Good food, good mood :-)

32

In de wereld van vandaag denken we na over de manier waarop we levensnoodzakelijk voedsel produceren en consumeren. Er gaan heel wat stemmen op die zeggen dat we bepaalde handelswijzen moeten veranderen en dat het niet oké is wat er op ons bord ligt. Geen wonder dus dat er een aantal initiatieven en bedrijven ontstaan die zich profileren rond het thema ‘beter eten’.

Los van alle polemiek is het van essentieel belang erop te wijzen dat ons lichaam een machine is en dat het belangrijk is om er zorg voor te dragen en het te onderhouden. Niet alleen door te sporten, ook door wat we eten. Gezond eten is goed voor de gezondheid. Maar niet alleen dat. Ook om te werken … We zijn meer gefocust, efficiënter en … gelukkiger. Veel leesplezier.

Nieuwsbrieven

  • “Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”, wist Hippocrates

    De voorbije tien jaar is voeding uitgegroeid tot een gespreksthema bij veel werknemers en HR-verantwoordelijken. Veel kleine of grote bedrijven bieden hun medewerkers tegenwoordig de mogelijkheid om te ontbijten, te lunchen of zelfs ’s avonds te eten op het werk. Met vanzelfsprekend de nodige aandacht voor de kwaliteit van geselecteerde voedingsmiddelen. Sommige onderzoeken zoals de barometer Ipsos-Edenred 2018 tonen duidelijk aan waaraan HR aandacht moet besteden. Tekst en uitleg.

    Weinig mensen beseffen dat de impact van onze voeding meteen voelbaar is in de eerste uren na een maaltijd. Eenvoudig gezegd: de kwaliteit en het soort voedsel dat we op het werk consumeren, bij het ontbijt of de lunch, heeft een invloed op het mentale en op onze fysieke of intellectuele inspanningen tijdens onze dagtaak. In 2015 heeft de Internationale Arbeidsorganisatie hieromtrent het eerste grote internationale onderzoek gepubliceerd. De resultaten zijn treffend. Een te arm dieet, een te rijke voeding op de werkplek of een onaangepaste voeding kan ten koste gaan van de productiviteit van bedrijven. Het onderzoek bevestigt trouwens dat een betere voeding op het werk de nationale productiviteitsgraad gevoelig doet stijgen. Bovendien toont het aan dat sommige voedingspatronen niet alleen zwaarlijvigheid kunnen voorkomen, maar ook en vooral het aantal ziektedagen en arbeidsongevallen kunnen terugdringen. 

     

    20 % minder productief

    Volgens Amerikaans schrijver en journalist Christopher Wanjek “worden rijke landen geconfronteerd met de buitensporige kosten van chronische ziekten en zwaarlijvigheid. Gerichte acties werken niet. Gezonde voeding aanbieden op het werk is de beste manier om iedereen dagelijks minstens één gezonde maaltijd te laten eten, maar vooral ook om ongevallen en een daling van de productiviteit tegen te gaan”. De Internationale Arbeidsorganisatie doet in haar onderzoek een aantal vaststellingen. Zo vernemen we dat een op de tien mensen last heeft van zwaarlijvigheid of overgewicht. En dat een slecht voedingspatroon de productiviteit met 20 % kan doen dalen. Aan voeding gerelateerde niet-overdraagbare ziekten vertegenwoordigen wereldwijd 46 % van de ziekten en 60 % van de sterfgevallen. Alleen al hart- en vaatziekten wordt 30 % van de wereldbevolking fataal. Bovendien toont het onderzoek aan dat het risico op ziekteverzuim tweemaal hoger is bij zwaarlijvige werknemers dan bij fitte werknemers. Een HR-beleid op het gebied van voeding is dus zeker niet overbodig …

     

    Hoe zit het in België?

    In België is er een stijgende vraag naar gezonde en evenwichtige voeding. Dat bedrijven een steeds grotere rol kunnen spelen in het welzijn van hun medewerkers, geniet meer en meer erkenning. Vandaag is een lunchpauze veel meer dan een gewone break in de loop van de dag, we nemen even de tijd om iets gezonds te eten om ons beter te voelen in de loop van de namiddag.

    De zevende editie van Food-barometer van Edenred (een enquête van 2018 bij 25.000 werknemers en 1.400 restauranthouders in 8 Europese landen waaronder België) brengt een aantal interessante aspecten aan het licht. 75 % van de Europeanen neemt een pauze om te lunchen (5 % meer dan in 2014), 27 % daarvan luncht vaak aan zijn bureau, 94 % van de Belgen eet regelmatig op de werkplek. Belgen blijven trouwens erg gehecht aan hun zelfgemaakte lunchbox: liefst 57 % neemt een zelfgemaakt gerecht mee naar het werk.  In 2013 koos slechts 28 % van de Europeanen een restaurant op basis van gezonde menu’s. Vandaag is dat 43 %. 72 % van de Europese werknemers (+ 43 % sinds 2016) vindt vandaag dat een bedrijf kan bijdragen aan een gezond voedingspatroon en het welzijn van zijn werknemers door diverse maatregelen te nemen. 


