News
139

Coaching: wij houden ervan, en u?

Toen ik deze nieuwsbrief begon te schrijven, ontdekte ik tot mijn grote verbazing dat coaching ook op tegenkanting stuit. Want zelf heb er ik nog nooit aan getwijfeld dat coaches ons kunnen helpen om onze competenties verder te ontwikkelen. Benieuwd naar wat we hierover te zeggen hebben? Lees dan zeker deze nieuwsbrief. Zo kunt u weloverwogen keuzes maken en deze rol misschien (opnieuw) de aandacht geven die ze verdient.

Of u nu een kmo of een grote onderneming bent, duik samen met ons in deze spannende wereld.

Veel leesplezier,

Claudia

Nieuwsbrieven

  • Représente une équipe de collègues en train se voler pour acquérir de nouvelles compétences grâce à un coaching professionnel.

    Laten we het hebben over coaching, ervaringen delen en ... oplichting!

    “Iedereen heeft een coach nodig.” Met die woorden begon Bill Gates in 2013 in New York aan zijn inmiddels beroemde TED Talk. Volgens anderen zijn sommige coaches dan weer ‘oplichters’ ... Is uw nieuwsgierigheid geprikkeld?

    Hebt u altijd al een coachingsysteem in uw bedrijf willen opzetten, maar wist u nooit precies waar te beginnen? Hebt u altijd door de hoge kosten getwijfeld om meer informatie te verzamelen? Of was u misschien bang voor wat mensen zeggen over coaching in het algemeen? En is coaching nuttig in een kmo of net in een groter bedrijf?

    U bent uiteraard de enige die deze vragen kan beantwoorden. Maar gezien onze ervaring van de afgelopen vijftien jaar kunnen we u ondertussen wel de belangrijkste voor- en nadelen van professionele ondersteuning meegeven. Want ja, coaching kan heel wat troeven inhouden, zowel voor de organisatie als geheel als voor de mensen die er werken.

     

    De vijf voordelen van professionele coaching

     

    1/ Competenties ontwikkelen

    Dit is uiteraard waar het allemaal om draait! In het slechtste geval is coaching tijdverspilling, in het beste geval helpt het werknemers echt om hun professionele competenties te ontwikkelen en te verbeteren. Of het nu gaat om soft skills, zoals leiderschap, communicatie, stress-, tijd- of teammanagement ... of om hard skills, zoals leren werken met een nieuwe tool.

    2/ Prestaties verbeteren

    Eerst neemt de coach als het ware een foto van de beginsituatie van de werknemer. Daarna zal hij alle mogelijke obstakels identificeren. Gewapend met een nauwkeurig plan en goed afgelijnde doelstellingen zal de coach tot slot helpen om de individuele prestaties te verbeteren.

    3/ Opnieuw inzet en motivatie vinden

    Werknemers die dankzij een coach vooruitgang boeken, zijn achteraf veel gemotiveerder omdat ze de investering van het bedrijf waarderen.

    Opgelet: opvolging is wel erg belangrijk. Als de coach of het bedrijf regelmatige feedback of follow-ups aanbiedt in welke vorm dan ook, moet de werknemer hier uiteraard op ingaan.

    4/ Leiderschap en management bevorderen

    Waar coaching het meest aan bijdraagt, zijn de algemene managementvaardigheden die een werknemer ontwikkelt, soms zelfs buiten het eigenlijke onderwerp van de sessies om. De tijd nemen om met een professionele coach te praten is namelijk heel inspirerend, vooral op het vlak van tijd-, stress- of teammanagement. Wanneer een bedrijf een coachingbeleid opzet, zijn het vaak de managers en de ‘veelbelovende talenten’ die er het eerst van profiteren. Het doel is dan ook om hen de nodige leiderschaps- en managementcompetenties aan te leren.

    5/ Verandering in goede banen leiden

    Coaching moet werknemers ook helpen om te wennen aan hun nieuwe rol. Of ze nu een horizontale (verandering van expertisedomein) dan wel verticale (nieuwe verantwoordelijkheden) switch maken, dankzij de juiste ondersteuning kunnen ze zich beter voorbereiden op hun nieuwe uitdagingen.

