News
56

Terug naar het werk, enkele tips

Terwijl België nog volop strijdt tegen de Covid-19-pandemie zal de terugkeer naar een ‘normaler’ leven zich in de maand mei stilaan opwerpen. De quarantaineperiode, het gebrek aan sociaal contact en het tekort of teveel aan werk zullen bij ons allemaal sporen hebben nagelaten. In die context belicht deze nieuwsbrief enkele oplossingen en methodes die de moeite waard zijn om te bekijken. Voor een veilige terugkeer met kans op slagen!

Veel leesplezier.

Nieuwsbrieven

  • Ondersteuning bij de terugkeer naar het werk, 6 tips van een pro

    D+4 Sinds de lancering van fase A1 van de lockdown. Sinds 4 mei worden alle B2B-activiteiten terug toegelaten onder strikte voorwaarden. Sommige bedrijven hebben daarom reeds een terugkeer naar het werk opgestart, terwijl anderen nog vasthouden aan telewerk de komende weken. De terugkeer naar het werk gaat gepaard met een aantal vragen waarop een antwoord moet worden geformuleerd. Hoe ga je om met angst? Hoe vind je je draai terug? Wat met het verderzetten van een aantal ‘nieuwe’ gewoontes? Deze nieuwsbrief reikt je de eerste antwoorden aan op deze vragen.

    Vandaag, zeven weken na het ingaan van de eerste quarantainemaatregelen, beginnen we stilaan na te denken over het vervolg en een ‘min of meer normale’ terugkeer naar het werk.
    We schrijven duidelijk ‘min of meer normaal’ want het is uiteraard onmogelijk te weten wat er ons in werkelijkheid te wachten staat. Eén ding is zeker: we zullen onze activiteiten niet hervatten waar we ze midden maart hebben afgebouwd. Maar het is ineens ook een gelegenheid om na te denken over ons werk, onze relatie hiermee, en onze relatie met anderen.
    3 stappen vooruit, 3 stappen achteruit, 3 stappen naar de ene kant, en 3 stappen naar de andere.

    We hadden een virtuele ontmoeting met Muriel Steegen, algemeen directeur van Pangloss en gespecialiseerd in ondersteuning van professionele transities. Zij geeft 6 tips voor een geleidelijke terugkeer naar het werk.

     

    1. Verwacht je aan verandering binnen het team

    Iedereen heeft de zaken beleefd binnen zijn persoonlijk spectrum. Het is wel zeker dat iedereen dit anders heeft beleefd. Ieders perceptie is anders. Sommigen hebben veel meer gewerkt, anderen minder. Sommigen werden persoonlijk geraakt door deze ziekte, anderen helemaal niet.

    Het risico bestaat dat er onbegrip is tussen collega’s. Sommigen zullen gemotiveerder dan ooit terugkeren terwijl anderen, die meer last ondervonden, hier anders tegenover zullen staan.
    Nog anderen voelen zich misschien wat verlamd. Er bestaat niet één goede manier om hiermee om te gaan, maar meerdere. Het is belangrijk te luisteren naar elkaar zonder te veroordelen. Managers moeten dit stimuleren.

    Volgens mij bestaan er vandaag drie soorten bedrijven:  degene die begrepen hebben dat het werken er in de toekomst anders zal uitzien, die klaar zijn om hier verder over na te denken, en dit verder implementeren. Er zijn ook bedrijven die schrik kregen en zich gaan focussen op besparingen, en tot slot diegenen die er niets uit geleerd hebben en die riskeren hier op korte termijn de gevolgen van te dragen.

