News
100

OS 100: dat moeten we vieren!

Herinner je je de Disney-tekenfilm Alice in Wonderland nog? En de scène waarin de Hoedenmaker en de Maartse Haas samen hun onjaardag vieren? Daarin zongen ze een liedje dat op slag een klassieker werd: “Beste wensen met je onjaardag! Aan wie? Aan mij. Aan jou!”

Het daaropvolgende gesprek tussen Alice en de Haas is tegelijk lief en inspirerend. Hij legt namelijk uit dat het belangrijk is om tijd te nemen om te vieren wat ons gelukkig maakt en wat we belangrijk vinden. Want dat doet deugd en tekent een glimlach op ons gezicht.

Precies daarom nemen we vandaag de tijd om de publicatie van onze 100e nieuwsbrief te vieren. Dat komt goed uit, want het is ook echt onze verjaardag – van ons samen!

We maken meteen van de gelegenheid gebruik om je te bedanken voor je trouw, want daarmee maak je ons écht blij ❤️

We nemen je mee achter de schermen en geven enkele interessante (her)leestips uit onze eerdere nieuwsbrieven. Ook bespreken we verschillende manieren om successen te vieren in jouw bedrijf. Tot slot laten we je stilstaan bij welk hr-type je bent met een leuke quiz die we speciaal voor jou hebben bedacht.

Veel leesplezier,

Claudia en het hele OpenSpace-team

Nieuwsbrieven

  • Successen vieren 🎉

    Zou je de verjaardag van je partner laten voorbijgaan zonder cadeautje? Of niet vieren dat jouw sportteam een wedstrijd gewonnen heeft, of je beste vriend niet feliciteren met zijn huwelijk? Natuurlijk niet. En toch is dat precies wat we op professioneel vlak doen. Er gebeuren vaak genoeg leuke dingen, maar die ook vieren, dat doen we zelden. Toch is successen vieren essentieel voor het evenwicht binnen een bedrijf. Of beter: mensen in de bloemetjes zetten wanneer ze dat verdienen. Heb je geen ideeën? In dit artikel doe je vast inspiratie op.

    Succes vieren binnen je bedrijf houdt meer in dan gezellig met je collega's taart eten of een leuk mopje vertellen. Maar voordat we kunnen bepalen hoe we gebeurtenissen gaan vieren, moeten we begrijpen hoe de sfeer in het bedrijf precies in elkaar zit. Die wordt namelijk bepaald door vier mechanismen.

    Het eerste mechanisme is erkenning. Door te erkennen wat goed werkt, tonen we waardering voor het geleverde werk en maken we er het 'goede voorbeeld' van dat we in de toekomst kunnen volgen. Het stelt je ook in staat om te achterhalen waarom precies iets geslaagd of gelukt is.

    Daarna komt een mentaliteit creëren. Een onderneming is niet alleen maar een plek waar mensen een lijst taken afwerken. Belangrijker is de mentaliteit die heerst tijdens het werk. De 'mindset', dat wat ons leidt en motiveert. Door belangrijke momenten te vieren, creëer je een mentaliteit waarin het woord 'geslaagd' centraal staat. Door 'ik kan het' of 'het is me al eens gelukt, dus ik kan het opnieuw' te denken, krikken we ons zelfvertrouwen op en werken we enthousiast naar ons volgende succes toe. En zo blijven we gemotiveerd.

    Het derde mechanisme is collectiviteit. De successen van een bedrijf vier je nooit alleen. Dat doe je samen met je team, met een bepaalde groep of met al je collega's, want zo creëer je een gevoel van verbondenheid met de groep én met het bedrijf.

    Tot slot is er het vierde mechanisme: psychologie. Een van de beste redenen om successen te vieren, is gewoon omdat het mensen een goed gevoel geeft. Na twee coronajaren, somber nieuws en trieste economische vooruitzichten is het blije gevoel dat je krijgt als iets wél goed gaat, een hele verademing. Dat komt deels door de dopamine die in onze hersenen vrijkomt als we in iets slagen. Die stof geeft een energieboost, waardoor we fluitend de rest van onze werkdag aankunnen. Dopamine heeft een direct effect op onder andere de motivatie, productiviteit en concentratie.

     

    Enkele manieren om successen te vieren

    Nu je weet hoe belangrijk het is om successen te vieren, is het tijd om even na te denken over hoe je dat precies doet. Laat je creativiteit de vrije loop en bedenk iets wat bij de sfeer van je bedrijf past.

    Je kunt bijvoorbeeld ...

