Thema-artikels

  • Recruteren, socializen en werken op afstand: 3 te overwinnen uitdagingen

    Thuiswerken is voor sommigen een ware uitdaging. Anderen vinden dat een stuk eenvoudiger. Het roept in elk geval heel wat vragen op. Hoe kun je je organiseren als ouder? Wat met verzekeringen? Komt er nog een verlenging van de quarantainemaatregelen? Hoe rekruteer je op afstand? Hoe blijf je in contact met je collega’s?

  • Telewerk: zes tips voor succesvol teamwerk op afstand

    Sinds een twintigtal jaar evolueert de technologie razendsnel, en die vernieuwing brengt tal van veranderingen met zich mee. Eén daarvan is telewerken, een werkmethode die beetje bij beetje een plek in de bedrijfswereld verovert. Niet overal. Maar wat is telewerken eigenlijk? Wat zegt de wet? Welke verplichtingen hebben de verschillende partijen? Wat zijn de voordelen van thuiswerken? En hoe telewerk je efficiënt? Welke communicatiemiddelen gebruik je daarbij? In deze nieuwsbrief geven we een antwoord op deze vragen. 

  • Samenleven, ongeacht onze verschillen

    De 'wereld van de handicap' koppelen aan de 'arbeidswereld' is nooit echt gemakkelijk geweest. Hoewel de mentaliteit beetje bij beetje verandert, is er nog een lange weg te gaan. Er resten nog een aantal gevoelige vragen. Wat is de handicap? Hoe wordt dit ervaren in bedrijven? Wat zegt de wet? Wat wordt bedoeld met 'redelijke aanpassingen'? Of 'inclusie'? In deze Nieuwsbrief geven we u enkele inzichten om de handicaps beter te begrijpen en ontdekt u enkele geweldige ideeën die ervoor gezorgd hebben dat het leven van de mensen die er dagelijks mee leven, wordt verbeterd.

  • Goed communiceren, wat is dat precies?

    Bestaan er technieken om te leren zeggen wat je wilt zeggen? Welke regels gelden er? Staan alle collega’s ervoor open? Weten bedrijven hoe belangrijk duidelijke communicatie tussen alle medewerkers is? Wat hebben de communicatieprofessionals daarover te zeggen? Enkele antwoorden.

  • Geluk, een zoektocht die niet per se onmogelijk hoeft te zijn

    Wat is geluk? Is het echt voor iedereen haalbaar? Kan ik ook geluk vinden in mijn werk, met mijn collega's en managers? Wat zegt de wetenschap? Wat zeggen de geluksprofessionals die bedrijven helpen een nieuwe manier van samenwerken te ontwikkelen? Dit zijn enkele manieren om geluk te begrijpen en tools om er dichterbij te komen ...

  • Welke opleidingen volgen in 2020?

    Hoe kies je een goede training? Wat zegt de wet? Zijn er opleidingen die 'in' zijn? Hoeveel kost het? Weten bedrijven hoe belangrijk opleidingen zijn? Deze en andere vragen komen aan bod in dit nummer van OpenSpace, en je krijgt alvast een paar antwoorden.

  • Hoofdstuk 1: 6 magische sleutels

    Het ideale bedrijf bestaat nog niet helemaal, maar sommige mensen proberen het wel te creëren. Op dit eigenste moment. En ze laten ons een beetje dromen, zo net voor de feesten. Met deze 6 'magische' sleutels komen we zeker een stap dichter bij het ideale bedrijf …

  • Hoofdstuk 2: Tolteekse inzichten in de bedrijfswereld

    Nog nooit gehoord van de 4 Tolteekse inzichten? Goed nieuws: we hebben een boeiend boek voor jou in petto dat heel wat van onze zekerheden onderuithaalt. Van deze in 1997 door de Mexicaanse auteur Miguel Ruiz geschreven bestseller werden wereldwijd miljoenen exemplaren verkocht. De auteur reikt de lezer vier inzichten aan die de beperkende conditionering uit onze kindertijd aan diggelen slaan, overtuigingen die de waarheid vertekenen en ons lijden rekken. Deze 4 inzichten lijken heel eenvoudig, maar ze zijn dodelijk efficiënt.

  • Welk type collega bent u?