     

    2. Luister naar elkaar

    Met z’n allen naar elkaar luisteren is wat belangrijk is bij het hervatten van onze activiteiten. Algemeen genomen is het bij een crisis zo dat slechts een deel van de groep zich betrokken voelt.
    De schaal van deze crisis heeft echter iedereen tegelijk geïmpacteerd, en dit op wereldschaal. Het is dus nodig om iedereen de ruimte te geven om zich uit te drukken, en zijn of haar ervaringen te delen wanneer men daar nood aan heeft. Dit kan tijdens een koffiepauze, tijdens de lunch, of zelfs tijdens een teamvergadering als de gelegenheid zich stelt. Bied een luisterend oor, of je nu medewerker of manager bent, we zijn allemaal mensen.

    Daarnaast is het ook belangrijk om binnen het professionele kader naar elkaar te luisteren: luister naar je collega zijn of haar zorgen en ideeën. Naar iemand luisteren betekent je proberen te verplaatsen in iemands leefwereld. Dat betekent niet dat je zomaar alles moet aanvaarden, het is vooral belangrijk om onze eigen visie niet te projecteren op die van een ander. Iedereen heeft het recht zichzelf te zijn.

     

    3. Stel gerust en communiceer duidelijk

    We moeten allemaal aanvaarden dat er nu risico’s zijn die er twee maanden geleden niet waren.
    Ik heb er twee belangrijke geïdentificeerd: op fysiek vlak, ziek worden is een reëel risico. Daarnaast ook op economisch vlak. Vele sectoren zijn zwaar getroffen. Het is dan ook normaal dat werknemers zich vragen stellen over de leefbaarheid van de sector waarbinnen ze actief zijn. Het is dan ook zeer belangrijk om hen gerust te stellen, om zo te vermijden dat ze vervallen in angst. Hen geruststellen in het feit dat de zaken er misschien wat anders gaan uitzien, maar dat alles uiteindelijk toch goedkomt.

    Blijf rationeel en objectief door zo min mogelijk te projecteren en te interpreteren. Als uw bedrijf zwaar geïmpacteerd is door het wegvallen van inkomsten heeft het geen zin om dit te ontkennen of te veinzen dat er niets is gebeurd.

    In een nooit geziene crisis als deze is het heel belangrijk dat managers ervoor zorgen dat werknemers hun eigen verhaal gaan opbouwen. Het geven van feiten en deze binnen de juiste context plaatsen is hierbij primordiaal om alle twijfels weg te nemen. Leg uit waar je staat als bedrijf vandaag, en wat de toekomst brengt.

     

    4. Voer terug zekerheden in

    Eén van de grootste uitdagingen waar werkgevers voor staan is het herstellen van zekerheden. Het kader waarin veel werknemers functioneerden werd plots verbrijzeld. Voorheen hadden we weekends, maandagen, pauzes, files, gesprekken aan de koffiemachine… Midden maart verdween dit plots allemaal. Velen bleven thuis en werkten van thuis uit of wachtten tot de storm voorbij was. Andere gewoontes werden ingeburgerd. We hoeven ons niet meer te scheren, op te maken of te verplaatsen… De rol van de werkgever bestaat er dus in om opnieuw een kader te scheppen, om de operationele terugkeer uit te tekenen. We moeten zo snel mogelijk een ideale werkomgeving creëren, zelfs anders dan die voor de Covid-19-crisis.

     

    5. Sta open voor verandering

    Werknemers kijken vandaag de dag door een andere bril naar hun werk. Sommigen hebben genoten van deze tijd om even stil te staan bij hun loopbaan en wat essentieel is, en om het professioneel over een andere boeg te gooien. Anderen voelden de wens om anders te gaan werken of met een betere work-life balance. Hiervoor zullen ze mechanismen hebben ontwikkeld om hun inspanningen te rationaliseren en niet langer van vergadering naar vergadering te hoppen. En weer anderen zijn er nog niet klaar voor om het telewerk volledig op te geven. Dit is een geweldige opportuniteit voor werkgevers die deze kans moeten grijpen om te luisteren naar de wensen en voorstellen van hun teams, om je manier van samenwerken opnieuw uit te vinden.

