Een koppel op het werk, maar zonder liefde.

24

We brengen veel tijd door op kantoor. Vaak nog meer dan thuis. Het is dus niet verwonderlijk dat we ook daar sterke relaties ontwikkelen. Goede en slechte. Tijdens de werkuren babbelen we, lachen we, delen we onze gevoelens, vertellen we over de laatste film die we hebben gezien, bespreken we hoe ons weekend was of wat er nog gaat gebeuren. Kortom, we delen en bespreken ons leven. In sommige gevallen creëert dat verbindingen van echte, diepe vriendschap.

Twee mensen die uitzonderlijk goed met elkaar overweg kunnen op het werk, noemen we een ‘werkkoppel’. Dit kan een man en vrouw of twee mensen van hetzelfde geslacht zijn, maar de relatie is niet gebaseerd op fysieke aantrekkingskracht. Het is, zoals Montaigne dat mooi heeft verwoord: “Een verhaal over vriendschap met iemand dat niet kan worden verklaard. Een verhaal, omdat hij het was, omdat ik het was.”

Veel leesplezier.

Nieuwsbrieven

  • ‘Werkkoppels’ goed of slecht voor een bedrijf?

    De afgelopen jaren hebben specialisten in menselijk gedrag een nieuw woord voor op de werkvloer ontwikkeld: ‘work couple’. Deze term verwijst naar een puur platonische relatie tussen twee collega’s. Op papier lijkt het vooral positief voor een bedrijf dat collega’s een sterke band met elkaar hebben. Maar dat is niet altijd het geval. Bovendien is bij deze relatie tussen mensen van het tegenovergestelde geslacht, vaak een onduidelijke grens tussen liefde en vriendschap. Laat ons dit even toelichten.

    Er bestaan nog niet veel artikels die het onderwerp bespreken. Lang als taboe beschouwd, worden vriendschapsrelaties op het werk voornamelijk bestudeerd door specialisten van Human Resources en andere gespecialiseerde sociologen. Onlangs is er een term verschenen om deze specifieke relatie te benoemen: een ‘werkkoppel’. Zo’n werkkoppel bestaat uit een ‘werkman’ en een ‘werkvrouw’ of twee personen van hetzelfde geslacht natuurlijk. In de Verenigde Staten is deze term bijvoorbeeld gebruikt om de relatie tussen president George Bush en zijn minister van Buitenlandse Zaken, Condoleezza Rice, te beschrijven. Een fusie-gerichte relatie waarbij beide konden rekenen op de niet-aflatende steun van de andere in alle omstandigheden.

    Een werkkoppel kan omschreven worden als een professionele samensmelting, gebaseerd op wederzijdse steun en vertrouwen. Een werkpartner die je aanvult, met wie je pauzes deelt en die ervoor zorgt dat het werk verlicht en makkelijker te dragen is. We hebben het hier dus niet over flirten op het werk, de intieme relatie tussen deze twee werknemers is immers puur platonisch en vriendschappelijk.


    Een win-win relatie

    Het grootste voordeel van een werkkoppel is dat deze twee mensen weten dat ze tegen elkaar alles kunnen zeggen. Ze kennen elkaar door en door, voelen elkaar perfect aan en zijn daardoor ook efficiënter. Wanneer er beslissingen genomen moeten worden of taken moeten worden uitgevoerd regelen ze dit snel en duidelijk. Naast werkgerelateerde onderwerpen deelt een werkkoppel ook meer persoonlijke details van het leven met elkaar. Hierdoor kennen en ondersteunen ze elkaar nog beter.

    Deel uit maken van een werkkoppel zorgt er dus voor dat je nooit alleen bent. Je weet dat je te allen tijde bij iemand kan ventileren over de dingen die met of rond je gebeuren. Het is een win-win relatie al kan die soms ook voor persoonlijke remmingen zorgen. Sommige mensen gaan zo op in hun werkrelatie met een collega dat ze promoties naar een andere functie weigeren uit angst de band met die collega te verliezen.


    En voor de omgeving?

