News
07

Ga voor zeldzaamheid!

We komen van een generatie die stiekem gedwongen werd om onder een gemeenschappelijke noemer te vallen. Leve de globalisering: we moesten iets vinden dat ons samenbracht uit angst om te moeten kijken naar wat ons uit elkaar dreef.

Daarna kwam plots de tijd dat platgetreden paden verlaten beschouwd werd als een bug in het systeem: wie zeldzaam was verhinderde de probleemloze werking van het globaliseringsproces...

Nieuwsbrieven

  • Praktische gids: omgaan met de 6 meest voorkomende persoonlijkheden

    Diversiteit lijkt wel het antwoord op onze samenleving die voortdurend verandert. Vaak wordt diversiteit herleid tot de culturele, seksuele of religieuze verschillen, maar waar diversiteit echt om draait, is de persoonlijkheid van ieder van ons. We zijn allemaal anders, maar beschikken daarbij over gemeenschappelijke criteria die persoonlijkheidsprofielen vormen. Lees hier welke 6 persoonlijkheden het meest voorkomen in bedrijven en hoe u er zo goed mogelijk mee om kunt gaan.

    Wanneer we het hebben over diversiteit, denken we meteen aan cultuurverschillen of handicaps. Maar zodra we de term meer in detail benaderen, zien we dat het verschil tussen man en vrouw een van de criteria is waarin diversiteit tot uiting komt. Maar dat is nog niet alles ... Beweren dat je begrijpt hoe een vrouw in elkaar zit omdat ze een vrouw is en hoe een man in elkaar zit omdat hij een man is, is een ietwat tautologische redenering.

    Wat mensen écht van elkaar onderscheidt, is hun houding in een maatschappij of een micro-maatschappij zoals het beroepsleven.

    Het ultieme doel van een bedrijf is uiteraard dat de zaken goed draaien. Toch is het moeilijk om daarbij geen rekening te houden met de arbeidskrachten. Hun verbondenheid is immers noodzakelijk voor de werking van het bedrijf.

    Diversiteit impliceert in het beste geval dat mensen spontaan onverschillig zijn voor criteria die hen van elkaar onderscheiden zoals hun sociale of culturele afkomst. Maar hoe zit het in het echte leven met de persoonlijkheden van ieder van ons?

    Niemand zal ontkennen dat bepaalde persoonlijkheden moeilijker zijn dan andere. Wij tellen er zes verschillende: de gestructureerd denker, de harmoniser, de dromer, de promotor, de rebel en de doorzetter. Elk profiel heeft zijn eigen specifieke kenmerken en vereist een bijzondere behandeling, waarbij het risico bestaat dat ze elkaar proberen te saboteren.

     


    De gestructureerd denker

    Is logisch en rationeel maar vooral verantwoordelijk, stipt en bekommerd om deadlines.

    Bijzonder kenmerk: Houdt van werk waarbij analyses, syntheses en tabellen nodig zijn.
    Heeft nodig: perfectie en structuur in de tijd.
    Feliciteren: "Proficiat, goed gewerkt. Het is goed opgebouwd, evenwichtig en perfect." Hier hoeft niets aan toegevoegd te worden. Eenvoud is voldoende.
    Iets aankaarten: "Dossier Y is niet op tijd opgeleverd omdat je het me vrijdag om 17 uur hebt bezorgd. Daarom kon ik het niet meteen behandelen ..." Het argument moet gebaseerd zijn op feiten en duidelijk en nauwkeurig zijn.

     

    De harmoniser

    Is gevoelig, hartelijk en wekt vertrouwen. Staat garant voor de harmonie binnen het team. Houdt intens van mensen, meer nog dan van werk, en legt zich volledig toe op het beroepsleven.

    Heeft nodig: zelferkenning en self cocooning.
    Bijzonder kenmerk: Richt zijn werkruimte persoonlijk in met familiefoto's.
    Feliciteren: "Bedankt voor je aanwezigheid tijdens het gesprek. Wat zouden we toch zonder jou doen!"  
    Iets aankaarten: "Ik vraag je om bij mij te komen omdat ik iets wil bespreken. Zie het zeker niet als een persoonlijke aanval." Wees voorzichtig bij dit type personen want ze kunnen zich snel aangevallen voelen.

     

    De dromer

    Zijn concentratievermogen is even groot als zijn verbeeldingskracht en zelfanalyse.

    Heeft nodig: rust en afzondering
    Bijzonder kenmerk: Kan goed stiltes verdragen, wat zeer goed is in onderhandelingen.
    Feliciteren: "Bedankt, dankzij jouw inzicht hebben we de oplossing gevonden."
    Iets aankaarten: "Geef me alsjeblieft wat uitleg over dit onvolledige dossier."

     

    De promotor

    Houdt van uitdagingen, risico's en ambitieuze projecten.