    Bestaan er 'categorieën' collega's? Kunnen we allemaal worden ingedeeld in een van die categorieën? Hoe kunnen we onze gesprekspartner herkennen? Hoe gaan we hiermee om in een professionele context? Hoe kunnen we giftige relaties omzetten in positieve relaties? Zijn er zaken die we kunnen doen of net niet mogen doen om waardering te krijgen van onze collega's? Hoe kunnen we vanuit HR ervoor zorgen dat al die verschillende profielen samen gedijen? Is het mogelijk om een betere collega te worden? De eerste antwoorden op deze vragen vindt u in deze newsletter.

  • Wanneer je energiereserves uitgeput raken...

    In België neemt het aantal burn-outgevallen snel toe. Eind 2017 waren meer dan 140.000 Belgen er het slachtoffer van, een stijging van 39 % op vijf jaar tijd. In 2017 heeft het RIZIV bijna twee miljard euro uitbetaald aan langdurig zieken met mentale problemen, waaronder een burn-out. Maar waarover gaat het hier precies? Bestaan er meerdere types van burn-out? Wat zijn de voortekens? Hoe kunnen we een burn-out voorkomen? Hoe gaan we er binnen tien jaar voor staan? Enkele antwoorden.

  • De plaats van de vrouw in het bedrijfsleven: een overzicht en getuigenis

    De Belgische bedrijfswereld is nog altijd overwegend mannelijk. Maar de zaken veranderen stilaan. Wat 50 jaar geleden nog ondenkbaar was, is vandaag een realiteit: vrouwen nemen steeds meer verantwoordelijkheden op in het bedrijfsleven. En dat doet verschillende vragen rijzen: met hoeveel zijn ze, die vrouwelijke bedrijfsleiders? Hoe zijn ze aan hun functie geraakt? Welke obstakels hebben ze moeten overwinnen? Hebben ze rolmodellen? Moeten ze meer inspanningen leveren dan mannen? Laten we dit samen even bekijken.

  • Overzicht van het intergenerationeel management

    In België komt de pensioengerechtigde leeftijd voortdurend hoger te liggen. Dat heeft gevolgen voor bedrijven met werknemers aan het eind van hun carrière en voor de werknemers zelf. De laatste jaren hebben de evolutie van de nieuwe technologieën en de komst van 'digitale' profielen op de arbeidsmarkt ook de zakenwereld op zijn kop gezet. Hoe kunnen we een 'fin de carrière' in deze omstandigheden aanpakken? Wat zijn de rechten en plichten van iedereen? Hoe kunnen meerdere generaties werknemers naast elkaar gedijen? Ontdek een eerste antwoord in dit artikel.

  • De beste manier om een medewerker na een lange afwezigheid te re-integreren

    Terugkeer na zwangerschapsverlof, adoptieverlof, sabbatical, ziekte, ongeval of een wereldreis. De redenen voor een langdurige afwezigheid in een bedrijf lopen erg uiteen. Maar hoe pakken we de terugkeer het best aan? Wat moet er gebeuren, met wie en hoe? Wat mogen we zeker niet vergeten, en zijn er wetten die we moeten respecteren? In dit artikel vindt u een paar antwoorden.

  • Hoe brengt u kennis over?

    We horen de voorbije jaren veel over het 'delen van competenties'. Dit thema is trouwens ook alomtegenwoordig op conferenties voor CEO's en hr-directeuren. En terecht: competenties delen is voor een onderneming net zo essentieel als klanten hebben. Het gaat om een ruim begrip dat een aantal cruciale vragen oproept: Waarom zouden we competenties doorgeven? Hoe? Wanneer? Aan wie? Hoe vaak, en over welke competenties hebben we het precies? Laten we dit samen even bekijken.

  • Artificiële intelligentie ten dienste of in de plaats van HR?

    Artificiële intelligentie heeft haar opwachting gemaakt op het werk. De eerste jaren gebeurde dat nog mondjesmaat. De voorbije twee jaar werden er echter grotere stappen gezet. Welke impact heeft dat op het bedrijfsleven? Worden alle vakgebieden in dezelfde mate getroffen? Welke invloed heeft het op het werk? En de verhoudingen tussen medewerkers? Staat de ‘intelligentie’ ten dienste van hr of dreigt ze hr te verdringen? Al die vragen proberen we in dit artikel te beantwoorden.