    Voor de privéomgeving van een werkkoppel is deze ‘relatie’ niet altijd voor de hand liggend. De partners hebben soms moeite om ’s avonds of tijdens het weekend te aanhoren hoe het werk aangenamer wordt gemaakt dankzij één specifieke collega. Soms ontstaat hierdoor zelfs een vorm van jaloezie.

    Binnen we werkomgeving kan het bestaan van een werkkoppel ook tot problemen leiden. De intensiteit van de vriendschap van een werkkoppel kan ervoor zorgen dat andere collega’s zich uitgesloten voelen, wat op zijn beurt jaloezie en spanningen kan veroorzaken. Ook in termen van loyaliteit kan het een probleem worden voor managers of de directie. Wanneer er in het bedrijf een belangrijke beslissing moet genomen worden, volgt ieder van het werkkoppel dan zijn of haar eigen rationeel oordeel of volgen ze de ander om elkaar niet teleur te stellen? Daarbovenop kan ook deze relatie op eender welk moment eindigen. Zo’n ‘scheiding’ kan net als bij een andere scheiding zorgen voor de nodige spanningen en conflicten, waardoor het binnenin een team of bedrijf voor iedereen moeilijk werken kan worden.

     

    Een strategische vriendschap

    Hoewel vriendschap tussen collega’s in veel gevallen oprechte vriendschap is, kan dit in sommige gevallen ook eerder berekend zijn. Sommige mensen sluiten immers doelbewust vriendschappen met mensen die direct of op een latere datum, nuttig kunnen zijn. Deze vriendschap is dan een gecalculeerd middel om bepaalde voordelen te krijgen (promoties, aanbevelingen, opslag…) die men zonder deze link niet of trager zou bekomen.

    Deze ‘berekende vriendschappen’ worden niet op dezelfde manier ervaren door de mensen die zich erin bevinden. Terwijl de een denkt een oprechte vriend te hebben gevonden is de ander bezig met een netwerk uit te bouwen. Deze ‘berekende vriendschappen’ worden ontwikkeld volgens verschillende prioriteiten. De eerste prioriteit is het nabije netwerk (directe collega’s, N+1…). De tweede prioriteit zijn de sociale beïnvloeders, de besluitvormers en zij die al langer ergens werken en waardevolle informatie kunnen bieden over het reilen en zeilen van de organisatie. Deze analyse werd gemaakt door enkele Canadese experts, maar het zou gelukkig slechts om een kleine minderheid gaan die werk-vriendschappen op deze manier benaderen.

     

Inspiratie

  • Ben jij een werkkoppel? Doe de test!

    En jij? Maak jij deel uit van een werkkoppel op het werk? Om daarachter te komen, bedacht Cosmopolitan-magazine een kleine test. Het beroemde Amerikaanse tijdschrift heeft 14 kenmerken geïdentificeerd waarin een werkkoppel zich zal herkennen. Een beetje vertier om de werkdag wat te verlichten :-)

