News
75

Heb ik ooit gezegd ...

Ik communiceer, jij communiceert, hij/zij communiceert, wij communiceren, jullie communiceren, zij communiceren.

Communicatie is een echte trend. Kijk maar naar het succes van sociale media en de eindeloze stroom van anekdotes, foto's, bedenkingen, artikels, reacties ... die erop worden gepubliceerd.

Eén van de weinige voordelen die de coronacrisis met zich meebracht, is dat bedrijven het voorbije jaar op zoek moesten naar nieuwe manieren om met hun werknemers te communiceren. Hoe en wanneer, met wie, hoe vaak, via welke kanalen, met welke tools ... en vooral: wat moet er precies worden gezegd?

Dat is precies waar we het in deze nieuwsbrief over hebben.

Nieuwsbrieven

  • Leren vertellen

    “Woorden kunnen ofwel vensters, ofwel muren zijn.” Alles hangt af van het perspectief – en vooral van de manier waarop we woorden gebruiken. Voor bedrijven geldt dit nog meer. Gebrekkig of helemaal niet intern communiceren kan tot tal van problemen leiden, op middellange én op lange termijn. Maar hoe beginnen we eraan? Deze tips en voorbeelden helpen u op weg.

    Telkens wanneer een onderzoek zich buigt over de oorzaken van frustratie bij de werknemers van een bedrijf, komen 'problemen met of een gebrek aan communicatie' naar boven. Dit toont niet alleen aan dat communicatie essentieel is, maar ook dat medewerkers er gevoelig voor zijn.

    Informatie goed verspreiden onder uw personeel is een cruciaal tandwiel in de 'machine' van uw bedrijf: het bevordert de communicatie tussen departementen, diensten en medewerkers. Bovendien versterkt communicatie de band tussen collega's én het vertrouwen van de werknemers in het bedrijf en de bedrijfswaarden. 'Interne communicatie' kan op verschillende manieren worden gedefinieerd. Wij doen het als volgt: “alle middelen die het mogelijk maken om informatie over of met betrekking tot de onderneming te delen met de mensen die deze draaiende houden”.

     

    Intern communiceren: hoe? 

    Efficiënt intern communiceren is een werk van lange adem, op middellange termijn (u moet geduldig zijn). Bovendien moet u er elke dag aan werken (u moet betrokken zijn). Er bestaan enkele handige hulpmiddelen voor het uitwisselen en verspreiden van informatie, zowel horizontaal (tussen diensten of collega's) als verticaal (van het management naar de werknemers en omgekeerd). Dit zijn de populairste opties:

    • Het intranet: een intern digitaal netwerk dat wat weg heeft van het internet. Het werkt als een database en platform waar medewerkers officiële documenten kunnen terugvinden.
    • De bedrijfsnieuwsbrief: is meestal minstens vier of vijf pagina's lang en wordt op papier of in elektronische vorm gepubliceerd. In een nieuwsbrief worden soms ook bepaalde collega's in de spotlights gezet.
    • De ideeënbus: een klassieker die nog steeds nuttig én efficiënt is. Dit kan een algemene mailbox of een fysieke brievenbus zijn (zie curatie 2).
    • Mededelingsborden of prikborden: ook deze bestaan in een fysieke en digitale vorm. Ideaal om een boodschap mee te delen op een strategische plek met veel verkeer.
    • Speciaal geplande informatievergaderingen zijn ook handig voor overleg en om vragen te beantwoorden. Houd dit soort vergaderingen niet te pas en te onpas. Maar organiseer ze evenmin uitsluitend in crisissituaties of bij belangrijke beslissingen. Bij Edenred noemen we deze vergaderingen met het hele bedrijf 'We Connect'.😉
    • Nieuwsbrieven, e-mails, blogs, social media van het bedrijf enzovoort zijn ook nuttige hulpmiddelen in uw interne communicatiestrategie.
    • Evenementen, teambuildings ... zijn eveneens momenten waarop collega's onderling en met hun leidinggevenden kunnen praten.
    • Met het oog op social distancing kunnen ook videoconferenties en podcasts een belangrijke rol spelen bij uw interne communicatie.

