News
97

Zet je oren goed open!

In deze moderne, digitale wereld wil iedereen onze aandacht. Reclame, meldingen, nieuwsbrieven, afspraken voor het werk, e-mails, sms-berichtjes, WhatsApp ... Soms zouden we wel acht uur per dag kunnen vullen met niets dan berichten beantwoorden.

Bereikbaar zijn is tegenwoordig een must, maar het is niet altijd makkelijk om nuttige communicatie en puur tijdverlies van elkaar te onderscheiden. Er bestaat zelfs een woord voor die overdaad aan informatie: 'infobesitas'.

Net daarom is het zo belangrijk dat we de informatie die we ontvangen (en geven!), goed filteren en er tegelijkertijd voor zorgen dat relevante informatie niet door de mazen van het net glipt. Ook voor u als hr-professional is het belangrijk dat u steeds waakzaam bent.

De gulden middenweg tussen FOMO ('fear of missing out') en infobesitas vinden, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze nieuwsbrief helpen we u op weg.

Veel leesplezier.

Nieuwsbrieven

  • 'Be aware'

    Hr is de spil van elke verandering in een bedrijf. Een van de aspecten die uw functie zo uitdagend maken, is dat u op elk moment mee moet zijn met een enorme massa informatie. De arbeidswetgeving, de nieuwste hr-trends, de beste hr-tools, premies, de concurrentie ... Het is een complexe taak. Maar door waakzaam te blijven, kunt u er zich goed op voorbereiden en ze zelfs delen met anderen. Tijd voor tekst en uitleg.

    Over het algemeen betekent 'stand-by zijn' even pauzeren. In de hr-wereld is het net omgekeerd: 'stand-by zijn' is op de hoogte blijven, waakzaam zijn, alles in het oog houden, op alle informatie letten die interessant kan zijn voor de onderneming (op een positieve of negatieve manier). Het betekent dat u zich wapent met tools waarmee de onderneming de vinger aan de pols kan houden in de wereld eromheen. Het is een anticiperend beleid dat noodzakelijk is om te kunnen evolueren. Onze Belgische superster Jean-Claude Van Damme vat het concept in twee woorden samen: 'Be aware'.

    Het concept 'waakzaamheid' is relatief nieuw in de branche en kan worden verklaard door de evolutie van hr. Deze afdeling werd namelijk lange tijd beschouwd als een ondersteunend element bij het nemen van strategische beslissingen, maar sinds enkele jaren speelt ze ook een actieve rol in de bedrijfsstrategie. Daarom wordt nu van hr-medewerkers verwacht dat ze meedenken en informatie, kennis en richtsnoeren aanbrengen.

    Vandaag de dag moet de hr-afdeling als een radar de signalen opvangen die wijzen op mogelijke kansen en die beslissingen helpen te onderbouwen – of die de globale strategie van de onderneming net op losse schroeven kunnen zetten. Dat heeft te maken met het feit dat hr absoluut geen fouten mag maken bij de toepassing van de Europese regels over gegevensbescherming. We herinneren ons allemaal wel wat er moest gebeuren om aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming, of GDPR in het Engels) te voldoen.

     

    LinkedIn, Google Alerts, blogs: uw troeven

    We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Natuurlijk moet u vooral letten op alles wat relevant is voor uw bedrijf, maar daarvoor hoeft u niet zelf alle uithoekjes van het internet uit te spitten. Er bestaan namelijk al een aantal erg krachtige tools.  

    De eerste is LinkedIn. Het platform werd 20 jaar geleden in het leven geroepen, telt 775 miljoen accounts (waarvan 4 miljoen in België) en wordt beschouwd als een 'uitstalraam' om zakelijk te netwerken. Op LinkedIn duiken gebruikers effectief in de hr-wereld door bijvoorbeeld bepaalde profielen, bedrijven of invloedrijke personen te volgen.

    Een tool die daar mooi bij aansluit, is Google Alerts. In tegenstelling tot de Google-zoekbalk waarmee u actief informatie over een bepaald onderwerp opzoekt, doen Google Alerts net het omgekeerde. Nadat u zoekwoorden hebt ingesteld, krijgt u automatisch via e-mail alle nieuwe content die op het internet is verschenen over die termen. Zo weet u zeker dat er geen kruimeltje informatie over welzijn op het werk, de telewerkregels en elk ander denkbaar onderwerp aan u voorbijgaat.

    Naast deze twee reuzen bestaan er tal van blogs en nieuwsbrieven (zoals die van Edenred 😉) vol informatie die relevant is voor hr (zie Enkele nuttige websites voor wie waakzaam wil blijven).

     

    Wat doet u met de informatie die u binnenkrijgt?

    Om te voorkomen dat u verstrikt raakt in het kluwen van informatie, doet u er goed aan om het verschil te leren tussen wat nuttig is en wat nutteloos. Als een website, blog, nieuwsbrief of account (Facebook, LinkedIn, Twitter ...) niet minstens één keer in de voorbije zes maanden goed van pas is gekomen, kunt u die informatiebron voortaan negeren.

    Aan de andere kant: een hr-waakzaamheidsplan opstellen en er niets mee doen, dat is zoals lekkere verse groenten kopen op de markt en ze thuis in de vuilnisbak gooien in plaats van er een heerlijke soep van te maken. De informatie die u inwint, moet u met de juiste mensen delen zonder altijd alles aan iedereen te melden. Doet u dat laatste wel, dan let uiteindelijk niemand nog op wat u te vertellen hebt. Denk dus goed na over alle informatie die u deelt: wat verstuurt u en naar wie? Vraag ook gerust intern na of anderen de informatie nuttig vonden. U kunt ook informatie delen in de vorm van aanbevelingen of strategische richtlijnen tijdens een formele vergadering.

