Inspiratie

  • Een kwestie van strategie

    Vorig jaar was de historische Ford-fabriek The Rouge (VS) het strijdtoneel van een strategisch steekspel tussen vakbonden en directie.

    Na zes weken van staking in die fabriek en zonder enige vooruitgang in de onderhandelingen met de Big Three van de sector (Ford, General Motors en Stellantis), kondigde de machtige vakbond UAW (United Auto Workers) aan dat er nog meer fabrieken in het hele land zouden gaan staken. Een ongeziene tactiek, waarbij UAW zich week na week op verschillende locaties richtte waar gestaakt zou worden. Een strategie die de Big Three volledig uit evenwicht bracht.

     

    In de media werd één anekdote opgepikt: de directie van General Motors besloot het materiaal van de fabriek in Spring Hill (Tennessee), vermoedelijk het volgende ‘doelwit’ van de vakbond, over te brengen naar de fabriek in Wentzvill (Missouri). Maar op het laatste nippertje riep de vakbond een staking uit in Wentzville, legde beslag op het materiaal en blokkeerde zo de productie. Na die actie werden de onderhandelingen hervat en ging het management van de Big Three in op de eisen. Een primeur in de Verenigde Staten.

  • Een stukje geschiedenis

    Wist u dat de eerste Belgische vakbondsbewegingen ontstonden ... in Vlaanderen?

    In Gent, om precies te zijn. In 1857 besloten verschillende handelsgilden hun krachten te bundelen om bepaalde rechten op te eisen. Daaruit ontstonden de Broederlijke Wevers en de Noodlijdende Broeders.

    Sindsdien zijn de vakbonden in ons land alleen maar sterker geworden. Vandaag kennen we drie nationale vakbonden: het ACV (de christelijke vakbond), het ABVV (de socialistische vakbond) en het ACLVB (de liberale vakbond). Met bijna 50% van de leden is de christelijke vakbond zonder twijfel de grootste, gevolgd door de socialistische vakbond met 35%. Op verzoek van de vakbondsorganisaties moeten in elk bedrijf met minstens 50 werknemers, waarvan minstens 25% aangesloten is bij een vakbond, vakbondsdelegaties worden opgericht. Niet onbelangrijk is dat iedere werknemer vrij mag kiezen of hij zich al dan niet bij een vakbond aansluit.

     

  • Kent u Erik Leleu niet?

    Dat kan, want hij houdt zich eerder op de achtergrond. Toch verschijnt hij af en toe in de Europese media om hr-advies te geven. Als voormalig hr-manager van de wereldwijd actieve Vinci-groep schuwt hij zijn mening zeker niet. Deze drie tips wil Erik u in ieder geval niet onthouden.

    • "Mijn hele carrière lang heb ik de werknemers op de eerste plaats gezet. Zij waren mijn enige leidraad en motivatie, en die aanpak bleek - gezien de behaalde resultaten - bijzonder doeltreffend in de bedrijven waar ik hr-manager ben geweest."
    • "Als een gynaecoloog een baby ter wereld brengt met een handboek verloskunde in de hand, wekt dat geen vertrouwen. Hetzelfde geldt voor hr-managers die menselijke relaties in goede banen moeten leiden! Hebt u een probleem? Dan denkt u het best eerst na over hoe u het sámen kunt oplossen met gezond verstand en een menselijke aanpak."
    • "De hofnar vertelt de waarheid. Hij is het tegenovergestelde van een hoveling en politieke correctheid. Wie dit werk wil doen, moet mensen niet alleen respecteren, maar ook van ze houden, van directeur tot arbeider. Deze houding geeft u de kans om dingen te zeggen, om te voorkomen dat mensen de mist ingaan, en om zowel positief als negatief te sanctioneren."
  • Interessante lectuur voor 2024

    Bent u het beu om steeds weer hetzelfde te lezen over hr? Dan hebben we goed nieuws, want deze pareltjes zouden u wel eens een andere kijk op human resources kunnen geven.

    1/ The Talent Delusion van Tomas Chamorro-Premuzic.

    The Talent Delusion is een vlot boek boordevol wetenschappelijke feiten over talentmanagement. In het boek wordt uitgelegd wat talent precies is (niet iedereen heeft het!), hoe u het meet, hoe u het aantrekt en ontwikkelt, en hoe de schaduwzijde en toekomst van talent eruitziet.

    2/ HR from the Outside In: Six Competencies for the Future of Human Resources van David Ulrich.

    Dit boek over hr-competenties vertelt over allerlei ideeën en hulpmiddelen om hr-professionals te helpen zich verder te ontwikkelen en hun organisaties efficiënter te maken.

