News
138

Antistressgids voor managers

Laat we dit jaar één goed voornemen maken: ons minder zorgen maken. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Geen paniek. In deze editie van februari geven we u enkele eenvoudige tips om meer rust in het hoofd te brengen én zorg te dragen voor uw mentale gezondheid. Aangezien u hoogstwaarschijnlijk een hr- of managementfunctie heeft, spelen we u graag ook enkele ideetjes toe om goed voor uw medewerkers te zorgen.

In 2024 binden we samen de strijd aan tegen stress. Op naar een rustig en productief jaar!

Veel leesplezier,

Claudia

Nieuwsbrieven

  • Don’t worry, be happy.

    15% van de werknemers voelt zich naar eigen zeggen vaak of altijd emotioneel uitgeput door hun werk. Bijna 30% staat vaak of voortdurend onder stress. U behoort misschien ook tot die groep? Of uw medewerkers? Volg de gids voor een rustig 2024 op kantoor!

    Stress is “een toestand van ongerustheid of mentale spanning veroorzaakt door een moeilijke situatie”, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). 

    Doorgaans onderscheiden we twee vormen van stress:

    1. Acute stress ontstaat in specifieke situaties waarover we weinig controle lijken te hebben. Dat kan in ons voordeel spelen, want hierdoor moeten we onszelf kortstondig overstijgen, ons aanpassen, evolueren ... Een presentatie geven voor iedereen op het werk, kan leiden tot acute stress.
    2. Chronische stress ontstaat wanneer we herhaaldelijk of continu blootgesteld worden aan situaties die een grote mentale spanning met zich meebrengen. Deze vorm van stress heeft geen enkel voordeel, want ons lichaam is niet gewapend tegen zo’n continue spanning. Chronische stress kan ons uitputten, in het beste geval.

     

    5 tips om stress bij uw medewerkers te beperken

     

    1 – Luisterend oor

    Het allereerste wat u moet doen als u stress in het bedrijf vaststelt, is de mensen in kwestie hun verhaal laten doen. Luisteren betekent meer dan gewoon zwijgen wanneer de ander praat, maar die info ook echt opnemen en er samen mee aan de slag gaan.

     

    2 – Dialoog

    Naast luisteren is ook informatie uitwisselen of gewoon een moment delen onder collega’s (of tussen de directie en de medewerkers) onmisbaar. Werkgerelateerde stress is vaak deels te wijten aan een gebrek aan erkenning of een gevoel van alleen en/of onbegrepen te zijn. Door met elkaar in dialoog te gaan, blijkt dat gevoel echter vaak ongegrond.

     

    3 – Dankbaarheid

    Veeleisend zijn op professioneel vlak vormt op zich geen probleem. Maar vergeet niet om waardering te tonen voor een sterke prestatie of inzet van een collega. Een klein woordje als ‘dankjewel’ of ‘proficiat met je werk’ doet altijd deugd, vermindert stress en mondt ongetwijfeld uit in nog meer motivatie.

     

    4 – Duidelijke instructies

    Duidelijke instructies (wat wordt er verwacht, wanneer, hoe, wie is verantwoordelijk voor het project) zijn een goede manier om eventuele angst bij uw collega’s op een natuurlijke manier te voorkomen.

     

    5 – Enkele ideeën als u nog een stapje verder wilt gaan😊

    • Maak ruimte voor echte pauzes op het werk.
    • Geef uw medewerkers de kans om ‘s middags van een gezonde en evenwichtige maaltijd te genieten, bijvoorbeeld door hen maaltijdcheques aan te bieden.
    • Met de cheques Edenred Sport & Cultuur kunt u hen motiveren om deel te nemen aan culturele en sportactiviteiten!
    • Bied hen massagesessies aan ... op het werk.
    • Stel een interne hr-verantwoordelijke voor stressbeheer aan.

     

    De nadelen van stress

     

    “Ik ben een deel van mijn haar verloren sinds ik in de politiek zit”, vertelt een federaal parlementslid ons. “Ik weet dat het door de stress komt, want tijdens de zomervakantie valt mijn haar niet meer uit. Het begint zelfs terug te groeien. Echt indrukwekkend. En ik verzin het niet, want mijn arts heeft dat zelf vastgesteld.”

    Gelukkig zijn niet alle rechtstreekse gevolgen van stress zo ingrijpend en opvallend.

    Bepaalde effecten kent iedereen, zoals buikklachten (helse krampen door de stress), een trillende stem of beven.  Algemene angst en een hoge bloeddruk komen ook vaak voor.

