Houd je talent vast
In 2024 focust de hr-afdeling zich op personeelsbehoud. Dit artikel benadrukt het belang van een stimulerende bedrijfscultuur, een efficiënte integratie, evenwichtige evaluaties en inzicht in de redenen voor vertrek om de betrokkenheid en trouw van werknemers te versterken.
4 tips voor een beter personeelsbehoud
Wat als de strijd om talent meer te maken heeft met nieuwkomers houden dan aantrekken? Talenten overtuigen om voor uw bedrijf te kiezen is maar de helft van het verhaal. Personeel behouden is een uitdaging van formaat voor bedrijven die een sterk en standvastig team willen. Lees hier hoe u uw medewerkers op een proactieve manier aan uw bedrijf kunt binden.
1.Wees realistisch tijdens het sollicitatiegesprek
Bedrijven durven wel eens een loopje te nemen met de waarheid en een jobinhoud wat aan te dikken. Maar op de werkvloer zal een nieuwe werknemer die bubbel al snel doorprikken. Heel wat mensen vertrekken dan ook omdat de realiteit niet strookt met hun verwachtingen. Zo is het bij een aanwerving in eerste instantie cruciaal dat de kandidaat een realistisch beeld krijgt van het takenpakket.
Concreet: communiceer transparant en laat twee of drie toekomstige collega’s over hun ervaringen (positieve kanten en de uitdagingen van de job) vertellen.
2.Bereid de onboarding voor
In het verlengde van het sollicitatiegesprek is een efficiënte onboarding essentieel om nieuwe medewerkers optimaal te integreren. Enkele praktische tips voor een geslaagde onboarding:
- Goede voorbereiding: Geef een uitvoerige presentatie aan uw nieuwe medewerkers, met info over het organogram, de teams en de verantwoordelijkheden van de functie, net als praktische info over de interne tools en processen.
- Afsprakenkalender: Plan elke dag één tot drie ontmoetingen in met teamleden en andere belangrijke contactpersonen voor die functie, zodat uw nieuwe medewerker de werkomgeving snel en grondig leert kennen.
- Mentors en begeleiding: Zorg ervoor dat de rechtstreeks verantwoordelijke de eerste dagen beschikbaar is of laat een ervaren mentor de nieuwe werknemer op sleeptouw nemen.
3.Beveel 360°-evaluaties aan
Een 360°-evaluatie beperkt zich niet tot feedback opvragen over de prestaties van een werkkracht, maar biedt de werknemer zelf ook de kans om zijn/haar eigen feedback met diens verantwoordelijke te delen. Periodieke evaluaties bevorderen een open en stabiele dialoog. Zo’n tweerichtingscommunicatie versterkt het vertrouwen en het wederzijdse engagement. Bovendien zijn talenten dan sneller geneigd om te blijven.
4.Zoek de reden achter een vertrek
In tegenstelling tot wat velen denken, is het loon niet altijd dé drijfveer om van job te veranderen. Andere redenen kunnen zijn: verveling, frustratie, ongezond evenwicht tussen werk en privéleven en het gebrek aan toekomstperspectieven. Ook privéproblemen, de woon-werkafstand of spanningen tussen collega’s of verantwoordelijken kunnen een rol spelen.
Wie zijn personeelsbehoud wil verbeteren, moet absoluut de redenen achter het ontslag van zijn werknemers begrijpen. Er bestaan diverse methodes om waardevolle informatie te verzamelen, zoals een ontslaggesprek of anonieme enquêtes. Bovendien toont een bedrijf op die manier aan dat het bereid is om te luisteren en zichzelf te blijven verbeteren, waardoor de medewerker met een positiever gevoel de deur achter zich dichttrekt. Niets ergers dan een bedrijf te verlaten zonder dat iemand ook maar vraagt waarom.
De sleutel tot een motiverende bedrijfscultuur
Ook na die eerste belangrijke fasen is het zaak uw mensen gemotiveerd te houden! Een dynamische en motiverende bedrijfscultuur bevorderen is een prioriteit voor bedrijven die geëngageerde en trouwe werknemers willen. Wat zijn dus de bepalende factoren voor een stimulerende werksfeer?
- Het algemene welzijn van de werknemers is een essentieel element. Een opleidingsplatform, de toegang tot sportaccommodaties, een beleid dat diversiteit bevordert en pesterijen tegengaat ... Al deze elementen zijn een must als u een omgeving wilt creëren waarin iedereen zich veilig en goed voelt. Innovatief uit de hoek komen, is hierbij soms nodig. Bij de groep Carrefour bijvoorbeeld krijgen werknemers met endometriose sinds april 2023 maar liefst twaalf dagen menstruatieverlof per jaar. Deze beslissing heeft een positieve psychologische impact op iedereen, ook op de werknemers die niet rechtstreeks betrokken zijn.