    3/ Human Resource Management van Gary Dessler.

    Dit boek werd gepubliceerd in 1994 en is ondertussen toe aan zijn 15e druk. Met zijn 700 pagina's is dit zowat dé hr-bijbel en ongetwijfeld een van de meest gelezen boeken over human resources. Terecht ook, want het is echt goed geschreven.

  • Een happiness manager zorgt ervoor dat werknemers graag naar het werk komen 😊

    Sommige bedrijven hebben hun hr-teams aangevuld met zogenaamde 'happiness managers', die de werkomgeving aangenamer maken door middel van verschillende concrete initiatieven.

    • Teamevents: denk maar aan teambuildingactiviteiten, bedrijfsuitjes of feestjes voor verjaardagen en jubilea.
    • Tevredenheidsenquêtes: ideaal om de meningen van de werknemers over hun werkomgeving, werkdruk en algemene tevredenheid te vragen.
    • Wellnessinitiatieven, zoals yogalessen op het werk, massages, sessies bij een sportcoach of voedingsdeskundige ...
    • Interne communicatie: een happiness manager creëert interne communicatiekanalen, organiseert regelmatig vergaderingen, deelt informatie, moedigt transparantie aan...
  • Photo de Fabien Galthié, entraîneur du XV de France, qui explique comment coacher une équipe professionnelle comme une équipe de sport

    Uw team coachen zoals het nationale rugbyteam van Frankrijk

    Tijdens een interview met Radio France (ook beschikbaar als podcast in het Frans) deelt Fabien Galthié, de coach van het Franse nationale rugbyteam, drie zaken die hem hebben geholpen om het vuur in zijn team aan te wakkeren: “samenbrengen, verenigen, delen”.

    Wat maakt een goed team? En komt een goed team altijd als winnaar uit de bus? Afgelopen september, aan de vooravond van het WK rugby, vertelde de Franse coach tijdens een interview (in het Frans) hoe je een hecht team uitbouwt (klik hier). Farvest trok aan de hand daarvan een interessante parallel met de bedrijfswereld (in het Frans). Die vindt u hier.

  • De 3 petten van de manager: leider, coach & manager

    Vroeger stond de manager in voor de praktische aspecten van een taak. Die manager bestaat niet meer sinds de jaren 2010. Vandaag is een manager veel meer dan dat. Naast aanspreekpunt is hij of zij ook een coach en leider voor de medewerkers.

    Aan de ene kant moet een manager dus een schakel zijn. Hij of zij waakt over het welzijn van iedereen en past de taken aan ieders competenties aan. Een manager moet zijn of haar mensen aanmoedigen, helpen, een duwtje in de rug geven.

    Anderzijds neemt een manager ook de beslissingen. Hij of zij hakt knopen door, bepaalt een strategie voor het team en definieert wat er van iedereen wordt verwacht.

    De manager heeft dus een drievoudige rol. Daarnaast moet hij of zij ook meelevend zijn, het goede voorbeeld tonen én doelstellingen halen.

    Lees het volledige artikel in onze OpenSpace 123-nieuwsbrief.

  • Over welk budget hebben we het?

    Hoeveel kosten coaches precies? Dat weten veel mensen niet. Sommige coaches hanteren forfaitprijzen, maar velen onder hen werken met een uurtarief. En die tarieven liggen wel min of meer vast. Ontdek ze op onze blog.

    Voor interne coaching tijdens individuele sessies schommelen de prijzen tussen 70 en 100 euro per uur. Uitzonderingen zijn natuurlijk altijd mogelijk, afhankelijk van welke functies de coaching nodig hebben, de doelen die moeten worden bereikt en de reputatie van de coach zelf.

    70 tot 100 euro, dat is iets meer dan u betaalt voor een sportcoach (55-70 euro) of een schoolcoach (45-60 euro), en ongeveer even veel als voor een relatietherapeut.

    Wist u trouwens dat de best betaalde coach ter wereld in de sport aan de slag is? Het gaat om Diego Simeone, de trainer van voetbalclub Atlético Madrid. Hij verdient maar liefst 2,92 miljoen euro ... per maand.

  • Hebt u al gehoord van LEGO-coaching?

    Beter presteren op het werk dankzij LEGO-blokjes: dat is het principe achter het LEGOSeriousPlay-concept dat het Deense bedrijf heeft uitgewerkt.

