News
127

Vijf tips om sociale media beter te benutten in het bedrijfsleven

Hello Summer !

Met de zomer voor de deur is het tijd om een terrasje te pakken of te genieten van een barbecue met vrienden en familie. Het is een goed moment om er even tussenuit te gaan en te ontspannen. En zo ook bij ons: in juli en augustus is je OpenSpace-afspraak één keer per maand.

Profiteer tijdens deze vaak rustige zomervakantieperiode van de gelegenheid om je aanwezigheid op sociale media te herzien. Intern imago, employer brand, talentontwikkeling, wereldwijde communicatie of rekrutering ... Voor hr – en eigenlijk het hele bedrijf – zijn sociale media al lang geen extraatje meer, maar een heuse noodzaak.

Dan rest alleen nog de vraag hoe we die digitale tools het best kunnen gebruiken. En ja, dat gaat ook u aan, ook al is uw bedrijf ‘maar’ een kmo! Wij zetten in ieder geval vijf concrete tips op een rijtje om u op weg te helpen.

Veel leesplezier!

 

Claudia

Nieuwsbrieven

  • Sociale media en hr, een verhaal dat het vertellen waard is

    In 2022 waren 9,52 miljoen Belgen actief op sociale netwerken. Dat is 81,7 % van de bevolking. De Belg spendeert elke dag gemiddeld 1 uur en 30 minuten tot 1 uur en 40 minuten aan sociale media, en heeft accounts op vijf verschillende sociale netwerken. Uit deze cijfers blijkt dat een digitale strategie en online aanwezig zijn vandaag de dag onontbeerlijk zijn. Daarom beantwoorden we graag 5 belangrijke vragen op dit thema.

    Als we aan hr en sociale media denken, denken we meteen aan het belang ervan voor de rekrutering van nieuwe collega’s. Nieuwe talenten aantrekken via sociale media is namelijk een van de belangrijkste functies van deze digitale tools. Maar het gaat nog veel verder. Tegenwoordig zijn Facebook, LinkedIn en hun tegenhangers ook op andere vlakken waardevolle instrumenten, bijvoorbeeld om uw employer brand op te bouwen of voor interne communicatie. Maar hoe gebruikt u sociale media nu het best? We vertellen het u met plezier!

     

    1) Rekruteren via sociale media

    Wereldwijd worden per minuut acht werknemers gerekruteerd op LinkedIn. En elke seconde worden er negentig sollicitaties verstuurd via datzelfde platform. Sociale netwerken bieden dus geweldige kansen voor wie nieuwe medewerkers zoekt. U kunt er:

    • vacatures plaatsen;
    • vacatures in de kijker zetten via gerichte campagnes;
    • communiceren met werkzoekenden;
    • profielen vinden die perfect aansluiten op uw corebusiness;
    • talenten aanspreken die mogelijk niet op zoek zijn naar een job;
    • een imago creëren voor uw bedrijf: een blik achter de schermen, uw waarden, uw successen ...;
    • aan storytelling doen met uw huidige medewerkers, want dat zijn de beste ambassadeurs voor uw bedrijf.

     

    2) Interne communicatiemiddelen

    Sociale media vormen niet alleen een extern hulpmiddel om uw bedrijf in de spotlights te plaatsen. U kunt er ook mee communiceren met uw eigen medewerkers, net zoals via e-mail bijvoorbeeld. Maar in tegenstelling tot e-mails of vergaderingen gaat het op sociale media veelal om meer informele berichten. U krijgt er dus de kans om een andere kant te laten zien van uw bedrijf en besluitvormers.

    Nog een troef van sociale media: ze zijn de ideale tools om de samenhorigheid te bevorderen en uw bedrijfscultuur te versterken, bijvoorbeeld door prestaties of initiatieven van medewerkers onder de aandacht te brengen. Daarnaast kunnen uw werknemers er zelf de successen van hun collega’s delen. Erkenning van peers via sociale media komt trouwens ook de motivatie en teamspirit ten goede. Wie in de bloemetjes wordt gezet, voelt zich namelijk beter, meer betrokken en meer tevreden. En dat kan er dan weer voor zorgen dat die werknemers het bedrijf langer trouw blijven.