    Maar wat minder bekend is, is dat stress ook aan de basis kan liggen van ernstigere neurologische problemen. Uit heel wat studies blijkt namelijk: hoe meer stresshormonen in het lichaam, hoe slechter het geheugen. Dat maakt het moeilijker om iets nieuws te leren en bepaalde informatie te onthouden.

     

    Hoe herkent u stress bij een medewerker? En wat kunt u doen?

     

    Niet iedereen is even stressbestendig en bepaalde signalen kunnen op een probleem wijzen:

    • Vermoeidheid

    Wallen onder de ogen, iedereen heeft er vroeg of laat wel eens last van. Na een slechte nacht bijvoorbeeld. Maar als iemand voortdurend vermoeid is, kan dat op een dieper probleem wijzen. Een eerste waarschuwingssignaal, zeg maar.

    • Fouten

    Stress leidt tot allerlei fouten. In bepaalde beroepen, bijvoorbeeld bij artsen, kan dat bijzonder ernstig en problematisch zijn.

    • Afwezigheid

    Als een medewerker zich steeds vaker afwezig meldt, is er misschien meer aan de hand. Het kan dat uw collega liever thuis blijft dan ‘met een knoop in de maag’ naar het werk te komen.

    • Complexe relatie met collega

    Een medewerker die overreageert of meteen agressief wordt, moet u misschien iets nauwer opvolgen.

    • Verslavingen

    Overmatig gebruik van tabak, alcohol of drugs moet uiteraard meteen een belletje doen rinkelen.

     

    Hoe blijft u zelf stress de baas?

     

    Stress is vaak besmettelijk. Probeer dat dus als manager niet over te brengen op uw teams!

    4 tips om makkelijker de kalmte te bewaren:

    1 – Delegeren

    We zijn allemaal mensen, geen superhelden. Alles voortdurend zelf doen, dat gaat niet. Daarom moeten we bepaalde taken leren delegeren als we een burn-out willen voorkomen.

    2 – Verandering van spijs doet eten

    Soms is het goed om verschillende dossiers en taken af te wisselen. Zo kunt u even afstand nemen en het daarna met een frisse blik weer opnemen.

    3 – Alles even loslaten

    Medewerkers hebben het recht om niet bereikbaar te zijn, maar dat geldt voor iedereen. Ook voor de manager. Fomo (‘fear of missing out’) betekent dat iemand schrik heeft om iets te missen, en daarom constant verbonden is. Hoog tijd om daarmee te stoppen.

    4 – Het leven is meer dan werken alleen

    GenZ heeft dat goed begrepen, maar voor de andere generaties blijft dat een moeilijke oefening. Het leven is meer dan werken alleen. Uw job bepaalt niet wie u bent. Maak dus tijd voor familie en vrienden.

     

    Hieronder nog meer tips om stress tegen te gaan:

    • Meer slapen!

    Dat lijkt vanzelfsprekend, maar toch zijn er nog veel mensen die trots zijn op hun korte nachten en werkdagen van 18 uur.

    • Bewegen

    Lichaam en geest hangen nauw samen. Wie zichzelf lichamelijk uitdaagt, krijgt er gratis de juiste mindset bij. 

    • Mediteren

    Meditatie levert u heel wat voordelen op, zoals totale rust in het hoofd en afstand van alles wat speelt.

    • (Glim)lachen

    (Glim)lachen is niet alleen goed voor uw gezichtsspieren. Want als u lacht, komen er endorfines vrij, net als bij een fysieke activiteit. En dat vermindert angst.

    In 2024 mag u dus moppen tappen, ook als u ergens helemaal alleen bent. 😉

Inspiratie

  • Stress tijdens het sollicitatiegesprek verminderen

    We krijgen soms te maken met kandidaten die door de stress volledig van de kaart zijn.

    Als hr-medewerker kunt u hen helpen om hun emoties opnieuw de baas te zijn:

    1/ Zeg niet meteen dat het gesprek ‘wel goed zal verlopen’, maar start informeel met een anekdote of leuk verhaal.

    2/ Stel de kandidaat gerust: iedereen heeft wel wat stress. Ook de andere kandidaten, dat is niet meer dan normaal. En u bent zelf ook wel eens gestresseerd.

    3/ Geef de kandidaat wat tijd om te kalmeren, een glas water te drinken of buiten een frisse neus te halen.

     

Wist je dat?

  • 8

    8 op de 10 Belgische werknemers vinden hun mentale gezondheid en een goede balans tussen werk en privé belangrijker dan een succesvolle carrière.

     

    Bron : Studie Talent Trends, die het rekruteringsbureau  Michael Page onder bijna 70.000 werknemers heeft uitgevoerd.