    Heeft nodig: uitdaging en sensatie
    Bijzonder kenmerk: Kan het team aanmoedigen en naar de uitvoering van een project brengen. Een leider.
    Feliciteren: "Proficiat! We droomden al lang van deze klant en jij hebt hem binnengehaald!"
    Iets aankaarten: "Dat is niet wat we hadden afgesproken.Het is onaanvaardbaar dat je zo ver bent gegaan en dat maakt me kwaad."

     

    De rebel

    Is spontaan, creatief en houdt van ontmoetingen en brainstormen.

    Heeft nodig: contact, delen en prikkels
    Bijzonder kenmerk: Kan de sfeer verlichten, maar bij het kleinste probleem kan hij de schuld in de schoenen van de anderen schuiven.
    Feliciteren: "Bedankt voor dit geweldige en buitengewone idee."
    Iets aankaarten: "Dat kan echt niet omdat ..." Ook al klapt hij dicht, de boodschap zal wel doordringen.

     

    De doorzetter

    Trouw en rechtvaardigheid zijn zijn belangrijkste waarden. Is vooral vriendelijk tegen medewerkers die slecht behandeld worden. Is geëngageerd en overtuigd.

    Heeft nodig: respect voor zijn standpunt en betrokkenheid
    Bijzonder kenmerk: Is zelfzeker en verdedigt zijn dossiers vastberaden voor zijn leidinggevenden. Wil zowel erkenning voor zijn inspanningen als voor de kwaliteit van zijn werk.
    Feliciteren: "Je rapport is echt geweldig. Het staat vol goede ideeën. En die je hield je tot aan het einde vast."
    Iets aankaarten: "Dat is niet helemaal wat ik verlangde. Dit is wat ik van je verwacht." "Het is niet slecht maar heb je misschien nog andere pistes waarop je je kunt baseren?"

     

    Drie van deze profielen lijken het team wat meer last te bezorgen. In sommige gevallen kan de rebel het evenwicht van de groep in gevaar brengen, met name omdat hij voor een uitdaging staat en zonder het te beseffen vanaf de eerste waarschuwing het werk kan saboteren. De doorzetter is zeker van zijn zaak en heeft voor alles een antwoord klaar. Hij vindt al zijn excuses, hoe klein ook, gegrond. De dromer tot slot is zich soms niet bewust van zijn daden en brengt zonder het te beseffen de werking van het bedrijf schade toe omdat hij in zijn eigen wereldje leeft.

     

    Toch is de samenhorigheid tussen al deze profielen niet helemaal onmogelijk.

    De verschillende noden van al deze persoonlijkheden maken het werk van de manager een stuk complexer. De dromer moet wat meer omkaderd worden, terwijl de rebel slechts de kleinste waarschuwing zal tolereren. En om een doorzetter ervan te overtuigen dat hij ongelijk heeft, moet je al bijna tot manipulatie overgaan. De kunst is te bevestigen dat hij gelijk heeft en hem tegelijk doen inzien dat hij fout was. Geen eenvoudige klus!

    Nu u alles over de verschillende profielen hebt gelezen, kunt u zelf de test doen met uw collega's. Wie is wie? Ongetwijfeld hebt u nu al een idee!

    bron 1

    bron 2

     

Inspiratie

  • Wanneer de baas zelf moet leren van een nieuweling

    Bij reverse mentoring, of omgekeerd mentorschap, leren jonge werknemers uit de generatie Y hun werkgevers – die geen 'digital natives' zijn – hoe ze moeten omgaan met de nieuwe technologieën. Hoe gaat dat concreet?

    Een mentor, die soms niets met het bedrijf te maken heeft, leert de meer ervaren werknemers van de vorige generatie competenties aan op het vlak van digitale en communicatietools die ze misschien nog niet hadden.

     

    Die methode zal vroeg of laat voor een mentaliteitsverandering zorgen in de bedrijven die ervan overtuigd waren dat druk voor de beste resultaten zorgde. Vandaag is er de invloed van de generatie Y: zij communiceren onderling op basis van nieuwe codes en samenwerkingsmogelijkheden. Op die manier wordt de visie minder scherp en krijgt flexibiliteit een centrale plek.

     

  • Diversiteit als bron van intelligentie

    De rijkdom van diversiteit bestaat in de eerste plaats uit een mix van culturen. Maar diversiteit heeft ook nog een ander voordeel: ze leert ons om onze ogen te openen en mensen los te zien van hun identiteit en culturele kenmerken.

    Zodra we de grens van de identiteit hebben overschreden, is iedereen vrij om zijn eigen creativiteit en potentieel te uiten en vooral die van anderen beter te begrijpen.

Wist je dat?

  • Google

    Om komaf te maken met de discriminatie van introverte profielen, gooide Google zijn rekruteringsproces over een andere boeg. Voortaan leggen kandidaten een competentiegerichte test af en wordt het interview naar de achtergrond verschoven.