- Een gezond evenwicht tussen werk en privéleven staat vandaag bij veel mensen bovenaan het prioriteitenlijstje. Flexibele werkuren en occasioneel telewerk zijn een belangrijke troef om talenten aan te trekken en te houden.
- Groeimogelijkheden: progressie kan verschillende vormen aannemen, gaande van meer verantwoordelijkheden tot een horizontale groei binnen het bedrijf. Het eventuele vooruitzicht op hun verdere ontplooiing of professionele ontwikkeling houdt mensen absoluut gemotiveerd.
- Zinvol werk: steeds meer mensen willen zich nuttig voelen, een positieve bijdrage leveren aan het bedrijf en voldoening halen uit hun job. In Europa stelt het bureau Grant Thornton zijn werknemers voortaan ‘zingevingsgesprekken’ voor, een trend die zich in 2024 ook naar andere bedrijven zou moeten uitbreiden. Een gebrek aan zingeving kan niet enkel leiden tot ontslag, maar ook tot een burn-out of gebrek aan betrokkenheid. Een omgeving waarin iedereen zich waardevol voelt, is essentieel voor een bloeiende en duurzame bedrijfscultuur.
- Salarispakket: naast het loon zijn ook de werkomstandigheden een bepalende motivator voor werknemers. Extra voordelen en premies kunnen hun tevredenheid en motivatie een boost geven (lees hierover meer in onze OpenSpace over het loon).
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo): het nieuwe argument
Naast zinvol werk vinden veel werknemers het ook belangrijk dat hun werkgever zich inzet voor meer duurzaamheid. Kiezen voor initiatieven rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is een belangrijke factor geworden om gemotiveerde talenten, die zich willen inzetten voor een bedrijf met een ware positieve impact op de samenleving, aan te trekken en aan boord te houden. Wanneer de sterkst gemotiveerden een gebrek aan authenticiteit merken, kan dat hun onvoorwaardelijke betrokkenheid en inzet voor het bedrijf een flinke knauw geven.
In de praktijk
Actieve betrokkenheid van de werknemers:
- Organiseer informatie- en opleidingssessies over de uitdagingen van mvo. Laat uw werknemers zien hoe zij met hun gedrag mee het verschil kunnen maken en hoe belangrijk het is om relevante competenties te ontwikkelen om hun steentje bij te dragen aan zulke initiatieven.
- Motiveer uw mensen om mee te werken aan relevante en significante mvo-projecten. Roep werkgroepen in het leven (Green Teams), zodat iedereen zich hiervoor kan inzetten en zich deel voelt van de acties binnen uw bedrijf.
Waarom het retentiecijfer opkrikken?
36 % van de Belgische bedrijven heeft naar eigen zeggen moeite om zijn personeel aan zich te binden. Deze situatie is vergelijkbaar met Italië en Finland, maar is minder prangend dan in Frankrijk, waar 44 % van de bedrijven met dit probleem te maken krijgt.
Uw beste werknemers aan boord houden, dat is een absolute must. Er staat namelijk heel wat op het spel voor uw bedrijf:
- Financiële impact: elk vertrek brengt heel wat kosten met zich mee voor het bedrijf, gaande van de werving tot de opleiding en de integratie van nieuwe werknemers.
- Culturele samenhang: iedereen in uw bedrijf bouwt mee aan de bedrijfscultuur. Wanneer er mensen vertrekken, verandert die hele structuur. En dat brengt ook de waardevolle groepsdynamiek in uw bedrijf uit evenwicht.
- Motivatie en emotionele impact: het vertrek van collega’s kan uiteenlopende reacties bij de rest uitlokken. Het kan hen inspireren om ook zelf weg te gaan of hen onzeker maken... Kortom, een vertrek kan de overblijvende teamleden demotiveren.
- Operationele continuïteit: een ontslagnemende werknemer neemt ook specifieke bedrijfskennis mee, en dat kan uw vertrouwde processen en relaties verstoren. Bepaalde kennis is bovendien moeilijk door te geven. Het kan dus wel even duren tot alles opnieuw draait zoals het hoort.
- Impact op het bedrijfsimago: als er veel mensen op eigen initiatief vertrekken, kan dat de externe perceptie en de reputatie van uw bedrijf bij uw klanten, partners en zelfs mogelijke kandidaten aantasten.
Maak dit jaar een prioriteit van uw personeelsbehoud, hoe groot of klein uw bedrijf ook is. U hebt nu alle troeven in handen om de betrokkenheid van uw medewerkers te bevorderen. Maak meteen werk van een succesvol jaar!