    1.  Je kan je nog perfect voor de geest halen wanneer jullie van ‘gewoon collega’s’ naar vrienden evolueerden. De ene dag knikten jullie elkaar simpelweg beleefd gedag, de volgende dag hadden jullie door dat jullie heel wat gemeenschappelijke interesses hebben.
    2.  Samen lunchen is jullie favoriete moment van de dag. Werk werd veel leuker zodra jullie ’s middags samen gingen eten in plaats van alleen achter je computer te blijven zitten.
    3.  Jullie wijken niet af van jullie mini-breaks. Samen een koffie halen of jullie drinkbus water bijvullen, het is het ideale moment om snel even bij te praten.
    4.  Tijdens een werkdrink vinden ze jullie altijd naast elkaar. Of het nu de bedoeling is om een nieuwe collega te leren kennen, een oude uit te zwaaien of te toasten op het nieuwe jaar, jullie staan steevast bij elkaar.
    5.  Je weet hoe laat het is wanneer je tijdens de werkuren een sms’je van elkaar ontvangt. Sommige onderwerpen kan je niet luidop op de werkvloer bespreken dus zonderen jullie je subtiel even af door samen naar buiten te gaan en het nodige te bespreken.
    6.  Jullie wisselen subtiele blikken uit die niemand anders ziet of snapt. Jullie kennen elkaar door en door en hebben dezelfde frustraties over bepaalde collega’s. Als die ene collega dus weer eens passief agressief is, hebben jullie aan één blik genoeg.
    7.  Je geeft elkaar advies. Omgaan met een lastige collega, een probleem aankaarten, … jullie denken samen na over elk probleem en vertrouwen elkaar voldoende om alles eerlijk met elkaar te bespreken.
    8.  Stressvolle dagen zijn makkelijker wanneer jullie beide aanwezig zijn. Andere collega’s hebben niet door dat jij al de hele dag van de ene meeting naar de andere moet hollen, maar je wederhelft van je werkkoppel zal spontaan voorstellen om je lunch voor je te halen.
    9.  Jullie sturen elkaar de onnozelste berichtjes, op de slechtste momenten. Een grappige meme? Die krijg je in een werkkoppel nét voor een belangrijke meeting natuurlijk! Zodat je mag proberen om niet in lachen uit te barsten.
    10.   Het helpt om simpelweg aanwezig te zijn. Een slecht weekend? Een ruzie die je niet loslaat? Even met elkaar praten om erover te ventileren is al voldoende om dat slechte gevoel achter je te laten.
    11.   Jullie delen de frustratie van nooit ergens alleen te zijn. Iets dat jullie onder 4 ogen willen bespreken? Natuurlijk volgt iemand op dat moment of hebben ook zij net dan water nodig… Maar jullie vinden een manier.
    12.   Als één van beide afwezig is, dan is de dag automatisch minder leuk. Ook al ben je dol op je job, de dagen zijn minder leuk als een van de twee ziek is, op vakantie gaat of een externe meeting heeft.
    13.   Je zou tegenstrijdige gevoelens hebben als hij/zij een andere job vindt. Natuurlijk ben je blij dat hij/zij een promotie krijgt/ander werk heeft gevonden/een bonus krijgt. Maar je denkt tegelijkertijd ook “oh nee! Wat nu? En ik dan?”.
    14.   Jullie spreken ook naast het werk met elkaar af. Na het werk iets gaan drinken, brunchen tijdens het weekend, een cinema, … ook wanneer jullie niet op kantoor zijn spenderen jullie graag tijd met elkaar.

    Bron

  • Van dienaar tot collega

    De term ‘office wife’, veel gebruikt in de jaren 1930, werd gepopulariseerd dankzij het gelijknamige boek van Faith Baldwin (dat later ook verfilmd werd). Zijn principe was: “een minister en zijn secretaris moesten elkaar evengoed begrijpen als een man en zijn vrouw”.

    Tijdens de jaren tachtig, was feminisme steeds sterker aanwezig in toespraken én op de werkvloer. Vrouwen klaagden toen over de term ‘office wife’ waar een connotatie van minderwaardigheid voor vrouwen aan verbonden was. Veel ‘office wives’ waren toen inderdaad niet alleen secretaresses, maar moesten ook persoonlijke rekeningen van hun bazen betalen, boodschappen en droogkuis ophalen, het kantoor schoonmaken, de oppas bellen… Het credo van de vrouw was: “we krijgen het loon van een secretaresse, we zijn geen persoonlijke dienaar”. De term ‘work wife’ werd een wijdverspreide term in 1987 toen David Owen een essay schreef voor Atlantic, waarin hij de platonische intimiteit tussen man en vrouw op de werkvloer omschreef. Vandaag kennen we de term als ‘een medewerker waarmee op een puur vriendschappelijke manier een nauwe band hebben’.

    Bron

Wist je dat?

  • 42,2%42,2%

    Volgens een enquête van de Britse CV-library, een platform voor werkzoekenden, heeft 42,2% van de werknemers een work wife/husband gevonden of hopen ze er één te vinden.