Goede voornemens voor een goede start!

18

“Dit jaar kom ik op tijd op al mijn afspraken”. Bij iedere professionele terugkeer komen we gewapend met goede voornemens. Zo zullen we efficiënter zijn, stoppen met het haten van maandagen, de tijd nemen om projecten te debriefen die minder talrijk zijn maar meer impact hebben, echte middagpauzes nemen en de tijd inplannen om onszelf op te laden. Daarnaast zullen ook al deze resoluties ‘duurzaam’ zijn. September 2018 geeft ons op die manier de kans om onze gewoontes te veranderen.

Het is niet ingewikkeld om deze doelen voor jezelf op te lijsten, het is echter wel lastiger om ze waar te maken en vol te houden. Om jouw goede voornemens om te zetten in realiteit kan het noodzakelijk zijn om je visie te verbreden en in te zien dat professionele voornemens in het bedrijfsleven ook collectief kunnen zijn. Zo kunnen je collega’s je helpen om de voornemens samen waar te maken. We wensen iedereen er de komende maanden veel geluk mee!

Een frisse, nieuwe start voor iedereen!

Nieuwsbrieven

  • De laatste rechte lijn

    Na de zomervakantie is het bedrijfsleven weer in volle gang, ongeacht van de sector. Maar de opkomst van de digitale transformatie zoals Big Data, Artificial Intelligence, nieuwe consumptie -en werk gewoontes halen elk jaar ons dagelijks werk dat beetje meer overhoop. Daarom is onze terugkeer uit vakantie de ideale gelegenheid om onszelf af te vragen of we juiste beslissingen nemen. Door goede voornemens voorop te stellen die hand in hand gaan met alle veranderingen, stellen we ons in staat om actief mee te spelen binnen het bedrijf in plaats van een toeschouwer te zijn aan de zijlijn.

    De afgelopen twee jaar zijn er tal van onderzoeken gedaan naar goede voornemens die je ‘in’ en ‘voor’ je bedrijf kan maken. Die onderzoeken vinden plaats in tal van Europese landen en bieden tal van uitstekende prioriteitsresoluties die managers, human resource managers en leidinggevenden bij hun terugkeer kunnen implementeren. Verschillende van deze resoluties lijken op het eerste zicht voor de hand liggend, maar verdienen het wel om opnieuw vermeld te worden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om een project volledig af te werken vooraleer je een nieuw project opstart. Met andere woorden, wanneer je meerdere laden tegelijkertijd wil openen, kan je verstrooid raken – iets wat HR maar al te goed weet.

    Hierop sluit ook het volgende eenvoudige voornemen netjes aan: leer om altijd 100% te focussen op wat je doet. Werk dus niet met je smartphone naast je en je favoriete muziek op de achtergrond. Nog een resolutie die vaak terugkeert, is het voornemen om zich bij te scholen binnen zijn of haar specialiteit, of het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Naast deze populaire professionele voornemens, vallen er in de onderzoeken ook enkele minder vanzelfsprekende op. Om er maar drie te noemen:

    1. Luister naar podcasts en videotrainingen tijdens het pendelen en op dode momenten (de beste site voor Engelstalige podcasts: https://player.fm/featured/society)
    2. Doe niets op de momenten dat je moet op laden en decompreseren
    3. Neem een positieve houding aan. Dit zorgt er niet alleen voor dat mensen het gevoel hebben dat er ruimte is om te praten zonder vooroordelen, het zal ook de gezelligheid en goede sfeer op de werkvloer bevorderen. Zo is er een grotere betrokkenheid, minder stress en minder risico op een burn-out.


    Minder digitaal

    En als we ons nu eens voornemen om in het najaar van 2018 minder digitaal te zijn? Het lijkt misschien paradoxaal om in een wereld die in toenemende mate met elkaar verbonden is – de enorme opkomst van digitale communicatie via smartphone, apps, e-mails, sociale media, … - maar binnen het bedrijfsleven zorgt deze digitale verbondenheid niet alleen voor voordelen. Een recente studie uit het Verenigd Koninkrijk schat bijvoorbeeld dat een gemiddelde Britse werknemer één uur per werkdag doorbrengt met zijn smartphone (meestal om niet professionele redenen). Het verlies voor de Britse bedrijven hierdoor? 100 miljard pond (98 miljard euro).

    Er is ook geen nood aan een studie om te bewijzen dat sommige digitale gebruiken simpelweg overdreven zijn. Dit is bijvoorbeeld duidelijk het geval bij e-mails, die regelmatig beschreven worden als een rem op de voortgang van bepaalde projecten. Zo stonden we allemaal al eens in kopie in een e-mail die ons ‘niet echt’ of ‘totaal niet’ aanging. Of werden we toegevoegd in een discussie die al meer dan 30 e-mails lang was en waar we moesten terug scrollen naar het prille begin om te begrijpen waar het gesprek over ging… Het verlies van tijd is duidelijk.

