Inspiratie

  • Zullen we het eens aan de werknemers zelf vragen?

    De beste manier om erachter te komen of werknemers zich al dan niet betrokken voelen, is door het hen gewoon te vragen.

    Met deze vragen peil je naar hun mening:

    1/ Ben je gelukkig op het werk?

    2/ Wat maakt je gelukkig of net ongelukkig?

    3/ Voel je je deel van het team?

    4/ Deel je de waarden van het bedrijf?

    5/ Voel je waardering voor je werk?

    6/ Ben je van plan om (minder dan 6 maanden/1 jaar/2 jaar/5 jaar) bij ons te blijven?

  • Verschillende soorten betrokkenheid

    Werknemers kunnen zich op verschillende manieren betrokken tonen.

    • Als eerste is er emotionele betrokkenheid. De werknemer heeft een emotionele band met het bedrijf. Hij of zij maakt deel uit van het bedrijf, maar het bedrijf is ook een deel van zijn of haar leven.
    • De tweede vorm is normatieve betrokkenheid. Dit type engagement is moreel en loyaal, en hierbij voelt een werknemer een plicht ten opzichte van het bedrijf.
    • Tot slot bestaat er zoiets als materiële betrokkenheid. De werknemer doet zijn of haar werk uit materiële of financiële noodzaak.
  • Op naar een omgekeerde autonomie!

    Bedrijven kunnen ook omgekeerde autonomie uittesten. Ze nodigen dan ‘juniors’ uit om gedurende een bepaalde periode vergaderingen of projecten te ‘leiden’.

    Hierdoor kunnen werknemers al in de vroegste stadia van hun loopbaan leadership- en besluitvormingscompetenties ontwikkelen. Voor bedrijven maakt dit soort praktijken het ook mogelijk om talent op een organische manier intern op te sporen en te laten doorgroeien, waardoor ze minder vaak extern op zoek moeten naar managers.

  • Wat met het creëren van ‘beschermde autonomiegebieden’?

    Heb je hier al eens van gehoord? De beschermde autonomiegebieden zijn specifieke gebieden of tijdstippen waarop werknemers zelfstandig beslissingen mogen nemen.

    Die gebieden zijn ‘beschermd’, omdat werknemers daar een zekere mate van autonomie kunnen uitoefenen en tegelijkertijd beschermd zijn tegen inmenging of druk van buitenaf. Dat moedigt innovatie, verantwoordelijkheid en de ontwikkeling van nieuwe ideeën aan.

    Het doel is om creativiteit, persoonlijk initiatief en empowerment van de teams te stimuleren. Die initiatieven moeten wel steeds binnen een kader vallen dat het bedrijf heeft vastgelegd. Deze aanpak biedt heel wat voordelen: vaak gaan de prestaties, de tevredenheid van de werknemers en het vermogen van het bedrijf om in te spelen op snelle veranderingen op de markt erop vooruit.

  • De ‘groene’ beroepen van de toekomst?

    Zoals je vast al wist, heeft de klimaatverandering reële gevolgen voor human resources. De komende jaren zullen er in verschillende sectoren nieuwe ‘groene’ functies ontstaan.

    Hun hoofddoel: concreet bijdragen aan het behoud of herstel van het milieu. Een paar voorbeelden: specialist in energie-efficiëntie, ontwerper van duurzame producten, manager biodiversiteit en ecosystemen, ingenieur ecologische materialen, milieugegevensanalist, adviseur duurzaamheids- en klimaatbeleid, energietransitiemedewerker, milieucommunicatiemanager …

  • Enkele originele mvo-initiatieven

    Het is niet altijd makkelijk om mvo-initiatieven te bedenken die je in je onderneming kunt toepassen. Misschien haal je wel inspiratie uit deze drie originele ideeën:

    1/ Google
    Google hanteert een ‘20 % Time’-beleid. Dat houdt in dat werknemers 20 % van hun werktijd mogen besteden aan projecten die ze persoonlijk heel interessant vinden, maar die buiten hun gewoonlijke functies liggen. Milieu-initiatieven uitwerken en op poten zetten, bijvoorbeeld.