     

    “Positieve psychologie is onzin”

     

    Ons welzijn en onze ziel vertrouwen we toe aan eender wie, maar met ons lichaam zouden we dat nooit doen. We zouden ons nooit laten opereren door iemand die er een opleiding van amper anderhalf jaar heeft op zitten. Wel begrijp ik hoeveel makkelijker het is om naar een coach te stappen dan bij een psycholoog aan te kloppen.”

    Dat zijn de niet mis te verstane woorden van doctor in de filosofie en conferencière Julia de Funès. In haar bestseller ‘Le développement (im)personnel, le succès d'une imposture’ geeft ze haar kijk op de toestroom van coaches in persoonlijke ontwikkeling. Ook hekelt ze de oplichterspraktijken achter zogenaamde positieve pyschologie.

    Deze vijf punten halen critici van bedrijfscoaches vaak aan:

    1/ Hoge kostprijs

    Sommigen hebben kritiek op het torenhoge prijskaartje van interne businesscoaching. Bedrijven investeren soms namelijk gigantische bedragen in coachingprogramma’s zonder zeker te weten dat die ook zullen renderen.

    2/ Gebrek aan empirisch bewijs

    Vanuit objectief oogpunt is dit waarschijnlijk de meest interessante kritiek. Sommige critici hameren namelijk op het gebrek aan empirische studies die ontegensprekelijk aantonen dat businesscoaching werkt op lange termijn.

    3/ Gebrek aan reglementering

    Er bestaan niet meteen strenge regels voor bedrijfscoaches. De kwaliteit ervan kan dus sterk verschillen. Bovendien worden diploma’s niet altijd erkend en duren sommige opleidingen maar heel kort. Iedereen kan zichzelf ook op de een of andere manier ‘coach’ noemen. Het is dan ook geen beschermd beroep.

    4/ Risico op afhankelijkheid

    Door voor alles en nog wat een coach onder de arm te nemen, worden managers of werknemers afhankelijk van hun coach. Dat vrezen sommige criticasters. Werknemers verliezen dan hun autonomie in plaats van de nodige competenties te ontwikkelen om met bepaalde problemen om te gaan. Tegenstanders zien dit als een ‘gemakkelijke uitweg’.

    5/ Het individu centraal

    Een laatste punt van kritiek dat veel bijval krijgt, is dat coaching zich te veel richt op individuele ontwikkeling in plaats van op de collectieve behoeften van een bedrijf. Dat kan ervoor zorgen dat werknemers zich meer op hun eigen groei gaan focussen dan op samenwerking en gezamenlijke doelstellingen.

     

    Ik voel de verontwaardiging al komen, maar laten we door deze kritiek vooral niet vergeten dat het van essentieel belang is om coaching onder te brengen in een groter programma onder toezicht van de hr-afdeling. Ook moeten we altijd kritisch blijven kijken naar de diensten waarop we een beroep doen.

    Heel wat bedrijven hebben in het kader van hun talentontwikkelingsstrategie al voor coaching gekozen, en met veel succes. Eén daarvan is Edenred.

     

    Een alternatief: intercollegiale coaching

     

    Bij ‘peer to peer coaching’ gaat het erom dat collega’s als deel van hun leerproces ervaringen delen. Een collega wordt dus een coach.

    Voor zo’n directe samenwerking is geen centrale autoriteit of tussenpersoon nodig, zoals dat wel het geval is bij een coach. Mensen leren dus van elkaar en wisselen kennis en ervaringen uit.

    Dat kan formele vormen aannemen, zoals een mentorsessie met collega’s, of heel informeel gebeuren. Denk maar aan spontane interacties en uitwisselingen tussen collega’s of leerlingen. Deze aanpak kan dan ook een perfect alternatief zijn voor of een aanvulling vormen op gewone coaching.

    Zo voerden we bij Edenred de ‘Lunch & Learn’-sessies in, waarbij een collega uitleg geeft over een project, een concept, de taken van een team ...