    Met wat online opzoekwerk ontdekt u tal van apps die speciaal ontwikkeld zijn voor interne bedrijfscommunicatie. Sommige zijn bedoeld om feedback te geven (bijv. Tandem), andere om agenda's te delen (bijv. Slack) of om snel informatie te verspreiden (WhatsApp is het populairst).

     

    Ook voor kmo's

    Zoals u ziet, hebt u heel veel kanalen ter beschikking. Maar beslissen welke tools u gaat gebruiken, is slechts de eerste stap. U moet ook rekening houden met de doelgroep (sommige berichten zijn alleen voor bepaalde werknemers bedoeld, andere voor iedereen ...), de communicatiefrequentie, de toon waarop u communiceert en natuurlijk de boodschap zelf. Intern communiceren kan even complex zijn als een verfijnd recept volgen. U moet precies weten welke ingrediënten u op welk moment moet toevoegen, hoe u dat doet en welke hoeveelheid u nodig hebt.

    Even met de vingers knippen en klaar? Nee, zo werkt het uiteraard niet: het kost tijd en moeite om dit te leren. Maar onmogelijk is het allerminst: elk bedrijf dat intern wil communiceren, kan dat perfect. U moet dus niet wachten tot uw bedrijf een grote onderneming is. Ook kmo's en zeer kleine ondernemingen kunnen informatie delen met hun werknemers.

    Wel hangt de structuur die u hierbij hanteert sterk af van de omvang van uw bedrijf. Is het niet haalbaar om een deeltijdse of voltijdse communicatiemedewerker aan te werven? Tal van zelfstandigen of ondernemingen kunnen u helpen bij uw interne communicatie.

     

    Vermijd de valkuilen

    Enkele jaren geleden beschreef een artikel van Harvard interne communicatie als een 'stille moordenaar'. Er zijn dan ook veel valkuilen en fouten die u absoluut moet vermijden.

    De eerste is dat veel bedrijven te snel willen communiceren. Denk even terug aan het keukenrecept: het vraagt tijd om een goed bericht op te stellen. De tweede fout: te vaak communiceren. Te weinig communiceren is schadelijk, maar voor te veel communiceren geldt hetzelfde. Als uw medewerkers overstelpt worden met berichten, vervaagt de inhoud en wordt het alleen maar vermoeiend. In elk geval besteden ze er geen aandacht meer aan. Derde fout: bepaalde informatie achterhouden. Gesprekspartners kunnen elkaar alleen vertrouwen als ze oprecht en eerlijk zijn tegenover elkaar. Soms communiceren ze alleen over bepaalde aspecten van een onderwerp en laten ze de zaken achterwege die voor problemen kunnen zorgen. Natuurlijk hoeven ze niet elk detail met elkaar te delen, maar de gesprekspartners moeten wel een globaal overzicht van de situatie hebben (zie het onderstaande cijfer). Is dit niet het geval, dan lijdt het onderlinge vertrouwen hieronder. En dat heeft gevolgen voor alle toekomstige communicatie.

    Tot slot is er een laatste klassieke fout: de doelgroep als kinderen behandelen. Wanneer u communiceert, is het belangrijk dat de personen die u aanspreekt het gevoel krijgen dat u hen als gelijken beschouwt. Talloze problemen bij bedrijven zijn terug te brengen tot het feit dat bepaalde werknemers als minderwaardig of als kinderen worden behandeld (of het gevoel krijgen dat dit gebeurt).

     

    Communiceren, hoeveel kost dat?

    Niet alle bedrijven kunnen een speciale afdeling oprichten die zich uitsluitend bezighoudt met interne communicatie. En bedrijven die dat wel kunnen moeten zich meestal geen zorgen maken over wat dit kan kosten. Ze weten dat zo'n afdeling even essentieel is als bijvoorbeeld de boekhoudkundige afdeling. En ze maken er werk van.

    Voor kmo's en zeer kleine ondernemingen is zo'n afdeling niet altijd nodig. Als eerste prioriteit moet u de persoon aanwijzen die zal instaan voor de interne communicatie. Daarna bekijkt u hoeveel tijd hij of zij hiervoor moet krijgen. Financieel gezien kost het dus vooral mankracht. Zoals we hebben gezien, zijn de basistools (nieuwsbrief, e-mail, vergaderingen, ideeënbus, social media ...) niet bepaald duur.