    Een treffend voorbeeld? Kijk maar eens naar Kellogg Company, en hun LinkedIn-pagina die bijna uitsluitend gebruikt om werknemers een schouderklopje te geven.

     

    3) Het juiste kanaal voor uw bedrijf

    Scheer niet alle sociale media over één kam. Stuk voor stuk zitten ze anders in elkaar, en ze zijn niet allemaal even nuttig op hr-vlak. Dan is de vraag: aan welk kanaal geeft u het best de voorkeur?

    Wel, het belangrijkste sociale netwerk voor professionals is LinkedIn. Dit is hét platform voor werknemers, bedrijven en rekrutering op de arbeidsmarkt. LinkedIn biedt trouwens meerdere voordelen. Allereerst is het een rekruteringstool, zoals we al aankaartten. Maar daarnaast is het de ideale plek om ruchtbaarheid te geven aan successen van de onderneming en aan positieve aspecten van het personeelsbeleid. Tussen de 930 miljoen LinkedIn-gebruikers wereldwijd (onder wie 4,3 miljoen Belgen) zitten ontelbaar veel hr-professionals die er maar wat graag hun ervaringen, nuttige adviezen en – als het wat luchtiger mag zijn – anekdotes delen.

    Op het vlak van b2b en b2c is Facebook een uitstekende keuze. Hoewel dit sociale netwerk wat ouder is (Facebook bereikt vooral 35-plussers), blijft het een geweldig platform om merken of bedrijven dichter bij de mensen te brengen. Met 6,4 miljoen gebruikers in 2022 is het in België ook nog steeds het grootste sociale medium.

    Instagram biedt eveneens geweldige communicatiemogelijkheden. Dé troef van dit kanaal is ongetwijfeld het brede publiek dat het bereikt, want er zitten ook jonge gebruikers op (vanaf 13 jaar). Instagram is een visuele tool met foto’s en filmpjes. Hier gaat het dus om het imago van een merk.

    Tot slot zijn er nog Twitter, TikTok, YouTube en Snapchat. Ook die media kunnen interessant zijn voor bedrijven, maar werken veel gerichter. Het zijn dan ook niet de belangrijkste sociale kanalen als het om rekrutering gaat.

    Wie met sociale media wil werken, moet bovendien content creëren, tijd steken in het gebruik ervan en de interacties modereren. Hoe meer een bedrijf inzet op sociale media, hoe meer interne middelen het vraagt om alle accounts actueel en relevant te houden.

     

    4) Welke digitale experts hebt u nodig?

    De opkomst van sociale media in de afgelopen twintig jaar gaat ook gepaard met tientallen nieuwe jobs in de digitale sector. Niet alle functies (ontwikkelaars, dataspecialisten ...) komen in elk bedrijf aan bod, maar managementfuncties vaak wel. Want wie gericht aanwezig wil zijn op de sociale media, heeft daarvoor specifieke profielen nodig. Hieronder gaan we dieper in op drie essentiële profielen/beroepen.

    • Social Media Manager (SMM)

    De SMM stuurt de socialemediastrategie van het bedrijf aan. Hij of zij geeft aan op welke platformen de onderneming al dan niet aanwezig moet zijn. Bovenal is de SMM degene die het gebruik ervan in goede banen leidt (content, positie, boodschap ...).

    • Community Manager (CM)

    Rapporteert gewoonlijk aan de SMM. Als expert in sociale netwerken verzorgt de CM dagelijks de sociale media van het bedrijf.

    • Content Manager

    Creëert de content die het bedrijf nodig heeft: een foto, een tekst, een filmpje ... Alles wat bij het verhaal komt kijken, wordt bepaald door de Content Manager. Hij of zij staat tot slot ook in voor de grafische vormgeving en kent alle do's-and-don'ts van de verschillende sociale media.

     

    5) Werknemers als ambassadeurs

    In ons land zijn vrijheid van meningsuiting en het recht op privacy het hoogste goed, maar zeker niet onbeperkt. Een werknemer die slecht spreekt over zijn bedrijf, interne informatie prijsgeeft of discriminerende opmerkingen maakt, mag verantwoording gaan afleggen aan zijn werkgever, en zelfs voor de rechtbank.