    Iedereen is vrij om zich in te schrijven, en dit verloopt echt goed!

    Andere bedrijven wijzen iedere nieuwe werknemer dan weer meteen een coach toe. Het gaat dan om een collega van een andere afdeling die de medewerker begeleidt in zijn/haar loopbaanontwikkeling en de beoordeling van zijn/haar rol.

    Gemakkelijk te integreren en extreem interessant

    • Eerst en vooral omdat onze medewerkers de ultieme bron van ervaring en kennis over ons bedrijf en onze projecten zijn.
    • Daarnaast vormen gesprekken tussen collega’s, de uitwisseling van ideeën en de overdracht van praktische ervaring een dynamischere vorm om kennis door te geven dan eender welke formele methode.
    • Nog een voordeel is dat mensen vaak leren door anderen te imiteren en inspiratie bij hen op te doen, vooral wanneer het gaat om succesvolle rolmodellen in hun vakgebied.
    • Ook de moeite waard: uiteenlopende perspectieven en competenties binnen een team kunnen leiden tot completere en creatievere oplossingen. Door uitwisseling en interactie ontstaan namelijk continu nieuwe ideeën.
    • In tegenstelling tot traditionele coaching zal ‘peer to peer coaching’ er tot slot voor zorgen dat werknemers banden smeden met hun collega’s. Dat versterkt de groepsgeest en creëert een werkomgeving waarin samenwerking centraal staat. Als dat geen goed argument is!

     

    De rol van de hr-afdeling

     

    Hr speelt absoluut een cruciale rol in dit hele coachingverhaal. Want het zijn net deze mensen die de coaches en de coachees zullen bijstaan. Ten eerste kan de hr-afdeling bepaalde initiatieven en processen invoeren om de competenties van de werknemers te identificeren, te ontwikkelen en te beheren.

    1/ Competenties analyseren

    Breng de huidige competenties van de werknemers in kaart, identificeer mogelijke lacunes en bepaal welke competenties nodig zijn om de doelstellingen van de organisatie te behalen.

    2/ Ontwikkelingsplannen opstellen

    Stel vervolgens samen met de werknemers individuele ontwikkelingsplannen op. Die plannen verduidelijken welke competenties aan versterking toe zijn, welke opleidingen iemand moet volgen en welke ontwikkelingsmogelijkheden er allemaal zijn.

    3/ Opleiding en ontwikkeling stimuleren

    Het vanzelfsprekende gevolg: zet opleidings- en ontwikkelingsprogramma’s op poten om werknemers te helpen de nodige competenties te verwerven. Het kan gaan om interne trainingen, externe cursussen, webinars of – natuurlijk – de juiste coaches aanstellen.

    4/ Prestaties evalueren

    Prestatiebeoordelingen aan het einde van de coachingsessies maken deel uit van de hr-ondersteuning.

    5/ Blijven opvolgen

    Tot slot voert u controlesystemen in om na te gaan in welke mate iemand nieuwe competenties onder de knie heeft gekregen tijdens de coachingsessies. Op die manier zijn de ontwikkelingsinspanningen altijd afgestemd op de doelstellingen van het bedrijf en zal al dit werk niet voor niets zijn geweest.

     

    Tot slot willen we benadrukken dat communiceren over al die initiatieven enorm belangrijk is. Binnen én buiten uw bedrijf. Door te laten zien dat de ontwikkeling van competenties u nauw aan het hart ligt, wordt uw bedrijf alleen maar aantrekkelijker voor buitenstaanders en gaan het engagement en de loyaliteit van uw werknemers er vanzelf op vooruit.

Inspiratie

  • Photo de Fabien Galthié, entraîneur du XV de France, qui explique comment coacher une équipe professionnelle comme une équipe de sport

    Uw team coachen zoals het nationale rugbyteam van Frankrijk

    Tijdens een interview met Radio France (ook beschikbaar als podcast in het Frans) deelt Fabien Galthié, de coach van het Franse nationale rugbyteam, drie zaken die hem hebben geholpen om het vuur in zijn team aan te wakkeren: “samenbrengen, verenigen, delen”.