    2/ Salesforce
    Salesforce heeft een vrijwilligersprogramma opgezet waarbij medewerkers 56 uur betaald verlof per jaar krijgen om vrijwilligerswerk te doen. Om daar nog een schepje bovenop te doen, schenkt de onderneming de betreffende non-profitorganisaties een bedrag dat oploopt naargelang het aantal uren vrijwilligerswerk dat haar personeelsleden er presteren.

    3/ Patagonia
    Patagonia is een bedrijf uit Californië dat hoogwaardige surf- en outdoorkleding voor avonturiers maakt. In 2011 lanceerde het de campagne ‘Don’t Buy This Jacket’. Het doel? Consumenten aanmoedigen om hun producten niet te kopen, tenzij ze die écht nodig hebben. Met dit initiatief wilden ze duurzame consumptie promoten en het publiek wijzen op het probleem van overconsumptie en de gevolgen ervan voor het milieu.

  • De mening van de expert

    'Ik heb ontdekt dat mopperen een gif is. Een verraderlijk gif dat binnensijpelt in ons dagelijkse leven en uiteindelijk onze relaties, ons welzijn en zelfs onze gezondheid vergalt.'

    Dit is een citaat van Christine Lewicki, een Frans-Amerikaanse coach, spreker en auteur, bekend om haar werk op het gebied van persoonlijke ontwikkeling.

    Ze werd beroemd met haar bestseller Ik stop met klagen waarin ze ons voor de uitdaging stelt om 21 dagen niet te mopperen om ons te helpen anders tegen de dingen aan te kijken en positiever in het leven te staan.

    In haar boek onderzoekt ze de redenen waarom mensen mopperen en hoe dat gedrag een obstakel kan worden voor geluk en succes. Ze stelt strategieën voor om minder te klagen en een constructievere houding aan te nemen.

    Ook eens proberen? Het boek is verkrijgbaar in het Frans en Nederlands.

  • Hoe vaak mag je mopperen op het werk?

    Hoe vreemd het ook lijkt, mopperen is slecht voor de hersenen.

    Ten eerste, mopperen is besmettelijk. Het menselijke brein heeft immers een 'neuronale spiegel'. Met andere woorden, ons brein imiteert van nature de stemming van de mensen om ons heen.

    Ten tweede, mopperen is zeer verslavend. Wanneer we een bepaald gedrag regelmatig herhalen, registreren onze neuronen dat moment en versterken ze hun verbindingen om dat gedrag in de toekomst te vergemakkelijken. Hoe meer we mopperen, hoe sneller we geneigd zijn dat te doen.

    Tot slot zou mopperen de hippocampus doen krimpen, en laat dat net een cruciaal gebied voor probleemoplossend en intelligent denken zijn.

  • En hoe zit het in het buitenland?

    Extralegale voordelen bestaan niet alleen in België. Sommige landen hebben wel heel originele voordelen.

    Het Amerikaanse bedrijf Akraya biedt zijn werknemers om de twee weken een professionele schoonmaakdienst aan om hen te helpen het evenwicht tussen werk en privéleven te behouden. In Zweden geven sommige bedrijven subsidies voor niet-werkgerelateerde cursussen voor persoonlijke ontwikkeling, zoals kooklessen of een taalcursus. Zo moedigen ze levenslang leren en persoonlijke ontplooiing aan. Spotify helpt werknemers die een gezin willen stichten met zes maanden betaald ouderschapsverlof en de terugbetaling van de kosten voor het invriezen van eicellen en voor vruchtbaarheidsbehandelingen. Chattermill biedt een flexibele maandelijkse toelage die met elk werkjaar stijgt, als beloning voor trouwe werknemers.

  • Kent u Edenred Voordelen al?

    Edenred Voordelen is nog zo’n troef van formaat om creatieve loonpakketten samen te stellen.

