Geluk, een zoektocht die niet per se onmogelijk hoeft te zijn
Wat is geluk? Is het echt voor iedereen haalbaar? Kan ik ook geluk vinden in mijn werk, met mijn collega's en managers? Wat zegt de wetenschap? Wat zeggen de geluksprofessionals die bedrijven helpen een nieuwe manier van samenwerken te ontwikkelen? Dit zijn enkele manieren om geluk te begrijpen en tools om er dichterbij te komen ...
De voorbije twintig jaar bekleedde Nathalie Geladi* verschillende functies in human resources, maar sinds twee jaar is ze aan de slag als Happiness Trainer of gelukscoach (ja, je leest het goed). Nathalie begeleidt bedrijven bij de persoonlijke ontwikkeling van hun medewerkers om zo bij te dragen aan hun succes. Ze blijft ver weg van de clichés die van haar een zen clown zouden kunnen maken, die je kunt vertrouwen als je gestrest bent en die de grootste filosofen citeert terwijl ze stenen met magische krachten aanraakt.
Wij stelden haar vijf vragen:
- Wat is een gelukscoach? En wat is je missie?
Er bestaat geen vaste definitie omdat geluk voor iedereen anders is. Mijn rol is om de juiste individuele en collectieve omstandigheden te scheppen zodat alle neuzen in het bedrijf in dezelfde richting staan. Ons welzijn en geluk mag niet verdwijnen wanneer we door de deur lopen van het bedrijf dat ons tewerkstelt. Integendeel, het zijn net ‘pluspunten’ die het bedrijf helpen zijn doelstellingen te verwezenlijken. Door hen te begeleiden, help ik hen bewust te worden van het feit dat de menselijke waarde cruciaal is voor het collectieve succes.
- Sinds wanneer zijn bedrijven geïnteresseerd in geluk?
De arbeidswereld is de laatste jaren enorm veranderd. Medewerkers hebben andere verwachtingen van hun werk. Het is deels een generatiedingetje, maar er is ook sprake van een ontmenselijking van de werknemer, die vaak een ‘productiemachine’ geworden is. In wezen zit de mens zo niet in elkaar. Sommige bedrijven zijn zich hiervan bewust en hebben ingezien hoe belangrijk het is dat hun doelstellingen overeenstemmen met de ambities van hun werknemers.
- Concreet, hoe komt een gelukscoach in contact met een bedrijf?
Verschillende bedrijven hebben contact met mij opgenomen omdat ze iets gehoord hebben over nieuwe tools die bijdragen aan de ontwikkeling van werknemers. Ze willen zich op hun beurt onderscheiden van de klassieke ‘top down’-hiërarchie die haar grenzen heeft laten zien, vooral onder de nieuwe generaties die andere verwachtingen koesteren. Vervolgens begeleid ik hen bij tal van missies, die een paar dagen tot zelfs een paar maanden kunnen duren. Tijdens mijn laatste missie hield ik zogenaamde ‘ontwikkelingsgesprekken’ met alle medewerkers, waarbij iedereen de tijd nam om na te denken over zichzelf en zijn wensen voor persoonlijke en professionele vooruitgang te delen met de hr-manager. Ons eerste doel was de werknemer inzicht bieden in zijn waarde en bijdrage aan het succes van het bedrijf. De feedback van de deelnemers was zeer positief.
- Welke obstakels kun je nog tegenkomen in deze nieuwe functie?
In tegenstelling tot de Scandinavische landen lijken de Belgische bedrijven nog niet helemaal ‘klaar’ te zijn. Ook al zijn ze zich ondertussen bewust van de noodzaak om de mens weer centraal te stellen, toch zijn sommige managers nog steeds te terughoudend of vrezen ze dat de emoties van hun werknemers voorrang krijgen op hun verantwoordelijkheden en verplichtingen ten opzichte van het bedrijf dat hen in dienst heeft. Toch werpt deze nieuwe werkwijze haar vruchten af: minder conflicten, minder ziekteverzuim en verloop, en vooral collega’s die echte ambassadeurs voor hun bedrijf worden.
- Bestaat er een recept voor geluk, op het werk of in het privéleven?
Dat recept zou aanbevelen om een soort evenwicht en afstemming te vinden tussen wat je bent en wat je doet. Het is belangrijk dat de dingen die we doen zinvol zijn. Veel mensen durven niet altijd zichzelf te zijn, en dat geldt natuurlijk ook voor de werkwereld.
Geluk valt dus niet in een paar woorden te beschrijven. Dat blijkt ook uit de vraag die we stelden aan vier jonge meiden tussen 11 en 15 jaar oud, die – ver van professionele overwegingen – hun eigen definitie van geluk hebben. Zo vertelde Eva ons dat we “geen 7 levens hebben zoals katten, maar eentje waarvan we elke dag moeten genieten”, en Rosalie stelde voor dat we “in de douche moeten zingen om gelukkig te zijn, zelfs als we vals zingen!”. Zoé zei dan weer dat “we eerst van het nu moeten genieten voor we aan het volgende moment denken”. En de elfjarige Félicie wist ons tot slot te zeggen dat geluk betekent dat “we onze geliefden vertellen dat we van hen houden ... ” Een hele boterham, dus!
* Nathalie Geladi is manager van Sparkling Consult en een actief lid van Wowo (Wonderful Women), een door Florence Blaimont opgerichte community die gepassioneerde vrouwelijke ondernemers in de schijnwerpers zet, die graag hun ervaringen en nieuwe levenspaden willen delen.