    Wat kunt u als bedrijf concreet doen?

    Om te beginnen afstappen van deze aloude overtuiging. “Veel landen en bedrijven houden nog vast aan het naoorlogse credo dat je de ‘troepen moest vetmesten’. Het idee hierachter was dat de werknemer vooral genoeg eten moest krijgen, de kwaliteit kwam op de tweede plaats”, benadrukt de heer Wanjek, die vindt dat er absoluut verandering moet komen.

    Dat kan op verschillende manieren:
    Sommige landen stippelen een beleid uit om bedrijven zorg te helpen dragen voor de gezondheid van hun medewerkers. Bijvoorbeeld in Oostenrijk, waar 12 % van de bevolking zwaarlijvig was in 2001. In 2005 zijn vakbonden en bedrijven rond de tafel gaan zitten en gestart met het restaurantconcept ‘Lichte, gezonde en eerlijke voeding op het werk’. Dit concept steunde op 3 pijlers: een grootschalige informatiecampagne, demo’s ter plaatse en HR-begeleiding.

    Nog concreter is de insteek van Google of Facebook (ook in Europa) die restaurants selecteren volgens welbepaalde criteria (bio, recyclage, …) en de bestellingen van hun medewerkers in die restaurants betalen.

    Ook origineel is het initiatief La Ruche qui dit Oui, een Franse start-up. Dit startersbedrijfje installeerde zelf een keuken en elke dag staan werknemers die zich hebben ingeschreven zelf aan het fornuis. Het bedrijf bekostigt de (kwaliteitsvolle bio-)ingrediënten en voorziet in het nodige keukengerei om voor iedereen een maaltijd te bereiden.

    Veel is er dus niet nodig om de voedingsgewoonten van medewerkers te veranderen. Enkele tips volstaan. Om te beginnen geen snoep- en/of frisdrankautomaten installeren, maar waterfonteinen en yoghurt- en fruitautomaten. Twee: fruit- en/of groentekorven en natuurlijke vruchtensappen aanbieden. Drie: werknemers een geschikt lokaal ter beschikking stellen om te eten is een aanrader (een refter of een ruimte waar ze kunnen gaan eten). Zo eten ze niet voor hun computerscherm. Ze nemen een pauze en verzetten even de zinnen. Bovendien bevordert dit de contacten tussen de werknemers. 

Inspiratie

  • Food program

    Al enkele jaren zien we dat verenigingen, burgers en overheden initiatieven op poten zetten. Zo ook het Food-programma dat in 2009 van start ging en bedoeld is om evenwichtige voeding te promoten via innovatieve communicatiekanalen.

    In restaurants is het de bedoeling om de voedingskwaliteit van de aangeboden gerechten te verbeteren en tegelijk de keuze voor consumenten te vergemakkelijken door een betere kennis van die verbeteringen. Verschillende partners stappen hierin mee en ondersteunen het programma. De Europese Unie bijvoorbeeld, maar ook privébedrijven zoals Edenred.  Edenred is actief in 42 landen en heeft in 11 daarvan een programma uitgebouwd dat afgestemd is op de huidige bekommernissen van de overheid inzake voeding. Het programma ‘Voeding & Evenwicht’  werd uitgedokterd door internationale experts om gebruikers van Ticket Restaurant te helpen om uitgebalanceerde maaltijden te kiezen in aangesloten restaurants. Lunchen op restaurant kan namelijk ook gezond en evenwichtig zijn.

    Een boeiend onderwerp waar we binnenkort dieper op ingaan, met handige tools die ook u in uw bedrijf kunt gebruiken.

     

    Download de infographic van de zevende barometer van Ipsos-Edenred 2018

  • Thuis voor gezonde gewoonten kiezen

    Op kantoor gezond en gevarieerd eten is belangrijk. Maar het heeft geen zin als medewerkers die gewoonte thuis niet doortrekken. Ziehier enkele basistips om de juiste reflexen aan te kweken.

    Het klinkt afgezaagd, maar we moeten vooral fruit en groenten eten. Vijf stuks per dag, wordt gezegd. Tweede tip: eet meer vis dan vlees. Minder suikers en verzadigde vetten eten, is de derde tip. Tip nummer vier: eet minder zout. 6 g zout per dag is een goede hoeveelheid. En die vinden we van nature in onze voeding. Zout toevoegen aan een maaltijd is dus niet nodig. Vijfde tip: drink water.  Er wordt sterk aanbevolen om dagelijks 6 tot 8 glazen water te drinken. Ook belangrijk zijn de momenten waarop we eten. Niet 's avonds, maar 's morgens hebben we meer energie nodig … om te verbranden. Kies dus voor een uitgebreid ontbijt en eet ’s avonds niet te veel. 

     

    Bron

Wist je dat?

  • €119€119

    Belgen geven wekelijks gemiddeld 119 euro uit aan voeding.

    Bron: Observatoire de la Consommation Alimentaire.