     

    Altijd waakzaam, ook buiten het internet 

    Zoals we in onze vorige nieuwsbrief over passie hebben aangekaart, hebben de behoeften van generatie Y en Z volledig veranderd hoe hr functioneert. Hun drang naar persoonlijke ontplooiing kan ertoe leiden dat ze sneller naar een andere job overstappen of bepaalde trends willen volgen. Om deze groep gericht op te volgen en op hun behoeften in te spelen, zijn er andere interessante middelen dan het internet. Conferenties, beurzen en afterworkevenementen zijn bijvoorbeeld ideaal om te praten, ervaringen uit te wisselen en bij te leren, zowel virtueel als in het echt.

    Vergeet nooit wat de essentie is: een netwerk opbouwen waarbij u terecht kunt als u bepaalde informatie nodig hebt of wilt delen. Netwerken blijft nuttig, zelfs tijdens de pandemie.

     

    En als u nu eens zelf het initiatief neemt?

    Meestal volstaan de interne en externe informatienetwerken om in te spelen op de behoeften van een onderneming. Maar u kunt ook een stap verder gaan en actief de waakzaamheid in het bedrijf stimuleren. Hoe? Door bijvoorbeeld workshops en ontmoetingsmomenten te organiseren binnen en buiten het bedrijf.

    Intern krijgen de medewerkers op die manier de kans om nieuwe kennis op te doen. U toont bovendien dat de hr-afdeling geïnteresseerd is in hun carrière. Ook zijn dit soort evenementen de perfecte gelegenheid om de vinger aan de pols te houden: wat wordt er verwacht, wat werkt er niet, welke specifieke vragen zijn er ... Voor alle duidelijkheid: we hebben het niet over teambuilding, maar over conferenties of bijeenkomsten met gerichte onderwerpen. Denk maar aan 'betrokkenheid binnen de onderneming', 'zinvol werken' of 'leren communiceren'.

    Om een netwerk buiten uw organisatie uit te bouwen, kunt u bijvoorbeeld elk kwartaal een externe hr-bijeenkomst plannen om een bepaald onderwerp te bespreken of uw ervaringen te delen.

    En met de technologie waarover we in 2022 beschikken, kunt u ook het goede voorbeeld geven op het vlak van moderniteit door webinars te organiseren, op LinkedIn te posten of zelfs een TikTok-account aan te maken. Als u denkt dat dat kanaal wel erg weinig te maken heeft met de taken van een hr-afdeling, dan betekent dat alleen maar dat u het potentieel ervan nog niet helemaal hebt ontdekt. Er zijn namelijk talloze hr-profielen te vinden. En sommige zijn zelfs erg grappig 😊.

Inspiratie

  • Enkele nuttige websites voor wie waakzaam wil blijven

    Wilt u op de hoogte blijven van het reilen en zeilen in de hr-wereld? Dan is het internet uw beste vriend! Op onze blog hebben we enkele websites bij elkaar gezet waarop u volledig kunt vertrouwen. Ontdek ze snel!

    • Onze favoriet (op OpenSpace van Edenred na 😊) is de tweetalige website van Peoplesphere. U vindt er alles over de belangrijkste thema's, wetswijzigingen en opinies. Erg interessant, en de website wordt regelmatig geüpdatet.
    • Ook de website van sdworx is tweetalig en staat boordevol nuttige informatie: sdworx.be.
    • De eveneens tweetalige website hrsquare.be is betalend, maar bevat een schat aan informatie.
    • Voor de Franstaligen onder ons is Veille RH een gouden tip.
    • Onze Engelstalige aanraders op LinkedIn: Adam Karpiak (een influencer met 300.000 volgers), Jacob Morgan (auteur van hr-bestsellers) en Kathleen Hogan (Chief People Officer van Microsoft).
    • Ook in het Engels is er de referentiewebsite hr.com. Die is gratis, maar u moet zich wel als lid registreren. U vindt er debatten, artikels, literatuurreferenties, aanbevelingen ...
    • Tot slot is er de leuke, eigenzinnige blog van de Amerikaanse Suzanne Lucas, geschreven met een nogal ... 'directe' schrijfstijl: Evil HR Lady.
  • Waakzaamheid als hulpmiddel bij het aanwerven

    Let u op wat uw concurrenten precies doen om talent aan te trekken? Dat is een van de praktische toepassingen van waakzaamheid in de hr-wereld, én het illustreert waarom dit zo cruciaal is om op te vallen op de arbeidsmarkt.

    Waakzaam zijn kan een enorme impact hebben op de zoektocht naar en de aanwerving van nieuw talent, zeker nu er een ware 'war for talent' woedt. Hou uw concurrenten dus in het oog: wat doen zij om zichzelf aantrekkelijk te maken? Welke boodschap dragen ze uit? Via welke kanalen communiceren ze? Welk loon en welke werkuren bieden ze aan? Is uw aanbod beter of minder aantrekkelijk? Waarom?

    Let ook op de doelgroepen die u wilt bereiken, rekruteren of aantrekken. Door waakzaam te zijn, brengt u hun verwachtingen, overtuigingen en argumenten in kaart en haalt u hen makkelijker aan boord. We weten bijvoorbeeld dat de jongere generatie sinds enkele jaren zinvol werk belangrijker vindt dan een goed loon (zie onze laatste nieuwsbrief over passie). Waakzaam zijn kan ook met aanvullende tools zoals opiniepeilingen, online enquêtes ... Voor diezelfde generatie is het ook belangrijk dat u let op het ecosysteem waarin ze opgroeit: welke influencers zijn het invloedrijkst, welke wensen en verwachtingen leven er?

Wist je dat?