    1. ... als manager gewoon 'bedankt voor je uitstekende werk' Of 'gefeliciteerd met wat je hebt gepresteerd'.
    2. ... je waardering kenbaar maken. Dat kun je intern doen (tijdens een teamvergadering, in de interne nieuwsbrief ...), tegenover klanten of op de socialmediakanalen van je bedrijf. Medewerkers hechten vaak waarde aan publieke erkenning – én het zegt iets over de bedrijfscultuur.
    3. ... je dankbaarheid uitdrukken met een beloning. Daarover lees je hieronder meer.

     

    Medewerkers belonen

    Beloningen zijn een niet te onderschatten hulpmiddel voor een manager. Je kunt je medewerkers individueel (één persoon in het bijzonder) of collectief belonen. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat beloningen een langdurige positieve impact hebben op de tevredenheid en motivatie van werknemers.

    Het eerste type beloning dat bij velen opkomt, is ongetwijfeld een financieel extraatje: een bonus, een premie, opslag ...

    Maar een beloning kan ook een speciale activiteit zijn, zoals:

    • een etentje met de baas of met het hele team;
    • een uitstapje met de collega's;
    • een leuke teambuildingactiviteit;
    • festivaltickets;
    • een maand lang de beste plek op het parkeerterrein mogen gebruiken;
    • een uitzonderlijke vrije dag ...

    Ook hier geldt: laat je creativiteit de vrije loop. Met dit soort beloningen maak je je medewerkers blij, maar na één dag zijn ze alweer achter de rug.

    Er zijn ook 'langdurige' beloningen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe voorzieningen (een sportzaal, een pingpong- of voetbaltafel ...) of een regelmatige activiteit (zoals een massageservice tijdens de lunchpauze).

    Tot slot zijn ook extralegale voordelen een mooie beloning waardoor je medewerkers zich gewaardeerd voelen. Dat is zelfs de hele bestaansreden voor de consumptiecheque (of coronapremie), een eenmalige bonus waarmee 50.000 bedrijven hun medewerkers hebben bedankt voor hun inzet tijdens de pandemie.

    Ontdek de waaier aan hr-oplossingen van Edenred. Die helpen je om je medewerkers te belonen én rekening te houden met de maatschappelijke uitdagingen waarmee we kampen.

    Mislukkingen vieren

    In de Japanse cultuur bestaat er een kunstvorm die op het eerste gezicht niet meteen bij de Europese manier van leven past: kintsugi. Volgens de legende was er in de vijftiende eeuw een jongeman die een van zijn favoriete kommen had gebroken. In plaats van de scherven weg te gooien, besloot hij de kom te laten herstellen. Toen hij zijn kom terugkreeg, zaten er metalen klemmetjes over de naden tussen de scherven. Vervolgens vroeg de jongeman enkele ambachtslieden of ze de kom zorgvuldig weer konden repareren. Zij besloten de scherven te 'lijmen' door de naden met goud te dichten. En zo ontstond kintsugi: een methode om gebroken porselein of keramiek te herstellen door de scherven met lak te lijmen en er goudpoeder overheen te strooien. Deze techniek bestaat nog steeds.

    Maar mettertijd is kintsugi uitgegroeid tot veel meer dan een ambachtelijk kneepje. Het is een gedachtestroming die je aanmoedigt om het mooie te zien in eenvoudige, imperfecte en atypische dingen.

    Kintsugi helpt je bovendien in te zien dat er ook in mislukkingen iets moois schuilt. Want daaruit leer je iets bij, waardoor het volgende keer beter zal gaan. Interessante tip: beeld je je eigen mislukkingen en pijnlijke momenten in als met goud herstelde breuklijnen. Nelson Mandela zei het met deze gevleugelde woorden: “Ik verlies nooit. Ofwel win ik, ofwel leer ik.”

Inspiratie

  • Uw OpenSpace in cijfers

    Wie weet nog wanneer we onze allereerste nieuwsbrief hebben gelanceerd? Hoeveel lezers en lezeressen bezoeken onze blog? En hoeveel filmpjes hebben we intussen gemaakt waarin uw collega's hun verhaal doen?

    Het antwoord op al die vragen ontdekt u in onze infographic.

  • Welk hr-type bent u?

    In dit 100e nummer geven we een knipoog naar alle hr-professionals. Hoe? Met een leuke test, naar het voorbeeld van de quizjes in de zomernummers van andere tijdschriften. Hebben we uw nieuwsgierigheid gewekt?

    Onze quiz is uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd. Wilt u uw hr-profiel nauwkeurig in kaart brengen, dan bestaan er talloze boeken over het onderwerp die u kunt lezen.

    In onze OpenSpace-nieuwsbrieven gaan wij voor afwisseling en bespreken we verschillende onderwerpen en strategieën, want 'de ideale hr-directie' is voor elk bedrijf anders. Er bestaan evenveel profielen als hr-professionals, en dat is precies wat ons contact zo interessant maakt.

