Sport om de team spirit te bevorderen ... en mensen gelukkig te maken!
De wereldbeker voetbal, de Ronde van Frankrijk, Wimbledon ... Het wordt weer een echte sportzomer. Maar in bedrijven is dat niet noodzakelijk altijd het geval. En toch biedt sporten tal van voordelen ... blijvende voordelen zelfs. Lees hier waarom.
Over één ding is iedereen het eens: sporten met mate is uitstekend voor de gezondheid. Sporten is niet alleen goed voor ons lichaam (het versterkt ons hart en regelt onze bloeddruk, voorkomt vaatziekten, versterkt onze botten en spieren, helpt ons beter te ademen ...), maar ook voor onze geest. Regelmatig bewegen zorgt immers voor betere intellectuele prestaties, helpt stress tegen te gaan, geeft ons een heerlijk gevoel én bevordert ons slaappatroon. Bovendien biedt sporten ook een reeks sociale voordelen: het brengt ons een aantal educatieve waarden bij, zorgt voor een sterkere onderlinge band en helpt sociale barrières te doorbreken. Sporten biedt zoveel voordelen dat sommige bedrijven beslisten om het op de werkplek te organiseren.
Het maakt hun medewerkers niet alleen gelukkiger, maar verhoogt ook de rentabiliteit, verbetert de band tussen collega's en helpt ziekteverzuim terug te dringen.
En werkt het ook?
Alle studies die over dit thema bestaan, tonen het aan: sporten is niet alleen goed voor de gezondheid van de werknemers, maar ook voor het operationele resultaat van het bedrijf. In 2017 toonde een Franse studie die werd uitgevoerd voor het Comité national olympique et sportif français en de Franse organisatie Medef (Mouvement Des Entreprises De France) aan dat zittende werknemers die min of meer regelmatig beginnen sporten hun productiviteit met 6 tot 9% verhogen. Onderzoeksinstituut Goodwill is dan weer van mening dat deze productiviteitswinst een positieve impact van tot wel 14% heeft op het nettoresultaat van een bedrijf met een omzet van 20 miljoen euro. Sporten is bovendien een wondermiddel tegen absenteïsme. Zo daalde het absenteïsme bij de medewerkers van Siemens in Nederland met 2% precies een half jaar nadat er in het bedrijf een sportzaal werd ingericht.
Voor wie?
Een sportzaal lijkt op het eerste gezicht een dure investering voor een bedrijf. De aankoop van het materiaal, het onderhoud van de sportruimte en de facturen van de eventuele coaches zijn factoren die veel CEO's tegenhouden om de stap te zetten. Toch moet uw bedrijf heus geen multinational zijn of honderden werknemers tellen om over een eigen sportzaal te kunnen beschikken. Er bestaan namelijk verschillende formules. Zo stellen sommige bedrijven hun sportzaal ook tegen betaling open voor buitenstaanders. Of soms is die sportzaal gewoon een eenvoudige binnenplaats of een magazijn waar een sportleraar enkele uren per week wat yoga- of fitnesslessen komt geven. Sporten op het werk aanmoedigen, kan trouwens ook via sportprogramma's waarvoor u niet in een zaal hoeft te investeren. Denk maar aan 'Start to run', waarbij medewerkers een tot twee keer per maand samenkomen om een rondje te gaan lopen. Of wat dacht u ervan om regelmatig een fietstochtje te organiseren in het weekend of een klein beachtennis-, petanque- of volleybaltornooi? Tot slot kan de werkgever ook gewoon een deel van het sportabonnement van de werknemer in een privéclub betalen.
Potentieel in België?
Van alle Galliërs zijn de Belgen misschien wel het dapperste volk, maar niet noodzakelijk het meest sportieve. Een sportaanbod via het werk zou daar verandering in kunnen brengen, zeker als u weet dat één Belg op vijf zegt niet aan sport te doen door zijn werk. Zo bleek immers uit een recent Belgisch onderzoek uitgevoerd door een grote fitnessketen. De meest genoemde redenen zijn een gebrek aan tijd (voor 14% van de ondervraagden), algemene vermoeidheid (12%), te laat thuiskomen (11%), geen zin (11%) en vermoeidheid na het werk (10%).
U leest het goed: te laat thuiskomen en vermoeidheid door het werk zijn samen goed voor 21% van de redenen waarom werknemers hun lichaamsbeweging links laten liggen. Er is dus nog veel potentieel bij ons! En tot slot nog dit interessante punt: opiniepeilingen tonen aan dat het imago van zogenaamde "sportieve" bedrijven een stuk aantrekkelijker is dan dat van andere. Die bedrijven worden immers gezien als "jong, positief en verantwoordelijk".