    Maar kosten door slechte communicatie, die zijn wel overal voelbaar. Ook al kunt u die niet specifiek berekenen, het gebrek aan betrokkenheid weegt gegarandeerd op de portemonnee van uw bedrijf. En dan hebben we het nog niet gehad over het tijdverlies om boodschappen opnieuw uit te leggen of te verduidelijken. Een recent Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat een bedrijf met 100 personeelsleden ongeveer 884 uur per jaar spendeert aan het verduidelijken van communicatie.

Inspiratie

  • De ideeënbus, een echte jackpot

    De belangrijkste inspiratiebron voor bedrijven, dat zijn eenvoudigweg de werknemers. Op elk niveau van het bedrijf. Hoewel het in is om consultants of gespecialiseerde bedrijven in te schakelen om processen te verbeteren en te innoveren, komen de eenvoudigste én slimste ideeën soms van ... de werknemers. Enkele voorbeelden?

    Twee arbeiders in een Audi-fabriek merkten op dat het ventilatiesysteem dag en nacht ononderbroken werkte. Ze stelden voor de ventilatoren tussen 22 en 6 uur minder snel te laten draaien, omdat er dan toch niemand op de werkvloer was. Het resultaat: een besparing van ongeveer 100.000 euro per jaar voor de autobouwer!

    Ook British Airways mag één van zijn werknemers bedanken: hij kwam op het idee om het gewicht van de vliegtuigen te verminderen ... door gewoon de sanitaire leidingen te ontkalken. Jaarlijkse winst: 800.000 pond (940.000 euro).

    Soms luistert het bedrijf gewoon niet. Een ingenieur bij Hewlett-Packard stelde maar liefst vijf keer voor om persoonlijke computers te gaan maken. Elke keer werd zijn idee van tafel geveegd. Wat later liep deze ingenieur Steve Jobs tegen het lijf en richtten ze samen hun eigen bedrijf op: Apple. Zijn naam? Steve Wozniak.

    Zoals u hier kunt lezen, was Steve Wozniak geen alleenstaand geval. 

  • Odette Lenaerts deelt haar ervaringen

    Uw ervaringen en best practices zijn waardevol. Het loont dus de moeite om ze te delen met onze lezerscommunity. Daarom vindt u de gloednieuwe rubriek 'U aan het woord' voortaan regelmatig terug in onze nieuwsbrieven. Vandaag praten we met Odette Lenaerts, Executive Assistant bij Iris.

    “Onze strategie voor de interne communicatie over COVID-19 heeft twee luiken. Enerzijds is er de officiële communicatie van het directiecomité naar het hele bedrijf toe en anderzijds zijn er videotutorials op YouTube, sms-herinneringen voor arbeiders en een interne nieuwsbrief die de medewerkers elke maand ontvangen. 

    De COVID-19-cel bestaat uit leden van het directiecomité en werkt samen met de afdeling Health & Safety. Ze vergaderen elke week om de juiste maatregelen en de positie van het bedrijf te bespreken. Daarna communiceert de cel via e-mail over de actuele situatie en de te volgen regels, zoals voorzorgsmaatregelen en verantwoord gedrag.

    Voor Iris Facility Solutions stel ik een interne nieuwbrief op om onze medewerkers bewust te maken van de situatie, vooral omdat ze ter plaatse bij onze klanten werken. Tegelijkertijd herinner ik hen aan de basisregels en maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, de documenten die ze moeten invullen ...” 

    Bedankt voor deze best practices, Odette!

     

    Het familiebedrijf Groep Iris werd in 1946 opgericht en bood toen industriële schilderwerken aan. Sindsdien is het één van de grootste dienstenleveranciers in België geworden op het vlak van facility management, industriële bekleding, landschapsinrichting en technisch onderhoud. 

Wist je dat?

  • 72%

    72% van de werknemers begrijpen de bedrijfsstrategie niet echt.

    Bron: Dat blijkt uit een onderzoek dat in juni 2020 in de Verenigde Staten werd uitgevoerd door Smarp.