten.
Wij vertellen u graag hoe u zich in een paar essentiële stappen kunt voorbereiden.
- De rondvraag
Steeds meer bedrijven raadplegen hun werknemers vóór ze een evenement organiseren. Ook voor een kerstfeestje kan dit interessant zijn. Gelet op alle verlofdagen en werkverplichtingen zou het zonde zijn om een activiteit of een datum voor te stellen waarvoor veel mensen zouden moeten passen. Maak daarom zeker een doodle aan waarbij u een paar data of ideeën voorstelt.
Meestal wordt aangeraden om het eindejaarsfeestje op donderdagavond te houden, zodat eventuele weekendplannen niet in het gedrang komen. Doe het ook minstens 15 dagen vóór Kerstmis.
- De uitnodigingen
Zodra de datum vastligt, is het tijd voor de uitnodigingen. Verstuur die ruim van tevoren en vermeld zeker alle mogelijke informatie (datum, tijdstip, locatie, dresscode ...).
- De bevestiging
Om verspilling of onaangename verrassingen te voorkomen, is het essentieel dat iedereen zijn aanwezigheid bevestigt.
- Het extraatje
Om te vermijden dat iemand zich over het hoofd gezien voelt, houdt u best rekening met de religieuze of filosofische overtuigingen en de dieetvoorkeuren van uw werknemers. Zorg er, ongeacht het evenement, dan ook voor dat iedereen zich betrokken voelt en dat de catering voldoende opties aanbiedt.
- Het extra extraatje 😉
Voor alle bedrijven is de veiligheid van hun werknemers een van de grootste prioriteiten. Aangezien veel mensen graag iets (of soms zelfs iets te veel) drinken, kunt u wellicht ook vervoer van en naar de feestlocatie voorzien. Denk bijvoorbeeld aan een pendelbus of carpoolen met vooraf aangestelde 'bobs'.
Enkele originele ideeën
Uit gewoonte of gewoon vanwege de eenvoud kiezen bedrijven vaak voor een etentje met de collega's. Daar is uiteraard niets mis mee, maar aan de hand van deze ideeën kunt u het misschien eens over een andere boeg gooien.
1) Een actie voor het goede doel
In de eindejaarsperiode willen we vaak betekenis geven aan wat we doen. En dat kan perfect door middel van concrete acties, zoals geld inzamelen voor een goed doel, geschenken uitdelen aan kinderen, of een dagje meedraaien bij een liefdadigheidsinstelling.
2) Secret Santa
Het idee achter een Secret Santa is heel simpel: alle werknemers trekken een lotje en kopen als 'Secret Santa' een cadeautje voor de werknemer op dat lotje. Over het algemeen wordt er wel een maximumbedrag afgesproken, zodat cadeautjes niet al te duur uitvallen.
3) Met het gezin
Een kerstfeestje is uiteraard de ideale gelegenheid om ook de kinderen en partners van de werknemers uit te nodigen. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien iets minder 'feestelijk', maar het helpt wel om de banden tussen werknemers aan te halen. Bij sommige bedrijven in de Verenigde Staten zijn zelfs huisdieren welkom!
4) Verkiezing van het mooiste bureau
Tijdens de feestdagen is het allemaal slingers, kerstbomen en uitbundige decoratie wat de klok slaat. Dus wat dacht u bijvoorbeeld van een verkiezing van het mooiste bureau? Zelfs in een open kantoor lukt dat perfect😉!
Een paar cadeau-ideetjes
Een feestje zonder cadeaus is maar niks. Maar wat voor geschenken kiest u?
Aan materiële cadeautjes uiteraard geen gebrek. Denk maar aan manden met etenswaren, goodiebags, een koptelefoon ... De laatste jaren zijn ook milieuvriendelijke pakjes bijzonder populair, zoals herbruikbare waterflessen, draagtassen, plantjes ...
Maar ook immateriële geschenken zijn een optie. Wat denkt u bijvoorbeeld van een bioscoop- of museumpas, of een cadeaubon van een bepaald merk (voor kleding, champagne ...)?
Het ultieme cadeau verhoogt natuurlijk ook de koopkracht van uw werknemers. In België kunt u perfect een eindejaarsbon van 40 euro cadeau geven. Denk dan bijvoorbeeld aan Ticket Compliments. Deze cadeaucheque is niet alleen bij duizenden winkels geldig, maar ook nog eens volledig vrijgesteld van sociale bijdragen en tot 100 % fiscaal aftrekbaar, al naargelang de gelegenheid.
Nu u al onze tips kent, kunnen we u alleen nog maar prettige eindejaarsfeesten toewensen! 🎄🎁