    Op dit voordelenplatform zijn honderden exclusieve en superinteressante deals te vinden. Door de aanbiedingen te combineren, kunnen werknemers elk jaar gemiddeld 1500 euro besparen op hun dagelijkse aankopen. U vindt er meer dan vierhonderd merken en zeshonderd speciale aanbiedingen. En om alles nóg makkelijker te maken, is er ook een app met de naam Edenred Discounts. Zo hebt u altijd al uw aanbiedingen binnen handbereik! 😉

  • Heb je al gehoord van lachyoga?

    Sommige bedrijven vertrouwen op lachyoga om de productiviteit van hun werknemers te verhogen.

    Tijdens deze therapie, in 1995 uitgevonden door dr. Kataria in India, ga je lachen zonder reden.

    Dat klinkt misschien raar, maar tussen collega’s die samen lachen heerst een communicatieve en aanstekelijke dynamiek.

    Het resultaat? Effectievere, optimistischere, empathischere en flexibelere werknemers.

    Een ideetje voor je volgende teambuilding?

  • Lachen werkt ontwapenend

    Er bestaan heel wat humoristische strategieën om conflicten op de werkvloer in de kiem te smoren.

    1. Zelfspot betekent dat je met jezelf, je fouten, je eigenaardigheden ... kunt lachen. Als manager geef je zo ook de boodschap: “Fouten zijn geen drama, maar eerder een kans om iets te leren en het de volgende keer beter te doen.”

    2. Collectieve humor. Samen lachen helpt om een conflict te ontwapenen.

    3. Grappige anekdotes. Als de spanning voelbaar is, helpt het om een persoonlijke anekdote te vertellen over iets wat je hebt meegemaakt. Zo smeed je banden met je collega’s.

  • Humor, een superkracht

    Twee professoren van Stanford University hebben vastgesteld dat we vanaf ons 23e, de gemiddelde leeftijd waarop we aan het werk gaan, minder vaak per dag lachen. Vanaf ons 65e, wanneer we op pensioen gaan, lachen we weer meer.

    Met andere woorden: er is echt een verband tussen ons werk en het feit dat we onszelf toestaan om te lachen. Sinds deze studie hebben de professoren overal ter wereld al proberen duidelijk te maken dat humor een superkracht is in het bedrijfsleven.

    Nog niet overtuigd? Bekijk dan dit stukje van hun presentatie.

  • Financiële stimulansen in België

    In België bestaan tal van financiële steunmaatregelen om bedrijven en hun werknemers te helpen om duurzamer te reizen.

    Enkele voorbeelden:

    1. Fietsers: fietsers krijgen belastingvermindering voor de aankoop van een fiets. Werkgevers kunnen een vergoeding van € 0,23/km betalen voor woon-werkverkeer.
    2. Openbaar vervoer: om het gebruik van het openbaar vervoer aan te moedigen, moeten bedrijven minstens 75 % van de abonnementskosten van hun werknemers betalen. Door de hervorming van de inkomstenbelasting trekken bedrijven zelfs tot 120 % van de kosten af voor de invoering, de aankoop en het beheer van georganiseerd openbaar vervoer voor hun werknemers.
    3. Wandelaars: werknemers die de afstand tussen hun woon- en werkplaats geheel of gedeeltelijk te voet afleggen, krijgen een belastingvrije kilometervergoeding van maximaal € 0,15/km. Er is een jaarlijks plafond van € 380.
    4. Telewerken: voor de kosten van telewerk kan een niet-belastbare vergoeding van maximaal € 40 per maand worden toegekend.
  • Wist je dat...

    Vijf verrassende feiten over stedelijke mobiliteit die de ogen van je werknemers kunnen openen over het mobiliteitsprobleem.

    1. Wist je dat de fiets eigenlijk het meest efficiënte vervoermiddel is? Voor ritten van minder dan 5 km in de stad is je tweewieler zelfs sneller dan de auto.
    2. De gemiddelde automobilist staat elk jaar 38 uur in de file.  
    3. Het openbaar vervoer is veel veiliger dan de auto. Een bus of trein loopt tien keer minder kans op een ongeval dan een auto.
    4. Door 30 minuten per dag te wandelen, verbrand je tot 150 calorieën.
    5. Wist je dat een volle bus overeenkomt met wel dertig auto’s op de weg? Ideaal dus voor minder files én minder vervuiling.
  • Wat doen we tijdens de vakantie?