    Wat er publiekelijk op sociale media wordt gepost, wordt tegenwoordig steeds minder als ‘privé’ beschouwd.

    Waar het hier dus om gaat, is het gebruik van sociale media door medewerkers en de tijdstippen waarop ze die platformen mogen gebruiken. De vraag luidt als volgt: wat mogen ze doen of zeggen op sociale media? En wanneer mogen ze er actief of aanwezig zijn?

    Een eenduidig antwoord is er niet. In België bestaat er geen specifieke wetgeving die het gebruik van sociale netwerken op het werk en daarbuiten regelt. Evenmin zijn werkgevers verplicht om bepalingen met betrekking tot het gebruik van sociale media op te nemen in hun arbeidsreglement.

    Moeten we sociale media verbieden tijdens de werkuren? Afgezien van het feit dat dit niet in goede aarde zou vallen bij de digital natives, is dit in de praktijk ook compleet onhaalbaar. Als iemand de beperkingen wil omzeilen, moet die namelijk alleen de wifi afzetten. Meer is er niet aan.

    Beperken eventueel? Sommige bedrijven tolereren het gebruik van sociale media tijdens de werkuren, op voorwaarde dat het redelijk blijft. Bij langdurig virtueel absenteïsme (ja, daar bestaat een term voor!) kan het zijn dat de medewerker verantwoording moet gaan afleggen.

    Kaderen dan? Dit is waarschijnlijk de meest redelijke en praktische oplossing. Toezicht kan namelijk worden opgenomen in het arbeidsreglement (een social media policy) van de werknemers. Belangrijk hierbij is dat de regels kunnen wijzigen (want de digitale wereld verandert nu eenmaal snel) en samen met de medewerkers kunnen worden bepaald. 

Inspiratie

  • Onlinevacatures: enkele tips

    U wilt uw vacature laten opvallen online? Kijk verder dan alleen de basisgegevens van de job en volg onze tips.

    • Plaats de vacature niet alleen op persoonlijke netwerken zoals Facebook. Gebruik liever professionele netwerken die speciaal bedoeld zijn om professionele relaties te bevorderen.
    • Maak interactie mogelijk: met een korte link zoals ‘Vragen?’ geeft u nieuwsgierigen de kans om vragen te stellen.
    • Plaats een goed zichtbare ‘Solliciteren’-knop. Wie bij u wil komen werken, moet zich meteen kunnen aanmelden.
    • Vermeld eventuele loopbaanperspectieven heel concreet. Hou het niet bij het algemene ‘doorgroeimogelijkheden’, want dat zegt niets.
    • Vermeld het loon. Zou u een bod uitbrengen op een huis waarvan u de prijs niet kent? Nee, waarschijnlijk niet. Jongere generaties willen concrete informatie zien. Het loon hoort daar ook bij. Een vermelding zoals ‘competitief loon’ mijdt u maar beter. Doe voortaan zoals de Angelsaksen: beken financieel kleur en zet eventuele voordelen van meet af aan in de kijker.
  • Het TikTok-mysterie

    Moeten we op TikTok zitten of niet? Die vraag stellen steeds meer bedrijven, publieke personen en instellingen zich. Een beknopt antwoord op die vraag vindt u hier.

    Aan de ene kant is het Chinese sociale netwerk booming, waardoor het een must lijkt. Aan de andere kant zitten het gebruik en de verzameling van persoonlijke gegevens ietwat in een grijze zone, en dat kan beangstigend zijn. Daarom is het gebruik van TikTok bij heel wat Belgische openbare instanties verboden, bijvoorbeeld bij alle parlementen (Vlaams, Waals, Brussels ...). Ook politici kregen de vraag hun accounts te verwijderen. Nog radicaler is het TikTok-verbod voor personeelsleden van tal van openbare instanties die via hun telefoon ook professionele informatie uitwisselen. Ook sommige particuliere bedrijven slaan die weg in.

    Wilt u TikTok gebruiken? Maak dan steeds een weloverwogen beslissing.

Wist je dat?

  • 85

    85 % van de Belgen is elke dag online, 13 % minstens één keer per week, en 2 % minstens één keer per maand.