News
115

Rekruteren in 2023? Niet altijd makkelijk.

U hebt het de afgelopen dagen waarschijnlijk al meer dan eens gehoord, maar we zeggen toch nog maar een keer: het hele team van Edenred wenst u een prachtig jaar.

Op het werk, met familie, met vrienden en in alles wat u doet, al dan niet op professioneel vlak.

Bij een nieuw jaar horen nieuwe ideeën, nieuwe trends en goede voornemens.

De vraag van vandaag: wat worden de hr-trends van 2023? Met extra aandacht voor wat we moeten doen om het meest waardevolle talent te behouden of aan te trekken.

U leest het allemaal in deze eerste OpenSpace van 2023.

Klaar voor een nieuw jaar?

Daar gaan we!

Nieuwsbrieven

  • Het is aan de medewerkers.

    Wordt rekruteren in 2023 moeilijker dan in 2022? En op welke manier zullen we rekruteren? Sommige dingen zullen zich verder ontwikkelen, andere zullen versnellen. Maar één ding is zeker: de kandidaat trekt nog steeds aan het langste eind. Er is ook wel goed nieuws: artificiële intelligentie zal meer en meer nut hebben binnen de hr-afdeling.

    "Het voorbije jaar was echt heel speciaal. Het was niet alleen moeilijk om gekwalificeerd personeel te vinden, maar sommige van onze mensen dachten ook dat het gras elders groener was. Rekruteren was een echte evenwichtsoefening. Zowel de internationale context als de crisis speelden niet in ons voordeel. Ik hoop echt dat er in 2023 verandering komt."

    Deze bedenking hoorden we van een recruiter van een Brusselse kmo, en deze persoon is niet alleen. In de media klinken al enkele maanden tal van gelijkluidende stemmen. En met reden ... 2022 was een 'gespannen' jaar wat rekrutering betreft. In bepaalde gebieden was er een tekort aan arbeidskrachten en medewerkers worden ook steeds veeleisender. Dit heeft het rekruteringsproces bemoeilijkt.

     

    De context: een werknemersvriendelijke markt

    Voor bepaalde profielen wordt de concurrentie in 2023 moordend. En het slechte nieuws voor de hr-afdeling is dat de markt nog de komende twee jaar eerder in het voordeel van de werknemers zal zijn. Voor de duidelijkheid: de medewerkers trekken al enkele maanden aan het langste eind en dat blijft nog even zo.

    Het laatste verslag van Glassdoor en Indeed ('Hiring and Workplace Trends Report 2023' – hier beschikbaar in het Engels), een referentie op dit gebied, werd nog geen maand geleden uitgebracht en laat er geen twijfel over bestaan. Voor beroepen die onder druk staan of waarvoor er een tekort is aan profielen, is het de toekomstige werknemer die het laatste woord heeft en die de inzet kan verhogen en zelfs zeer gunstige voorwaarden of voordelen kan eisen.

    Geld blijft dan wel de belangrijkste motivatie en stimulans om een job te aanvaarden, maar telewerken is intussen het op een na belangrijkste criterium geworden. Door de coronacrisis in 2020 werd telewerk plots opgelegd. Mensen vonden een nieuw evenwicht en steeds meer medewerkers willen dat nu behouden. Farm HR (een Brits hr-onderzoeksbureau) vertelt aan de collega's van ZDNET: "Het hybride regime heeft zeer goed gewerkt voor de meeste dienstverlenende bedrijven en is, gezien het tekort aan competenties, voor de meeste bedrijven van essentieel belang in hun strategie voor werknemersbinding."

     

    Wat gaat 'te ver' voor hr?

    In een contractonderhandeling schuift elke partij haar pionnen naar voren, en haalt ze ze soms weer terug. Toegevingen doen en tegemoetkomen aan de eisen van het talent dat je wilt houden of binnenhalen, maakt deel uit van het spel.

    Maar er zijn grenzen aan die toegevingen. Te gunstig reageren op de (salaris- of andere) eisen van een bepaalde kandidaat die u wilt aanwerven, kan het algemene evenwicht verstoren. Afgunst, jaloezie, ontevredenheid ... ze kunnen wezenlijke, negatieve gevolgen hebben voor het bedrijf. De motivatie van de één mag niet ten koste gaan van de ander.