    Waag u aan onze ontspannende quiz!

  • Onze favoriete artikels in de kijker

    In de 100 nummers die we tot nu toe hebben gepubliceerd, zijn meer onderwerpen aan bod gekomen dan we kunnen tellen. Soms waren ze luchtig, soms serieus, maar altijd bekeken we ze door een lens van menselijk en creatief management. Deze selectie is het (her)lezen meer dan waard!

    OS #3: Intuïtieve intelligentie, het einde van het IQ-tijdperk?

    Een openbaring, een geniale inval, een stemmetje in je achterhoofd ... Er bestaan talloze synoniemen voor die indruk die soms, ondanks alles, onze beslissingen leidt door ons het gevoel te geven dat we het goed hebben gedaan. De naam van dat buikgevoel? Intuïtie. En jij? In hoeverre laat jij je door je intuïtie leiden bij de beslissingen die je op het werk neemt? Lees hier verder.

     

    OS #40: Oplichterssyndroom

    Soms besluipt ons het nare gevoel dat we niet op de plek zitten waar we thuishoren. Dat we de verantwoordelijkheden die we hebben gekregen, niet echt verdienen. Dat onze collega’s beter of competenter zijn. Dat we het toevallig in de schoot geworpen krijgen.

    Die indrukken zijn eigen aan het oplichterssyndroom. Het kan opduiken in onze persoonlijke relaties ('ik ben het niet waard om familie of de vriend van deze persoon te zijn') en komt ook vaak voor op het werk. Iedereen kan ermee te maken krijgen, maar sommige mensen hebben er vaker last van dan anderen. Heb jij er ervaring mee?

     

    OS #77: 15 tips voor morgen

    We moeten dringend anders en vooral groener gaan leven. Daar bestaat geen discussie over, maar in de praktijk steken we liever ons hoofd in het zand. Dat is normaal en menselijk. We moeten dus niemand met de vinger wijzen. Maar we moeten ons wel bewust blijven van de impact van onze gewoontes (consumptie, verplaatsingen, vrijetijdsactiviteiten ...) en stukje bij beetje de koe bij de hoorns vatten. Daarom geven wij je 15 praktische en doeltreffende tips.

     

    OS #88: Liefde laat zich niet afdwingen

    Een werknemer die vertrekt, kan daar verschillende redenen voor hebben. Als iemand je bedrijf verlaat wegens bijvoorbeeld ziekte, een veranderde gezinssituatie of omdat zijn of haar partner wordt overgeplaatst, kun je niet veel doen. Voor anderen kun je daarentegen wél een belangrijke rol spelen door te bieden wat hen kan overtuigen om te blijven. Want er bestaan wel degelijk manieren om een werknemer die wil vertrekken, toch dicht bij je te houden. Hoe je dat doet, lees je hier.

  • Het team achter de tekst

    Elke nieuwsbrief die je leest, is het werk van een groot, enthousiast team. Kun jij raden hoeveel tijd het kost om een nieuwsbrief vanaf nul op te stellen? Komen de namen Nicolas, Claudia, Laura en David je bekend voor? Ontdek op onze blog wie wat doet!

    De eerste stap: de redactievergadering om de vier tot vijf weken. Dan bespreken we welke thema's we de komende maanden zullen uitlichten. Tijdens zo'n vergadering kaatsen redacteur Nicolas, eindredactrices Claudia en Laura en communicatieverantwoordelijke David ideeën heen en weer.

    Na enkele dagen opzoek- en schrijfwerk deelt Nicolas zijn stuk met Claudia en Laura, die het tot in de puntjes nalezen. Af en toe moeten ze hem op de vingers tikken als ze een schrijffoutje vinden, maar toch is de kwaliteit van de informatie die hij verzamelt, zeker een bedankje waard.

    Zodra David de tekst heeft goedgekeurd, vertrekt hij naar de vertaaldienst (beheerd door Kelly) en zorgen Mika en Mélanie voor de visuele afwerking. Marketingdirecteur Youssef houdt tijdens het hele proces een oogje in het zeil.

    Kort gezegd: na in totaal een vijftiental uur werk belandt onze kersverse nieuwsbrief op vrijdagochtend in je mailbox. Zo kun je de werkweek afsluiten met een interessant stukje leesvoer 😊.

Wist je dat?

  • 20.000

    Dat is het aantal lezers per nummer. BEDANKT voor uw trouw! We hopen dat u de volgende 100 nummers minstens even interessant vindt.

    Ontdek meer cijfers in onze infografic!