    Het gaat om workshops waarin volwassenen onder leiding van een coach tot dialoog en nadenken worden aangemoedigd. Ook probleemoplossende competenties aanleren en de eigen verbeeldingskracht benutten staan op het programma, net als kritisch leren te denken. Workshops waarbij mensen weer een beetje kind worden. Net zoals met de beroemde blokjes 😉.

    Meer info: https://www.lego.com/en-be/themes/serious-play

  • Stress tijdens het sollicitatiegesprek verminderen

    We krijgen soms te maken met kandidaten die door de stress volledig van de kaart zijn.

    Als hr-medewerker kunt u hen helpen om hun emoties opnieuw de baas te zijn:

    1/ Zeg niet meteen dat het gesprek ‘wel goed zal verlopen’, maar start informeel met een anekdote of leuk verhaal.

    2/ Stel de kandidaat gerust: iedereen heeft wel wat stress. Ook de andere kandidaten, dat is niet meer dan normaal. En u bent zelf ook wel eens gestresseerd.

    3/ Geef de kandidaat wat tijd om te kalmeren, een glas water te drinken of buiten een frisse neus te halen.

     

  • En wie legt hr in de watten?

    De schoenmaker draagt vaak de slechtste schoenen ... Geldt dat ook voor het hr-team in uw bedrijf? Want wie zorgt er uiteindelijk voor u?

    Aan het begin van dit jaar moet u wellicht heel wat balletjes in de lucht houden: festiviteiten op het werk, optimalisatie van de loonkosten en jaarlijkse evaluaties. Uw veelzijdige functie, vooral gericht op het menselijke aspect, verstoort soms uw eigen evenwicht. U moedigt de werknemers aan om alles even los te laten, maar zelf slaat u uw eigen advies in de wind. Herkenbaar?

    Ondanks de vele uitdagingen streven hr-mensen naar een immer florerende werkomgeving. Laten we bij het begin van dit nieuwe jaar even stilstaan bij uw sleutelrol in het bedrijf, maar ook bij het belang van zelfzorg. Voor alle hr-mensen in de zaal: neem in 2024 tijd om aan uw eigen welzijn te werken.

    Laat u vooral omringen door partners die het beste met u voorhebben. Bij Edenred denken wij elke dag aan u. Al onze medewerkers doen er alles aan om uw taak te verlichten met geoptimaliseerde processen, oplossingen zonder al te veel poespas en onze OpenSpace. Hopelijk ontdekt u hier nieuwe denkpistes, terwijl u op deze vrijdagochtend van uw eerste kopje koffie geniet. 

  • Wik en weeg uw woorden

    Bij het begin van het jaar organiseren veel bedrijven vergaderingen om het traject voor de komende maanden uit te stippelen. Laat u inspireren voor een sterke en overtuigende speech!

    Naast materiële voordelen kan ook de manier waarop managers de medewerkers te woord staan, een wereld van verschil maken. Het begin van het jaar is de gelegenheid bij uitstek om de troepen te motiveren. Hoe kan dat beter dan door hen duidelijk toe te spreken en te inspireren?

    En zoals zo vaak: ‘inspireren’ is een competentie die tijd en energie vergt. Op het internet vindt u allerlei websites die voorbeelden geven over wat u wel of net niet moet zeggen.

    Hier een compilatie (in het Engels) van de twintig meest inspirerende speeches van de voorbije jaren.

    Bron: Hubspot

  • Kent u deze loonvoordelen al?

    Stel creatieve en fiscaal voordelige salarispakketten samen om talenten aan te trekken en te houden! We vertellen u over twee fiscale voordelen die u misschien nog niet zo goed kent.

    Edenred Sport & Cultuur: laat uw werknemers heerlijk tot rust komen in hun vrije tijd. Met dit voordeel (tot 100 euro per werknemer) kunnen ze lichaam en geest voeden dankzij de uiteenlopende bestedingsmogelijkheden, waaronder sportclubs, theaters, pretparken en bioscopen.

    Edenred Geschenk: zet uw werknemers in de bloemetjes en toon hen uw dankbaarheid op de grote momenten in hun leven, privé of professioneel! Deze universele cadeaubon is geldig in duizenden handelszaken. Voor ieder wat wils dus. Dit voordeel is 100 % vrijgesteld van sociale bijdragen en (afhankelijk van de gelegenheid) tot 100 % aftrekbaar.

    Meer weten over onze oplossingen om het salarispakket van uw werknemers te optimaliseren? U leest er alles over op edenred.be.

  • De VN beveelt meditatie voor werknemers aan

    In 2022 schreef de VN het beoefenen van yoga of mindfulness meditatie voor om stress te verminderen.