    Minder digitaal betekent echter niet ‘geen digitaal’, iets wat in onze huidige maatschappij een ernstige fout zou zijn. De afgelopen jaren zijn sommige bedrijven wel bezig met het herzien van hun manier van zakendoen en hoe ze beslissingen nemen. Waar mogelijk moedigen ze werknemers aan om geen e-mails te sturen maar de prioriteit te geven aan direct contact. Of ze hebben een ‘phonebox’ bij de ingang van vergaderzalen waar iedereen wordt uitgenodigd om hun tablets en smartphones in te deponeren. Doel: leren om echt aanwezig te zijn, niet slechts voor de helft of virtueel.


    Delegeren

    Of we nemen ons voor om in het najaar van 2018 te proberen om meer te delegeren? Toen aan Larry Page (co-oprichter van Google) gevraagd werd wat het succes achter het bedrijf was, zei hij: “Je moet weten hoe je het schip moet besturen en de golven moet passeren. Wie niet delegeert, gaat dood. Ik heb het zelf in levenden lijve moeten ondervinden.” Zo besloot Page in 2001 op eigen houtje om Google’s projectmanagers te ontslaan zodat de ingenieurs rechtstreeks aan hem zouden rapporteren. Een beslissing die volledig haaks stond op die van de directeur van human resources, maar Page geloofde dat hij alles alleen aan zou kunnen. Enkele maanden later was de chaos echter overduidelijk en moest Page zijn standpunt herzien. Hij leerde vanaf dan om te delegeren.

    Delegeren wil niet zeggen dat je je medewerkers blindelings moet volgen. Door op regelmatige basis voortgangsrapporten te maken met elk lid van het team, kan je beoordelen of ze in staat zijn om verantwoordelijkheid te nemen en op basis daarvan beslissen of je hen projecten kan toevertrouwen. Door te delegeren en teams zelfstandig de tijd te geven om projecten uit te voeren, maak je automatisch ook tijd vrij voor je eigen werk. En dat helpt op zich weer om alles te relativeren. Zoals de Franse ondernemer Aude de Thuin regelmatig in conferenties op televisie zegt: “Relativeer je plaats, het is geen kerncentrale die je moet besturen… Tenzij dat wel het geval is natuurlijk!”

Inspiratie

  • 6 stappen voor een effectieve vergadering

    Er zijn verschillende werkwijzen die je helpen om vergaderingen zo effectief mogelijk te doen verlopen. Het Amerikaanse Forbes magazine lijstte er zo zes op die voor de hand liggend lijken, maar in de praktijk vaak vergeten worden.

    1. Maak een duidelijke agenda
    2. Zorg ervoor dat je de juiste mensen uitnodigt. Wie moet echt aanwezig zijn? Voor wie zullen de gemaakte beslissingen en veranderingen een impact hebben? Goed tijdsmanagement is ook een garantie voor een succesvolle vergadering.
    3. Respecteer de vooropgestelde timing voor elk onderwerp.
    4. Zorg ervoor dat elke spreker voldoende tijd krijgt en niemand het gesprek gaat monopoliseren.
    5. Iets dat je vergaderingen efficiënter zal maken, maar moeilijker is om door te voeren is het bannen van technologie. Geen smartphones, tablets of computers tijdens de vergadering zodat iedereen volledig op de spreker kan focussen.
    6. Zorg ervoor dat je na de vergadering de aantekeningen van de vergadering naar de juiste mensen stuurt. Zo past iedereen dezelfde strategie toe en is er een duidelijk overzicht van de gemaakte beslissingen.

    Bron

  • Hoe maak je goede voornemens concreet?

    Om een voornemen haalbaar te maken en vol te houden is het allerbelangrijkste dat je het voornemen vrijwillig gemaakt hebt. Maar dat is niet het enige. Enkele kleine tricks kunnen je helpen om jouw voornemens te realiseren. Hier geven we je enkele nuttige tips!

    1. Zet je resoluties op papier en hou deze altijd bij de hand.
    2. Kies voor concrete en bereikbare doelen. De wens om de volgende president van de Verenigde Staten van Amerika te worden is ambitieus, maar waarschijnlijk niet heel realistisch.
    3. Beperk het aantal voornemens, zodat je gefocust kan blijven en niet alle richtingen tegelijkertijd uitgaat.
    4. Bepaal een tijdslimiet voor elk voornemen. Zo kan je de voortgang waarnemen.
    5. En ten slotte, neem contact op met je collega’s. Zo kunnen zij je helpen om je doel te bereiken door je aan te moedigen, te belonen of bij te sturen.

    Bron

Wist je dat?

  • LaboritLaborit

    In ons dagelijks werk wordt prioriteit gegeven aan projecten waarin we meteen floreren. Henri Laborit (chirurg en neurobioloog die zijn naam gaf aan een wet van tijdsbesteding: de wet van Laborit) heeft aangetoond dat om echt effectief te zijn, men juist het tegenovergestelde moet doen en moet beginnen met het meest afschrikwekkende om uitstelgedrag te vermijden.

    Bron