    Wat maakt een goed team? En komt een goed team altijd als winnaar uit de bus? Afgelopen september, aan de vooravond van het WK rugby, vertelde de Franse coach tijdens een interview (in het Frans) hoe je een hecht team uitbouwt (klik hier). Farvest trok aan de hand daarvan een interessante parallel met de bedrijfswereld (in het Frans). Die vindt u hier.

  • De 3 petten van de manager: leider, coach & manager

    Vroeger stond de manager in voor de praktische aspecten van een taak. Die manager bestaat niet meer sinds de jaren 2010. Vandaag is een manager veel meer dan dat. Naast aanspreekpunt is hij of zij ook een coach en leider voor de medewerkers.

    Aan de ene kant moet een manager dus een schakel zijn. Hij of zij waakt over het welzijn van iedereen en past de taken aan ieders competenties aan. Een manager moet zijn of haar mensen aanmoedigen, helpen, een duwtje in de rug geven.

    Anderzijds neemt een manager ook de beslissingen. Hij of zij hakt knopen door, bepaalt een strategie voor het team en definieert wat er van iedereen wordt verwacht.

    De manager heeft dus een drievoudige rol. Daarnaast moet hij of zij ook meelevend zijn, het goede voorbeeld tonen én doelstellingen halen.

    Lees het volledige artikel in onze OpenSpace 123-nieuwsbrief.

  • Over welk budget hebben we het?

    Hoeveel kosten coaches precies? Dat weten veel mensen niet. Sommige coaches hanteren forfaitprijzen, maar velen onder hen werken met een uurtarief. En die tarieven liggen wel min of meer vast. Ontdek ze op onze blog.

    Voor interne coaching tijdens individuele sessies schommelen de prijzen tussen 70 en 100 euro per uur. Uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk, afhankelijk van welke functies de coaching nodig hebben, de doelen die moeten worden bereikt en de reputatie van de coach zelf.

    70 tot 100 euro, dat is iets meer dan u betaalt voor een sportcoach (55-70 euro) of een schoolcoach (45-60 euro), en ongeveer even veel als voor een relatietherapeut.

    Wist u trouwens dat de best betaalde coach ter wereld in de sport aan de slag is? Het gaat om Diego Simeone, de trainer van voetbalclub Atlético Madrid. Hij verdient maar liefst 2,92 miljoen euro ... per maand.

  • Hebt u al gehoord van LEGO-coaching?

    Beter presteren op het werk dankzij LEGO-blokjes: dat is het principe achter het LEGOSeriousPlay-concept dat het Deense bedrijf heeft uitgewerkt.

    Het gaat om workshops waarin volwassenen onder leiding van een coach tot dialoog en nadenken worden aangemoedigd. Ook probleemoplossende competenties aanleren en de eigen verbeeldingskracht benutten staan op het programma, net als kritisch leren te denken. Workshops waarbij mensen weer een beetje kind worden. Net zoals met de beroemde blokjes 😉.

    Meer info: https://www.lego.com/en-be/themes/serious-play

  • Reverse mentoring

    ‘Reverse mentoring’, ook wel ‘omgekeerd mentorschap’ genoemd, maakt komaf met de traditionele hiërarchie van mentor en ‘leerling’.

    In plaats van een oudere werknemer die een jongere, minder ervaren collega onder zijn vleugels neemt, gaat het er bij ‘reverse mentoring’ om dat die oudere werknemer de leerling wordt en iets opsteekt van de ervaring van zijn jongere collega. Het is dan ook vooral de bedoeling dat managers en kaderleden op die manier contact houden met hun organisaties en de buitenwereld. Maar beide partijen hebben erbij te winnen, want ook de ‘junior’ medewerkers krijgen meer begrip voor en worden gehoord door hun meer ervaren collega’s.

    Bron

Wist je dat?

  • +50%

    professionele coaches wereldwijd tussen 2019 en 2022, volgens de International Coach Federation (ICF).