    In 2022 publiceerden twee organisaties van de VN, namelijk de Wereldgezondheidsorganisatie en de Internationale Arbeidsorganisatie, een reeks adviezen om risico’s voor de mentale gezondheid op het werk te voorkomen en zich hiertegen te beschermen. Yoga of bewuste meditatie worden voorgeschreven en aanbevolen door de VN om stress te verminderen. 

  • De 4 inzichten van de Tolteken

    Sinds onze kindertijd hebben we ons bepaalde overtuigingen eigen gemaakt, maar vaak stroken die niet met de realiteit. Wat als u deze met enkele inzichten kon doorbreken? Deze vier inzichten zijn heel eenvoudig, maar bijzonder efficiënt.

    Nog nooit gehoord van de vier Tolteekse inzichten? Goed nieuws: we hebben een boeiend boek voor u in petto dat heel wat van onze zekerheden onderuithaalt. De Mexicaanse auteur Miguel Ruiz bracht ‘Wijsheid van de Tolteken - De vier inzichten’ in 1997 uit. Een bestseller waar wereldwijd al miljoenen exemplaren van verkocht werden.

    • Wees onberispelijk in je woorden. 
    • Wat er ook gebeurt, vat niets persoonlijk op. 
    • Ga niet uit van veronderstellingen. 
    • Doe altijd je best. 

    Deze vier inzichten lijken op het eerste gezicht bijna kinderlijk, maar zijn eigenlijk een belofte aan uzelf: ze vormen een echte levensfilosofie. Het boek was meteen een voltreffer en gaf sommigen al snel het idee om verder te kijken dan het privéleven en die inzichten toe te passen op andere sectoren, meer bepaald op de bedrijfswereld.

    Wat als we nu eens op het einde van dit jaar het goede voornemen zouden maken om gedurende enkele dagen of weken de Tolteekse inzichten toe te passen op onze job? 

    We verwijzen u graag naar ons artikel hierover.

  • Er zijn er ook die werken...

    Voor veel mensen zijn de eindejaarsfeesten synoniem met vakantie, maar dat betekent dat anderen de boel draaiende moeten houden. Noodgedwongen of uit vrije keuze.

    Nu december ten einde loopt, moeten onze gedachten dan ook uitgaan naar de artsen en verpleegkundigen die van dienst zijn, de taxi- en buschauffeurs die voor ons vervoer zorgen, de restauranthouders en bakkers die ons eten klaarmaken, de bloemisten, de vele mensen die de winkels openhouden (inclusief de supermarkten) en ga zo maar door. Laten we dus oprecht onze dankbaarheid tonen aan iedereen die ons helpt om in alle rust van de feestdagen te genieten.

  • 'Lelijke' kersttruien

    De laatste jaren is er in België een nieuwe traditie ontstaan: de 'ugly Christmas sweater Day'. Die komt – uiteraard – overgewaaid uit de Verenigde Staten en Canada.

    Op deze dag trekt iedereen een lelijke kersttrui aan, liefst in zo fel mogelijke kleuren. Deze trend werd populair in de jaren 90.

    Leuk om te weten: Foute Kersttruiendag valt in 2023 op vrijdag 15 december.

    Wilt u dit jaar zelf uw kersttrui ontwerpen? Bekijk dan zeker eens deze tutorial op YouTube 🎅

  • Enkele aandachtspunten

    Een jaarlijks functioneringsgesprek is zeker niet verplicht, maar u moet zich wel aan bepaalde regels houden. Verlies deze belangrijke kwesties dus niet uit het oog.

    Tout d’abord, au respect de la vie privée. Le responsable peut parfois être tenté de poser des questions auxquelles le collaborateur ne souhaite pas répondre. Attention aux abus de pouvoir. Certains sujets (vie amoureuse, vie sociale, vie associative, orientation sexuelle, …) relèvent strictement de la vie privée, et le collaborateur n’est pas tenu de les aborder.

    Ensuite, à la transparence. Le collaborateur a le droit de connaître les données qui sont conservées à son sujet, notamment dans le cadre d’une évaluation.

    Enfin, s’il existe un système pour les évaluations, le collaborateur doit également y avoir accès.

  • Vragen die u zeker moet stellen

    Sommige vragen horen standaard in een functioneringsgesprek thuis. We sommen er graag enkele op.

    1 - Hoe voel je je in je werk? En binnen het team?

    2 - Wat zijn je hoogtepunten van het afgelopen jaar? En waarover ben je het meest tevreden?

    3 - Wat wil je graag verbeteren (stress, timemanagement, teamwork, besluitvorming, creativiteit)? En hoe kunnen we je daarbij helpen?