    Iedereen houdt er zo zijn eigen gewoontes op na tijdens de vakantie. Sommigen gaan vissen, anderen wandelen. Test-Aankoop voerde een groot onderzoek uit naar de vakantiegewoonten van de Belgen. Dat leverde de volgende resultaten op.

    87 % van de Belgen duikt graag de wijde natuur in. Geschiedenis (van het land, musea ...) is favoriet bij 82 %, voor 80 % van de Belgen is gastronomie belangrijk tijdens de reis. Daarna volgen cultuur (72 %), avontuur (49 %), trektochten (49 %), shoppen (46 %), wijndegustaties (40 %), fietsen (34 %) en tot slot sport (31 %).

     

    Bron: Test-Aankoop, april 2024.

  • Topbestemmingen

    Waar gaan de Belgen dit jaar op vakantie? 68 % blijft in Europa, met Frankrijk (27 %), Spanje (17 %) en Italië (12 %) als favoriete bestemmingen.

    Terwijl Franstalige Belgen meestal voor Frankrijk en Italië kiezen, verkiezen de Nederlandstaligen een verblijf in België, Spanje, Nederland, Duitsland of Griekenland. 34% van de reizigers gaat maximaal één week op vakantie, terwijl 41% er liever voor twee weken opuit trekt. Een kwart van de Belgen is dan weer drie weken of langer van huis.

    Bron: Belga maart 2024.

  • De manipulator ontmaskeren

    Non-verbale communicatie kan ook helpen om een manipulator te ontmaskeren. In het algemeen gebruiken ze dezelfde trucjes. Hier heb je alvast vier alarmsignalen.

    1/ Hij raakt je aan als hij tegen je praat. Hij zal zijn hand waarschijnlijk op je hand, elleboog of schouder leggen. De boodschap is dat hij voor je zorgt. Hij zal je af en toe aanraken om een band op te bouwen.

    2/ Hij kijkt je nogal doordringend aan als hij tegen je praat. Hij wil weten of hij je voor zich aan het 'winnen' en overtuigen is.

    3/ Hij komt bewust in je persoonlijke ruimte, je bubbel, als hij tegen je praat. De bedoeling is om een intieme band te creëren.

    4/ Als hij tegen je praat, buigt hij zich naar je toe en praat hij zachtjes om je de indruk te geven dat je erbij hoort.

  • Micro-uitdrukkingen

    In het thema-artikel vermelden we dat het niet-verbale ook cultuurgebonden is. Dat geldt niet voor wat we micro-uitdrukkingen noemen.

    Herinneren jullie je de Amerikaanse hitserie "Lie to me" nog? De serie gaat over het dagelijkse leven van dr. Cal Lightman, een psycholoog die gespecialiseerd is in het opsporen van leugens door 'micro-uitdrukkingen' te analyseren. Hij stelt zijn team ter beschikking van de Amerikaanse overheid om te helpen om onderzoeken op te lossen.

    Micro-uitdrukkingen zijn korte en onwillekeurige gezichtsuitdrukkingen van het menselijke gelaat als reactie op emoties. Die uitdrukkingen zijn universeel en drukken vreugde, woede, afkeer, angst, minachting, verdriet, verrassing ... uit.

     

    Wil je er meer over weten?

    Bekijk dan deze video.

    En de fans van de serie vinden hier de openingsscène van "Lie to me".

  • Heb je onze nieuwe rode posts op de sociale media al gespot? 🧐

    Neem dan snel een kijkje en lees alles over de kleine geluksmomentjes van elke dag en de kracht van de Edenred-oplossingen!

    Bijvoorbeeld? “Edenred, dat is net als een briefje van 5 euro vinden in een oude jeans. Maar dan elke dag weer.” Of “Edenred is als je oma: op restaurant betaalt zij de rekening.”

    Klinkt bekend in de oren, niet? 😃 

    Dank je wel dat je je medewerkers elke dag opnieuw ondersteunt bij hun dagelijkse uitgaven. Jij helpt hen gezonder te eten, nuttige dingen te kopen, spullen te laten herstellen, zich vlot te verplaatsen, zichzelf te verwennen met leuke extraatjes en van unieke ervaringen te genieten.