     

    2023, AI in rekrutering

    2023 wordt ook het jaar van de artificiële intelligentie (AI). De vraag is niet langer of AI ooit gebruikt zal worden in rekruteringsprocessen, maar in hoeverre AI beslissingen zal nemen. Vandaag de dag wordt AI vooral gebruikt in de eerste fasen van het rekruteringsproces: profielanalyse, matching met openstaande functies, geautomatiseerde tests en resultaten ...

    De komende jaren zal dat nog veel verder gaan.

    AI zal dan bijvoorbeeld sociale netwerken (zoals LinkedIn) kunnen monitoren en op eigen initiatief bepaalde kandidaten kunnen benaderen voor een gesprek. Daarnaast zou het ook gebruikt kunnen worden om de mobiliteit van een toekomstige werknemer te ondersteunen door zijn of haar profiel te analyseren en een op maat gemaakt traject binnen het bedrijf voor te stellen. In de nabije toekomst zal AI ook eerste gesprekken kunnen voeren, zoals je bij veel merken in eerste instantie je vragen kunt stellen aan een chatbot.

    Alles is steeds meer verbonden en we spenderen gemiddeld 3,5 uur per dag aan onze smartphone. In een wereld als deze is het dan ook zinvol om een oplossing aan te bieden waarmee kandidaten via hun telefoon kunnen solliciteren en de eerste selectiefasen kunnen doorlopen, allemaal beheerd door AI.

    Het bedrijf Attentia verklaarde onlangs het volgende op zijn Belgische website: "In 2022 zagen we dat 51 % van de bedrijven een visie probeert te vormen rond digitale hr, terwijl 23 % zegt al een duidelijke visie te hebben. Met een totaal van 74 % is dit cijfer meer dan het dubbele van dat in 2018 (36 %). "

     

    Rekrutering zonder cv ...

    Hebt u wel eens gehoord van 'rekrutering volgens competenties' of 'rekrutering zonder cv'? Deze trend ontstond in 2022 als reactie op de rekruteringscrisis. Het idee was toen om de traditionele patronen te doorbreken en te evolueren naar iets anders. Oké, maar naar wat?

    Met cv’s zijn er twee problemen. Het eerste is dat de tijd die een recruiter aan een cv besteedt, gemeten wordt in seconden (meestal minder dan 40) en dat die persoon daarbij vooral op bepaalde woorden en ervaringen let. Een cv toont dus enkel het professionele parcours van een kandidaat, niet zozeer hoe een kandidaat het doet op andere vlakken. Sommige recruiters missen daardoor goede profielen die ze hadden kunnen aanwerven als ze de tijd hadden genomen om de kandidaat te ontmoeten.

    Het tweede probleem met een cv is dat de kandidaat zelf informatie kan weglaten of achterhouden, soms onbedoeld, en zo een aantal interessante aspecten van zijn/haar persoonlijkheid kan verbergen.

     

    ... met concrete voorbeelden

    Concreet kunnen bedrijven die in 2023 willen rekruteren zonder cv kiezen hoe ze dat juist willen doen. 4 concrete voorbeelden:

    • Jobdatings

    Wat als de gemakkelijkste manier was om kandidaten meteen te ontmoeten? Het werkt net als een 'blind date'. Alleen is de bedoeling hier dat u de geschikte kandidaat-medewerker eruit pikt.

    • Op uw website of uw sociale media

    Wat als uw website een goede eerste stap was om profielen te 'selecteren'? Een cv is niet nodig. U geeft de kandidaten gewoon bepaalde uitdagingen. Dit kunnen kennistests zijn, persoonlijkheidstests, een quiz, praktijkcases om op te lossen ...