    4 - Wat vind je van de nieuwe doelen? Denk je dat ze in lijn liggen met wat we hebben besloten?

    5 - Wat wil je de komende maanden verwezenlijken? Heb je nog speciale verzoeken met betrekking tot je werk (loon ...)?

  • Opgelet voor greenwashing

    Hebt u wel eens gehoord van de term 'greenwashing'? Het is een marketingmethode waarbij op een misleidende manier wordt gecommuniceerd naar de consument over ecologie en duurzaamheid om het imago van het merk te verbeteren.

    Bijvoorbeeld door te liegen. Zich engageren is een goede zaak, maar het is belangrijk dat bedrijven hun beloftes ook daadwerkelijk nakomen – en vooral nooit liegen over wat ze al dan niet doen. Dat kan immers het imago van het hele bedrijf in het gedrang brengen.

  • The Body Shop, het meest ethische bedrijf ter wereld?

    Dat is in ieder geval de ambitie van het bedrijf, dat op verschillende gebieden een pionier is en zich de afgelopen 10 jaar voortdurend heeft aangepast om zijn steentje bij te dragen aan de wereld.

    Naast de verschillende milieudoelstellingen die The Body Shop nastreeft, zet het elk jaar een bepaald thema of engagement in de schijnwerpers dat 365 dagen lang ondersteund wordt door middel van een reeks acties.

    Neem zeker eens een kijkje naar wat ze de afgelopen 30 jaar gerealiseerd hebben. Het is de moeite waard: The Bodyshop

     

  • Bedreigt AI bestaande jobs?

    De angst voor machines die bestaande jobs naar de prullenbak verwijzen, heerst al lang. Al sinds de industriële revolutie eigenlijk.

    De afgelopen jaren zijn veel banen ‘vernietigd’ door een machine, maar de automatisering, robotisering en digitalisering hebben ook nieuwe functies gecreëerd. Zo bestonden er in 2000 bijvoorbeeld nog geen datawetenschappers, cloudarchitecten of big-dataontwikkelaars. Volgens een studie van de Internationale Arbeidsorganisatie zou generatieve artificiële intelligentie dan ook meer banen moeten creëren dan vernietigen.

    Maar een gewaarschuwd man telt voor twee: het onderzoek toont ook aan dat generatieve AI een compleet andere impact zal hebben op mannen dan op vrouwen. Waarschijnlijk zullen dubbel zoveel werkende vrouwen het slachtoffer worden van de automatisering. Dat komt omdat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in kantoorjobs, en dan met name in hoge- en middeninkomenslanden.

     

    Volledig rapport: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---inst/documents/publication/wcms_890761.pdf

  • Een robot als CEO van een bedrijf?

    Dictador, een Poolse producent van alcoholische dranken, wordt geleid door Mika, een humanoïde robot met AI. Dit is de eerste keer dat zo’n mensachtige wordt gebruikt voor een job met zoveel verantwoordelijkheid.

    Mika helpt onder andere potentiële klanten te identificeren en kunstenaars te selecteren die nieuwe flessen mogen ontwerpen. Het Poolse bedrijf ziet er niets dan voordelen in: “Mika is absoluut niet vooringenomen, waardoor hij onpartijdige strategische beslissingen kan nemen die het bedrijf alleen maar ten goede kunnen komen.

    Daartegenover staat dat Mika geen werknemers kan ontslaan, want de belangrijkste beslissingen worden bij Dictador nog altijd door mensen genomen.

    Benieuwd naar Mika? Klik hier: https://www.youtube.com/watch?v=8BQEyQ2-awc

  • Een idee dat groeit

    Feit. Tijdens de COVID-19-crisis hebben de mensen in heel veel landen heel veel huisdieren geadopteerd. In de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk ... Maar ook hier bij ons.

    In 2021 stelde de Franse dierenrechtenorganisatie (SPA) een sterke stijging van het aantal adoptieaanvragen en een daling van het aantal achtergelaten dieren vast. Ook al lijkt een huisdier door de huidige crisis voor velen een (te?) dure aangelegenheid, toch hebben steeds meer Belgen er één. Dat hebben de bedrijven blijkbaar ook begrepen, want uit een recente enquête door iVOX (juni 2023) voor Mars-Belgium blijkt dat 20 % zichzelf ‘hondvriendelijk’ noemt. Dit cijfer blijft maar toenemen, want een jaar geleden liet maar 11 % van de bedrijven honden op de werkvloer toe. In 2019 was dat nog amper 6 %.