    Ontdek nu de nieuwe Edenred-campagne

  • 1 employer brand: 5 voordelen

    Een sterk werkgeversmerk heeft veel voordelen.

    Eerst en vooral kan het zorgen voor differentiatie op de markt. En voor een positieve indruk en vertrouwen bij de consument. Het geeft je merk bovendien een zekere financiële waarde. Apple is Apple, maar niet alleen dankzij de producten. Bedrijven met een sterk merk worden vaak beschouwd als aantrekkelijke werkgevers en trekken zo de beste talenten op de markt aan. Tot slot zijn bedrijven met een sterke reputatie vaak aantrekkelijker voor investeerders, omdat ze bekendstaan als ondernemingen met een groter groeipotentieel en een hogere rendabiliteit.

  • Praktische tips en advies

    Over jezelf kunnen vertellen, is cruciaal om je employer brand uit te bouwen.

    Hier vind je zeven voorbeelden van filmpjes waarmee merken zich onderscheiden van de rest.

    Niet alleen grote bedrijven moeten werken aan hun employer brand. Integendeel zelfs! Je leest er alles over in het boek ‘Employer Branding for Small Business: Your blueprint to compete for talent against anyone’ van James Ellis.

    Wil je ook alles te weten komen over waar het begrip ‘employer brand’ vandaan komt? Lees dan zeker ook het boek van Simon Barrow, de bedenker van het concept, met als titel: ‘The Employer Brand’.

  • De top 10

    Ontdek in onze blog de top 10 van aankopen met ecocheques in 2022:

    1- Tuin: bomen, planten, materiaal

    2- (Led)verlichting

    3- Energiezuinige huishoudelijke apparaten

    4- Biologische voeding

    5- Milieuvriendelijke producten voor dagelijks gebruik

    6- Renovatie en bouw

    7- Ecologische schoonmaakproducten

    8- Duurzaam vervoer: fiets, step en openbaar vervoer

    9- Tweedehands: kleding, meubels, boeken en meer

    10- Reparatie en onderhoud (met uitzondering van verbrandingsmotoren)

  • De 6 tips van onze redactie

    Daar is de lente weer! Daarom hebben we bij Edenred enkele ideetjes uitgewerkt. Benieuwd naar onze zes originele tips voor Edenred Eco?

    1- Een hotelovernachting

    Hotels met het ‘Green Key’-label aanvaarden ook ecocheques. Zin in een avondje uit in Gent, Brugge of Namen? Gun uzelf iets leuks!

     

    2- Een weekendje in het groen in België

    Met uw geliefde, met het gezin, met vrienden ... Ook treintickets van de NMBS kunt u betalen met ecocheques!

     

    3- Geüpcycled meubilair

    Voorwerpen met een verhaal, wie houdt er niet van? Ga dus zeker eens langs bij winkels als Les Petits Riens of Oxfam. Zij zien u én uw ecocheques graag komen.

     

    4- Bloembollen of planten

    De lente is het ideale moment om de tuin in te duiken of uw interieur op te fleuren met een vleugje groen!

     

    5- Kaarsen van gerecyclede was

    Ideaal op het terras op een zomeravond, of in de woonkamer in de winter.

     

    6- Een heerlijke biologische maaltijd

    Met ecocheques kunt u ook uw boodschappen in een biowinkel betalen. Perfect dus om bij de eerste zonnestralen een gezellig etentje voor al uw geliefden te organiseren.😊

     

  • Voorziet uw paritaire comité in de toekenning van ecocheques?

    Voorziet uw paritaire comité in de toekenning van ecocheques?

    Denk eraan: als het geplande bedrag lager dan is 250 euro, kan het bedrijf altijd zelf beslissen om zijn werknemers een hoger bedrag toe te kennen. Dit moet dan wel gelden voor het héle bedrijf én in een overeenkomst worden vastgelegd.

    Voor meer info raadpleegt u uw sectorfederatie of de website van de FOD Werkgelegenheid.