    • Interactieve kiosken

    In Frankrijk ontstond er in 1997 een initiatief dat nu helemaal hip is: de hucLink-jobkiosk. Het principe is supersimpel. De bedenkers van deze interactieve kiosk – die op drukbezochte plaatsen in tientallen steden staat – wilden aantonen dat "de digitalisering van de rekrutering in de afgelopen jaren in het nadeel van de kandidaten was. Er ontstond een groeiende kloof tussen de recruiters die hun rekruteringsproces in het wilde weg digitaliseerden en de werkzoekenden die die codes niet altijd kenden. Er moest dus absoluut een nieuwe fysieke en nabije ontmoeting tussen recruiters en de actieve bevolking tot stand gebracht worden. Daarom werden lokale opportuniteiten verspreid op voor hen vertrouwde plaatsen en omgevingen.“ Vandaag biedt hucLink 108 kiosken aan over heel Frankrijk. 

    • Escape games

    U kunt kandidaten ook leren kennen door 'escape games' te organiseren (waarbij u het gedrag, groepswerk, enz. kunt analyseren) of door toekomstige medewerkers te vragen zich voor te stellen in een filmpje.

     

    Wees origineel en stimuleer het ongewone 🙂

Inspiratie

  • Wat als we in 2023 andere profielen rekruteren?

    Ze worden al eens bekritiseerd of belachelijk gemaakt, maar de zogenaamde 'atypische' profielen zijn misschien wel de toekomst voor bedrijven.

    Ze worden al eens bekritiseerd of belachelijk gemaakt, maar de zogenaamde 'atypische' profielen zijn misschien wel de toekomst voor bedrijven. Een atypisch profiel is 'een persoon met een uiteenlopende professionele en educatieve achtergrond'. Met andere woorden: deze mensen hebben misschien niet alle vereiste diploma's en ze hebben niet aan de beste scholen gestudeerd, maar ze hebben wel iets anders in hun mars. In de eerste plaats zijn er bijvoorbeeld autodidacten. Maar ook de zogenaamde 'Zwitserse zakmessen', mensen die heel uiteenlopende beroepen in heel uiteenlopende vakgebieden hebben uitgeoefend. Daarnaast zijn er nog de hoogbegaafden (de HP's, ook wel zebra's genoemd)  .

    Onze maatschappij is steeds meer op zoek naar bijzondere profielen die eruit springen, dus deze profielen zullen de komende jaren zeker een oplossing kunnen bieden.

     

  • 'Personality hire': rekrutering op basis van houding

    'Quiet quitting, great resignation ...' De Engelstalige wereld leert ons regelmatig iets nieuws over de huidige trends in rekrutering of hr. De laatste nieuwe trend heet 'personality hire'.

    'Quiet quitting, great resignation ...' De Engelstalige wereld leert ons regelmatig iets nieuws over de huidige trends in rekrutering of hr. De laatste nieuwe trend heet 'personality hire'. Het idee is dat u kandidaten aanwerft op basis van hun houding. Het bedrijf leert hun dan nadien de nodige competenties aan. Deze ideologie hangt het idee aan dat houding bijdraagt tot het succes van een werknemer. Bij veel startersjobs kan de kandidaat de competenties nog verwerven door het werk te doen. Werkgevers zoeken dus in de eerste plaats kandidaten die passen bij de kernwaarden van hun bedrijf.

    Dit geldt vandaag de dag des te meer, omdat jobs (en dus competenties) voortdurend veranderen. Een arts die vijf jaar niet gewerkt heeft, is niet meer mee als hij nadien de draad weer wil oppikken. Hetzelfde geldt voor een codeur of een informaticus. In de huidige omgeving moeten we een onderzoekende geest die mee evolueert aanmoedigen. Aanwerving op basis van persoonlijkheid betekent dat de competenties waarover potentiële kandidaten vandaag beschikken vrijwel zeker niet de competenties zijn die ze over vijf jaar nodig hebben. Waarschijnlijk hebben ze zelfs over een jaar al andere competenties nodig. 'Personality hiring' is gebaseerd op de veronderstelling dat rekrutering met een holistische visie moet gebeuren.

    Meer info: blog/hiring-personality-better-hiring-skills

Wist je dat?

  • 62%

    62% van de meer dan 4.000 werknemers die in een recente Glassdoor-enquête in de VS werden ondervraagd, zeiden dat ze zouden overwegen om een aanbieding te weigeren of een bedrijf te verlaten als ze denken dat hun manager niet achter initiatieven in verband met diversiteit, gelijkheid en inclusie staat.