    Ten slotte denk ik dat er waarschijnlijk minder ongelukkige mensen op het werk zullen rondlopen, want ze zullen zich deze crisis herinneren als een wake-up call en het belang ervaren van een job te hebben, omringd te zijn door collega’s, van ideeën te kunnen wisselen, zingeving te hebben in je dagelijks leven. We hebben nood aan sociaal contact. Ik denk dat er meer levensvreugde zal zijn op het werk omdat we allemaal geconfronteerd werden met de essentie.

     

    6. Wees tolerant voor jezelf

    Hoe begeleid je medewerkers op dit eigenste moment? Ik zal heel eerlijk met je zijn: niemand heeft vandaag een universeel antwoord op deze vraag. Zoals het wekelijkse magazine Trends-Tendances onlangs kopte, « Er zullen evenveel heropstarten plaatsvinden als dat er bedrijven zijn ».

    Wees daarom tolerant voor jezelf: wat we nu meemaken is ongekend, iedereen moet ongebruikelijke dingen leren zien en begrijpen, en proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan. Medewerkers werden goed door elkaar geschud. Sommigen onder hen hebben dierbaren verloren, anderen moesten tegelijkertijd met 3 perfectieniveaus jongleren: modelouders zijn met thuisblijvende kinderen, modelmedewerkers zijn die van thuis uit werken en modelpartners zijn. Dat is verre van eenvoudig en laat z’n sporen na.

    Meer dan ooit zullen managers rekening moeten houden met het menselijk aspect wanneer het gaat over het behalen van operationele doelstellingen. Dat is pas de echte sleutel om terug naar het werk te gaan.

Inspiratie

  • En de gezondheidsmaatregelen?

    Aanvaarden om terug naar het werk te gaan is voor de werkgever, aanvaarden dat sommige gezondheidsmaatregelen moeten worden ingevoerd.

    Fysieke distancing, hygiënemaatregelen, terbeschikkingstelling van veiligheidsmateriaal,... Wat zijn nu goede praktijken? Dat probeert de generieke gids van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg ons uit te leggen.

  • En de ouders in dit verhaal?

    7 weken jongleren tussen je rol als ouder en je werk. 7 weken platte rust voor de kinderen (onderwijs of niet op afstand, opgeschorte activiteiten, geannuleerde ontmoetingen, gesloten creches…), 7 wervelweken voor de ouders.

    We hebben het over een terugkeer naar het werk maar sommige ouders dromen maar over één iets: rust om eindelijk te kunnen vooruitgaan zoals ze dat zouden willen in hun werk. Verschillende bedrijven hebben dat begrepen en zijn van plan om ouders van jonge kinderen voor te stellen om nog een tijdje verder te gaan met telewerken, na de heropening van creches en scholen.

    Voor ouders die zich gedurende één of meerdere dag(en) van de week volledig willen wijden aan hun kinderen, heeft de regering op 2 mei een "corona-ouderschapsverlof" gestemd die voorziet in de vermindering van je werktijd naar 1/5 of naar een halftijdse tewerkstelling. Het corona-ouderschapsverlof zou moeten worden opgenomen in de periode tussen 1 mei en 30 juni 2020 inbegrepen.

    Ontdek de voorwaarden en de procedure om ervan te kunnen genieten op de website van de Gezinsbond.

     

Wist je dat?

  • 23,5%
    Bijna 23,5% van alle Vlaamse bedrijven heeft extra geld nodig om na de lockdown hun activiteiten te kunnen hervatten. Voor Brussel is dat 34,7% en voor Wallonië 25,3%. 

    Deze bedrijven zullen dus hun kapitaal moeten verhogen en een beroep moeten doen op hun aandeelhouders of ze zullen hun banken om nieuwe kredieten moeten vragen of de overheid om bijkomende steun. Dat is de conclusie van een uitvoerig onderzoek van Graydon en gepubliceerd door De Tijd/l'Echo.